چه عواملی بازار خودروهای دست دوم را رونق داده است؟

قطعه نیوز: یک فعال بازار خودرو و خدمات پس از فروش گفت: قیمت بالای خودروهای صفرکیلومتر، بازار خودروهای دست دوم داخلی را رونق داده است.

حسین خسروانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار «قطعه نیوز» عنوان کرد: رغبت برای خرید خودروهای دست دوم در کشور ما در حال حاضر زیاد شده است، چراکه قیمت خودروهای صفرکیلومتر بسیار بالا رفته است.

وی افزود: در حال حاضر بازه قیمتی ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان در بین خودروهای دست دوم طرفداران زیادی دارد، در این بازه هم بیشتر محصولات داخلی قرار دارند.

خسروانی با اشاره به اینکه در میان افراد هر دهک، نوعی از خودرو طرفدار دارد، گفت: خودروهای مابین ۲۰۰ میلیون تومان تا ۴۰۰ میلیون تومان در حال حاضر به خودورهای چینی اختصاص یافته است و در این بازه، چینی‌ها یک سر و گردن از ایرانی‌ها در فروش بالاترند.

به گفته این کارشناس بازار خودرو، دست دوم‌های خودروهای چینی در حال حاضر بازار خوبی دارند، چراکه در سال‌های گذشته، خودروهای چینی با کیفیت‌تری نسبت به خودروهای داخلی در بازار عرضه شده است و خودروهایی مانند تیگو۷، تیگو۵، جک اس۵ و ام جی مورد استقبال واقع شدند.

وی ادامه داد: در بازه قیمتی ۳۵۰ میلیون تومان تا ۵۵۰ میلیون تومان خودروهای دست دوم کره‌ای‌ بیشترین طرفدار را دارند و در بازه خودروهای بالای ۵۰۰ میلیون تومان هم تویوتای ژاپن در راس قرار دارد.

این فعال حوزه بازار و خدمات پس از فروش خودرو با اشاره به پرفروش بودن خودروی هایما از ایران خودرو افزود: این نوع خودرو کیفیتی پایین‌تر از جک و چری دارد و بنابراین فروش کمتری هم نسبت به آنها نشان داد، اما خدمات پس از فروش مناسب باعث شد در دسته پرفروش‌ها قرار بگیرد.

خسروانی درباره شروط لازم برای پرفروش بودن یک خودروی دست دوم بیان کرد: برای اینکه بازار دست دوم یک مدل از خودرو رونق داشته باشد، چند موضوع دخیل است. تعداد موجود از یک خودرو در کشور، خدمات پس از فروش آن و نیز کیفیت خودروی دست دوم از یک مدل، در رونق بازار خودروهای دست دوم نقشی اثرگذار دارند.

وی درباره خدمات‌دهی به انواع خودروهای دست دوم در کشور با برندهای مختلف گفت: به طور کلی خودروهای دست دوم در کشور ما از دو نوع خدمات می‌توانند استفاده کنند، اول شرکت‌های خدماتی و دوم تعمیرکارهایی که به طور آزاد کار می‌کنند؛ البته مکانیک‌ها باید دانش کافی را داشته باشند و معمولا افرادی هستند که از بدنه شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات جدا شده‌اند.

حسین خسروانی افزود: این تعمیرکاران معمولا خدمات خود را ارزان‌تر از شرکت‌ها ارائه می‌کنند، اما درباره کیفیت آن نمی‌توان با اطمینان صحبت کرد، چراکه نمایندگی‌ها اجازه ندارند جنس تقلبی به کار ببرند و باید در برابر خدماتی که انجام می‌دهند پاسخگو باشند و معمولا برای حدود دو ماه یا ۳ هزار کیلومتر گارانتی دارند.

وی خاطرنشان کرد: با وجود قیمت خدمات بالاتر و گاهی کیفیت کمتر، اما نمی‌توان نقش تعمیرکاران آزاد را در رونق بازار خودروهای دست دوم نادیده گرفت، چراکه حضور آنها باعث قابل تعمیر و استفاده بودن خودروهای دست دوم می‌شود.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.