مواد اولیه تایر در گمرک در انتظار تخصیص ارز اشخاص

قطعه نیوز: سخنگوی انجمن تایرسازان درباره مشکلات مربوط به تامین ارز سازندگان تایر گفت: در حال حاضر بعد از مدت‌ها انتظار برای ارز ۴۲۰۰ تومانی، ارز نیمایی به صنعت تایر تخصیص داده شده است، تا سازندگان با استفاده از این ارز مواد اولیه خود را تامین کنند.

مصطفی تنها به خبرنگار «قطعه‌نیوز» گفت: ارز نیمایی زمانی به تایرسازان تعلق گرفت که مواد اولیه انبارهای آنها رو به اتمام بود و پرداخت این نوع ارز هم با مشکلاتی همراه است اما به هر حال تخصیص یافته است.

وی با اشاره به توقف مواد اولیه تولید تایر در گمرک بیان کرد: مدتی قبل بعضی از تایرسازان به دلیل اتمام مواد اولیه مجبور شدند با ارز آزاد و از طریق برات بدون تعهد مواد را وارد کنند، اما بعد از اقدام به این کار که البته با مجوز انجام شده بود، به صورت ناگهانی در گمرک به آنها اطلاع داده شد که بخشنامه جدید ابلاغ شده است و به صورت عطف به ماسبق عمل می‌کند و باید واردات مواد اولیه با ارز اشخاص باشد.

وی افزود: ارز اشخاص هم روندی دارد که باید در بانک مرکزی تایید شود و الان مدتی است درخواست تایرسازان در بانک مرکزی مانده است و تایید نمی‌شود و مواد اولیه‌ای که آنها نیاز فوری به آن دارند و پول بیشتری پرداخت کرده‌اند تا سریع‌تر به دستشان برسد، ترخیص نمی‌شود و ممکن است تاریخ مصرف آن تمام شود.

تنها با بیان اینکه ما همیشه برای تامین ارز در شرایط تحریم مشکلاتی داریم، خاطرنشان کرد: قیمت‌ تایر به دلیل اینکه ارز تخصیصی به تایرسازان از ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی تغییر یافته است، با افزایش همراه بوده است.

مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار امکان نظارت را بیشتر می‌کند

مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار در خصوص ساماندهی وضعیت تولید، واردات و فروش لاستیک در کشور،  تولیدکنندگان و واردکنندگان تایر را مکلف به ثبت اطلاعات تولید، واردات و فروش انواع لاستیک سبک و سنگین در سامانه جامع تجارت خارجی می‌کند، علاوه بر آن، تحویل و فروش این کالا توسط واحدهای متخلف ممنوع خواهد بود. این مصوبه شامل حال تمام تولیدکنندگان، واردکنندگان و نمایندگان توزیع و خرده‌فروشی‌ها می‌باشد. ثبت سفارش واردات مواد اولیه تولید لاستیک و لاستیک وارداتی، نیز در این مصوبه منوط به ثبت اطلاعات تولید و عرضه انواع لاستیک سبک و سنگین در سامانه جامع تجارت شده است.

سخنگوی انجمن تایرسازان درباره اثرات این مصوبه بر بازار لاستیک گفت: مصوبه جدید ستا تنطیم بازار به ردیابی تایر کمک می‌کند تا به دست مصرف‌کننده برسد، البته کسانی که اهل تقلب باشند در اینجا هم راه آن را پیدا خواهند کرد، اما ردیابی کالا به این شیوه، نشان می‌دهد که کالا در هنگام توزیع به دست چه کسی رسیده است و این موضوع، امکان نظارت بر بازار را بیشتر می‌کند.

تنها ادامه داد: اجرایی شدن این مصوبه بر قیمت لاستیک اثرگذار خواهد بود، چراکه وقتی امکان پیگیری لاستیک وجود داشته باشد تا حتما به دست مشتری برسد، فروشندگان مجبور می‌شوند آن کالا را توزیع کنند، درواقع احتکار و اختفای محصول دشوار می‌شود و عرضه واقعی و شفاف خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه این مصوبه گامی در جهت شفاف‌سازی در توزیع تایر است، گفت: با اجرایی شدن این مصوبه، اعمال شدن قیمت مصوب سازمان حمایت در همه فروشگاه‌ها با احتمال بیشتری همراه خواهد بود. 

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.