«اوراق گام» برای قطعه‌سازان در دسترس قرار می‌گیرد/ نگاه زنجیره‌ای در تامین مالی صنعت قطعه حاکم می‌شود

قطعه نیوز: معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری امروز، شنبه ۳۱ خردادماه با خبرنگاران بیان کرد: تامین مالی صنعت قطعه‌سازی از طریق «اوراق گام» امکان‌پذیر می‌شود.

سعید زرندی در پاسخ به سوال خبرنگار «قطعه‌نیوز» درباره سهم قطعه‌سازان از ۳۲ درصد تسهیلات بانکی برای تامین مالی زنجیره تامین در بخش صنعت، گفت: صنعت قطعه‌سازی از استراتژیک‌ترین صنایع کشور است و از آنجا که به صنعت خودرو وابستگی‌ دارد و نیز تعداد زیادی اشتغال ایجاد کرده است، برای ما اهمیت بالایی دارد و سعی کرده‌ایم به آن توجه نشان بدهیم.  

وی با اعلام اینکه در حال پیگیری چند موضوع با قطعه‌سازان هستیم، گفت: چند مرحله از حمایت‌هایی که دولت برای خودروسازان انجام داد در واقع حمایت از خودروساز نبود، بلکه برای پشتیبانی از قطعه‌سازان انجام شده بود و ضمانت خودروساز برای پرداخت به قطعه‌سازان بود.

زرندی اضافه کرد: در انتهای سال گذشته، رقم ۵ هزار میلیارد تومان را برای قطعه‌سازان فراهم کردیم. امسال هم نگاه جدیدی بای تامین مالی صنایع داریم که نگاه زنجیره‌ای است، به صورتی که امروز به جای اینکه به ۵ بخش یک زنجیره تامین، ۵ وام مجزا اختصاص بدهیم، یک ردیف اعتباری را تعریف می‌کنیم که بین بخش‌های زنجیره تامین، در گردش باشد تا حجم بالای نقدینگی کشور را کاهش بدهیم، لذا در این زمینه یکی از موضوعاتی که برای آن در حال رایزنی با بانک‌ها هستیم، استفاده قطعه‌سازان از اوراق تامین نقدینگی ویژه تولید یعنی اوراق گام هست و در حال حاضر این موضوع در شورای بورس تصویب شده است.

زندی با بیان اینکه امسال موضوع اختصاص ۳ و دو دهم میلیارد دلار به صنعت قطعه‌سازی را پیگیری می‌کنیم، اظهار کرد: تقریبا به صورت هفتگی در بین خودروسازان و نیز سازمان گسترش و نوسازی جلسات میزهای داخلی‌سازی خودرو را برگزار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بیشترین ارزبری ما مربوط به قطعات منفصله خودرو و سیستم حمل و نقل کشور است، افزود: مشکلاتی را در زمینه واردات قطعه داریم اما همانطور که سال گذشته بر مشکلات غلبه کردیم، امسال هم حتما مسئله نخواهیم داشت.

وی در خصوص برنامه وزارت صمت برای کاهش ارزبری واردات قطعه برای تکمیل خودروهای در پارکینگ مانده گفت: در روز اول نمی‌توانیم همه قطعات را در داخل بسازیم و برای این کار برنامه زمان‌بندی داریم، اکنون در یک ردیف ۳.۸ میلیارد دلار واردات قطعه داریم که برای کاهش آن در سال‌های پیش رو، برنامه‌ریزی انجام شده است. اکنون شرایط سخت‌تر شده است اما با روش‌های دیگری در حال کار هستیم تا این مقدار واردات کم شود.

زرندی درباره مشکلات فعلی قطعه‌سازان برای تامین ارز از محل صادرات گفت: جلسات مشترکی بین صادرکنندگان و واردکنندگان وجود دارد که باید جزییات آن را از خودروسازان و قطعه سازان جویا شوید.  

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین درباره مالیات بر عایدی خودرو با توجه  به پیش‌فروش‌های انجام شده توسط دو خودروساز گفت: موضوع مالیات بر عایدی موضوع مهمی است که  باید ابعاد مختلف آن بررسی شود. در لایحه‌ای که در حال حاضر در کمیسیون اقتصادی دولت در دست بررسی است، به این موضوع به طور جدی رسیدگی شد و اکنون مراحل پایانی خود را می‌گذراند، امید داریم که در آن کمیسیون به نتیجه برسد که در این صورت برای جلوگیری از فعالیت‌های سوداگرانه در حوزه خودرو هم در آن تهمیداتی اندیشیده شده است.

وی ادامه داد: ما اعتقاد داریم که اگر می‌خواهیم تولید رونق پیدا کند، باید بازارهای موازی جذابیت خود را از دست بدهد. اگر ارز و خودرو و… جذابیتشان بیشتر از تولید باشد، پول به تولید نمی‌رسد، لذا ما حامی جدی مالیات بر عایدی سرمایه هستیم و جلسات آن را پیگیری کرده‌ایم. با توجه به حجم بالای متقاضیان سعی کردیم تدابیری اندیشیده شود که کسانی که بیشتر شایستگی را دارند به خودرو دست پیدا کنند.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.