ترمز خودرویی‌های بورس کشیده می‌شود؟

قطعه نیوز: بورس تهران هفته گذشته روزهای بسیار مهمی را پشت سر گذاشت. شاخص کل در روزهای نخست با تداوم روند رو به رشد خود به مرز یک میلیون واحد رسید و در نزدیکی این مرز روانی با دست‌انداز عرضه‌های بزرگ مواجه شد.

هرچند نمی‌توان به طور قطع خبر عبور از این دست‌انداز بزرگ رشد بازار سهام را داد اما برآیند معاملات در روزهای پایانی هفته گذشته نشانه‌های خوبی برای سهامداران داشت. گروه خودرویی نیز در جریان داد و ستدهای هفته گذشته از سیل عرضه‌ها در امان نبودند.

فشار فروش سنگین در روز سه‌شنبه و چهارشنبه با خیل عظیم خریداران به ثبت ارزش بالای معاملات در این دو روز کاری منجر شد و به نظر می‌رسد برنامه ذهنی فعالان بازار از سناریوی اصلاح به سناریوی دست به دست شدن سهام در سطوح فعلی قیمتی تغییر یافته است.

این اتفاق در حالی می‌افتد که بازگشایی قریب‌الوقوع نماد غول‌های خودرویی نوعی پتانسیل رشد قیمت‌ها در سهام این صنعت را تقویت می‌کند.

شاخص بورس تهران در هفته گذشته رشد ۱۱.۳ درصدی را به ثبت رساند و در نقطه ۹۷۷ هزار و ۹۲۳ واحدی متوقف شد. نزدیک شدن به مرز روانی یک میلیون واحدی با توحه به رشد پرشتاب و خیره کننده قیمت‌ها، بسیاری از سهامداران قدیمی را به صرافت فروش و اصطلاحا ذخیره سودهای شیرین کسب شده انداخت.

تکانه‌های عرضه در نمادهای مختلف از صنایع مختلف با توجه به پتانسیل روزافزون اصلاح قیمت‌ها، مهمترین بهانه برای برچیده شدن صف‌های خرید و متعادل شدن عرضه و تقاضا بود. این اتفاق در حالی رخ می‌داد که عرضه هیجانی سهام در برخی از سهم‌ها باعث ورود قیمت‌ها به محدوده قرمز تابلو و کشیده شدن ترمز رشد شاخص کل شد.

تشکیل صف‌های فروش و غلبه محسوس فروش بر خرید در برخی از نمادهای پربازده نیز موج فروش را تشدید کرد. اما در نقطه مقابل موج‌های حضور چشمگیر مردم در صف‌های دفاتر پیشخوان دولت و کارگزاری‌ها برای احراز هویت و اخذ کدبورسی و حساب معاملات برخط سمت تقاضا را نیز بسیار پررنگ کرد.

حاصل تقابل این عرضه و تقاضا منجر به ثبت ارزش معاملات روزانه بالای یک میلیارد دلار در این بازار شد. برآیند ورود نقدینگی به تالار شیشه‌ای و حفظ صف‌های خرید پرحجم در برخی از نمادها نیز نشان می‌دهد که میل به خرید سهام این بار با عبور از فیلتر اقبال عمومی قوت گرفته است. سرمایه‌هایی که به انگیزه کسب سودهای بالا جز در موارد خاص و بروز شوک‌های منفی سنگین حاضر به خروج از این بازار نیستند.

رشد ۱۳۷ درصدی شاخص خودرویی‌ها

هفته گذشته برای گروه خودرویی نیز خوش یمن بود. شاخص این صنعت در جریان معاملات ۵ روز گذشته رشد ۱۲ درصدی را به ثبت رساند تا با وجود توقف نمادهای بزرگ «خودرو» و «خساپا» از برآیند هفتگی شاخص کل پیشی بگیرد. با این حساب رشد شاخص صنعت خودرو از ابتدای سال جاری تاکنون به ۷۴ درصد رسید.

ارزش سهام گروه خودرویی به جز نماد دو غول بزرگ خودروسازی در ابتدای سال گذشته ۳۷ هزار میلیارد تومان بوده است که اکنون به رقم ۸۸ هزار میلیارد تومان رسیده و بدین ترتیب رشد شاخص نمادهای مجاز این صنعت بورسی رقم خیره کننده ۱۳۷ درصدی را نشان می‌دهد.

