با شروع به کار «سامانه گارانتی» از دو هفته دیگر خدمات پس‌از فروش خودروها ساماندهی می‌شود

قطعه نیوز: رییس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از آغاز به کار «سامانه گارانتی» از دو هفته آینده خبر داد و گفت: در این شرایط بخش قابل توجهی از مشکلاتی که در زمینه ارائه خدمات پس از فروش به خودروها وجود دارد، برطرف خواهد شد.

عباس تابش امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به خبرنگار «قطعه نیوز» در خصوص اینکه غیر از جریان‌های رسمی خدمات پس از فروش خودرو، چه نظارتی بر بازار لوازم یدکی وجود دارد و چه کسی پاسخگوی مشتریان زیان دیده خواهد بود، اظهار کرد: طبق قاعده شرکت‌های عرضه کننده خودرو موظف به ارائه خدمات با کیفیت نیز هستند. اما متاسفانه شاهدیم گارانتی و خدمات پس از فروش در واقع به حلقه گمشده کالاهای مصرفی بادوام و کالاهای سرمایه ای تبدیل شده است که امیدواریم این مساله با راه اندازی سامانه گارانتی برطرف شود.

وی در ادامه در خصوص اینکه ممکن است لوازم یدکی تقلبی و بی کیفیت در بازار عرضه شود، افزود: بر اساس مصوبه جدید، همه کالاها قبل از فروش باید در سامانه ۱۲۴ درج شوند که در این صورت با نظارتی که به وجود می آید، این مشکل نیز حل خواهد شد.

تابش در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه با توجه به حجم قابل توجه خودروهای معوق خودروسازان و اجرای طرح های پیش فروش آن هم بدون سود مشارکت، آیا خودروسازان توان تحویل به موقع خودروهای پیش فروش شده را خواهند داشت یا خیر، تاکید کرد: تحویل خودروهایی که شامل تحویل معوقات خودروسازان می شود، با نسبت ۶۰درصد به ۴۰درصد از تولید درحال انجام است. همچنین از از آن ۴۰ درصد، باز به نسبت ۶۰درصد به ۴۰ درصد خودروها در طرح های فروش فوق العاده و پیش فروش ها به فروش می رسند. بنابراین سهم اجرای طرح های فروش ارتباطی با معوقات خودروسازان ندارد و سهم تولید و تحویل معوقات سر جای خود است و رصد هم می شود.

فاصله قیمتی ۱۰ درصدی قیمت کارخانه و بازار خودروها نهایی نشده است

رئیس سازمان حمایت در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص اینکه تکلیف تعیین قیمت خودرو در بازار بر اساس ۱۰درصد بالاتر از قیمت کارخانه، توضیح داد: فاصله قیمتی ۱۰ درصدی قیمت کارخانه و بازار خودروها پیشنهاد سازمان حمایت برای تنظیم بازار خودرو بود، اما موافقان و مخالفانی دارد و هنوز نهایی نشده است.

عباس تابش در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه قبلا اعلام شده بود قیمت خودرو در بازار بر اساس ۱۰درصد بالاتر از قیمت کارخانه تعیین شود و سازمان حمایت هم بر آن نظارت داشته باشد، گفت: پیشنهاد سازمان حمایت این بود که ۱۰ درصد بالای قیمت مصوب خودرو به عنوان منشا تعزیر در نظر گرفته شود، این موضوع به کمیته‌های مربوط ارسال شده و در دست بررسی است.

 وی از دیدگاه‌های متفاوت موجود در این زمینه خبر داد و افزود: برخی می‌گویند وقتی قیمت مصوب برای خودرو وجود دارد آنگاه قیمت‌های بازاری باید بر مبنای عرضه و تقاضا باشد، اما سازمان حمایت در این زمینه معتقد است که باید سقف قیمتی در بازار تعیین شود.

 تابش خاطر نشان کرد: این موضوع پس از نهایی شدن در کمیته‌های مربوط به ستاد تنظیم بازار ارسال خواهد شد و هر تصمیمی که در نهایت اخذ شود، اجرایی خواهد شد.

لازم به ذکر است ۲۲ اردیبهشت ماه امسال بود که رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان اعلام کرد که برای انجام معاملات، قیمت خودرو در کف بازار شامل قیمت درب کارخانه به علاوه حداکثر ۱۰ درصد سود خواهد بود و بازرسان این سازمان نظارت خواهند کرد که هر کجا قیمتی بالاتر از این ارقام داده شود، به منزله گران‌فروشی بوده و با آن مقابله خواهند کرد.

تا امروز اما این موضوع اجرایی نشده و بسیاری افراد و مشتریان خودرو در تماس با خبرنگار ایرنا از اجرایی نشدن آن گلایه داشتند.

وی همچنین در خصوص آنالیز قیمتی خودروها یکبار برای همیشه، بیان داشت: اکنون جمع‌بندی در دستگاه‌های مختلف بر این شده که قیمت ها توسط شورای رقابت در زمینه خودرو اعلام شود و بر این اساس آنالیز قیمتی و اعلام قیمت نهایی خودروها نیز باید از سوی این شورا بررسی و اعلام شود.

خبرنگار: الهام دانیالی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.