افزایش دوباره قیمت خودرو ارتباطی با قطعه‌سازان ندارد/ کمیته‌های تخصصی انجمن قطعه‌سازان برای رفع معضلات تشکیل شد

قطعه نیوز: دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های­ خودرو گفت: انجمن قطعه‌سازان کمیته‌های تخصصی را تشکیل داده است و دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا نمایندگانی را برای همکاری با انجمن در این زمینه معرفی کرده‌اند.

مازیار بیگلو به خبرنگار «قطعه نیوز» گفت: این کمیته‌ها مربوط به موضوعات ارزی، بانکی، کلان اقتصادی و… هستند که در آنها نماینده‌های گروه‌های مختلف صنعت خودرو حضور دارند و در دو حوزه مسائل روزمره و کلان، موضوع‌ها را بررسی می‌کنند.

وی ادامه داد: درحوزه موضوعات کلان، سال‌ها است که صنعت قطعه با مسائل و چالش‌هایی روبه‌رو است و نیاز به اصلاح و بهبود دارد که تاکنون اصلاحاتی در زمینه آنها انجام نشده است، امید داریم در این کمیته‌ها با همکاری دو خودروساز این موضوعات هم بررسی و رفع شوند.

وی شرح داد: هر کمیته­ وظایفی دارد و بر اساس آن برنامه‌های خود را تدوین می‌کند و رییس کمیته بر اساس آن برنامه حرکت خواهد کرد. برای مثال در حوزه ارز، کمیته ارزی به دنبال این خواهد بود که اگر بانک مرکزی نتواند ارز قطعه‌سازان را تامین کند، راهکاری برای تامین ارز بیابد.

وی افزود: در این کمیته که مسوولیت آن با شاپور سامعی است، با همراهی خودروسازها اولویت‌­های ارزی قطعه‌سازان تعیین خواهد شد تا خطوط تولید قطعه‌سازان و خودروسازان متوقف نشود.

بیگلو بیان کرد: سایر کمیته‌ها مانند کمیته خودکفایی با مسوولیت دکتر نادری و کمیته تامین مواد اولیه با مسوولیت محمد شهپری هم برای انجام امور مربوط به خود برنامه‌ریزی لازم را انجام خواهند داد.

وی اضافه کرد: کمیته وصول مطالبات، قیمت‌گذاری و… هم سایر کمیته‌­های در حال شکل‌گیری در انجمن هستند که در انجمن در حال شکل‌گیری هستند و به زودی درباره آنها و روند کاری‌­شان اطلاع‌رسانی خواهد شد تا قطعه‌سازان بتوانند برای رفع مسائل خود به آنها رجوع کنند.

افزایش قیمت خودرو ارتباطی با قطعه‌سازان ندارد

دبیر انجمن قطعه‌سازان و مجموعه‌های­ خودرو در ادامه درباره بروز زمزمه‌هایی درباره احتمال افزایش مجدد قیمت خودرو و ارتباط آن با درخواست افزایش ۵۵درصدی رقم قراردادهای قطعه‌سازان گفت: افزایش قیمت خودرو فقط و فقط ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه داخلی است، چراکه تولیدکنندگان فولاد، مس، آلومینیوم، محصولات پتروشیمی و… به تبع افزایش نرخ ارز، قیمت­ کالاهای خود را تا چند ده درصد بالا برده‌اند که متاسفانه بر قیمت خودرو اثر دارد.

بیگلو ادامه داد: مواد اولیه خارجی هم به دنبال افزایش نرخ ارز که گویا کنترلی هم بر آن وجود ندارد، بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است و مسوولیت این افزایش با تولیدکنندگان مواد اولیه و بانک مرکزی است که در کنترل قیمت ارز ناموفق عمل کرده است.

وی تاکید کرد: مسوولیت این گرانی با قطعه‌ساز و خودروساز نیست. ما از خدا می‌خواهیم که قیمت مواد اولیه پایین بیاید. تاکنون هزاران راهکار هم به وزرای مختلف و مجلس ارائه داده‌ایم اما گویا عزمی برای کاهش قمیت خودرو وجود ندارد و قرار است کماکان تولیدکنندگان مواد اولیه سود چند ده درصدی ببرند در حالی که فعالان صنعت خودرو و قطعه به زیان می‌رسند.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.