بدین ترتیب سرمایه‌گذاران در نمادهای این گروه را می‌توان جزو خوشحال‌ترین فعالان بورسی قلمداد کرد. اما همان اندازه که رشد قیمت این سهم‌ها از متوسط بازار در بازه دو ماهه فاصله می‌گیرد، نمادهای این گروه در صورت غلبه عرضه بر تقاضا می‌توانند در اولویت اصلی فروش سبدهای شخصی و عمومی قرار بگیرند.

نکته مهم در این خصوص اثر روانی بازگشایی نماد شرکت‌های ایران خودرو و سایپا است که می‌تواند جو کلی سهام این صنعت را مثبت نگه دارد. اما در این فرآیند شکل‌گیری امیدواری کاذب خطر بروز پدیده حباب قیمتی را روز به روز افزایش داده و حفظ جانب احتیاط برای خرید در این قیمت‌ها را ضروری‌تر از همیشه می‌کند.

ذکر این نکته ضروری‌ست که در این دسته‌بندی، نمادهای کوچک قطعه‌ساز با توجه به چندبرابر شدن قیمت‌ها اولویت اصلی نزدیک شدن به مرز حباب قیمتی را دارند.

حذف قطعی ارز ۴۲۰۰ تومانی؟

اگرچه رشد سرسام‌آور قیمت‌ها در بازار سهام این روزها بیش از هرچیز برمبنای جریان نقدینگی استوار شده اما این دلیل ثانویه تحت تاثیر بروز نشانه‌های تورمی در فضای واقعی اقتصاد شکل گرفته است.

یکی از نشانه‌های بروز چنین پدیده‌ای، گمانه‌زنی‌های نزدیک به واقعیت در خصوص حذف تمام و کمال ارز ۴۲۰۰ تومانی از معادلات اقتصادی کشور است. اگرچه واردات قطعات خودرویی در سنوات گذشته به تدریج با این مقوله دست و پنجه نرم کرده‌اند اما در حال حاضر صحبت از حذف این ارز برای واردات کالاهای اساسی، قطعه‌سازها و واردکنندگان قطعات خودرویی را به طور تمام عیار از این جریان خارج خواهد کرد.

این موضوع به خودی خود تکانه‌های رشد قیمت فروش و انعکاس تورم انتظاری را در این بخش از اقتصاد تقویت خواهد کرد. در فضای واقعی نیز جهش قیمت بازار خودروهای داخلی به طور خاص در هفته گذشته نوعی سیگنال برای استقبال از چنینی پدیده‌ای به شمار می‌آمد.

امری که این بار بازار سهام بسیار سریع‌تر و با هیجان بیشتری به پیشواز آن رفته است. بنابراین همانطور که در متن اشاره شد، بسیاری از رشد‌های احتمالی ناشی از تاثیر تورم پیش‌رو، در بازار سهام اصطلاحا پیش‌خور شده‌اند و انتشار اخبار و واکنش‌هایی از این دست می‌تواند نقطه پایانی بر موج شکل گرفته فعلی از این منظر باشد.

هرچند با تمام این تفاسیر، موضوع جریان نقدینگی و بزرگ شدن عرضی و عمقی بورس، معادلات محاسبات چشم‌انداز سودآوری را به حاشیه رانده است و کماکان نقش اصلی را در حساب و کتاب‌های بورس بازان ایفا می‌کند.

انفجار عرضه و تقاضا در «خگستر»

یکی از اتفاق‌های قابل توجه و مهم در معادلات خودرویی‌های بورس، جابجایی پرحجم و ساختارشکنانه نماد شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو پس از بازگشایی رویایی است. افزایش حجم عرضه‌ها در بورس تهران به عرضه صف خرید سنگین این نماد و جابجایی ۳.۴ میلیارد سهمی (معادل ۸.۵ درصد از سهام کل شرکت) در هفته گذشته شد.

با این حساب پس از بازگشایی این نماد، بیش از ۱۵ درصد از سهام این شرکت در ۹ روز کاری مورد داد و ستد قرار گرفته است و نماد «خگستر» از این حیث رکورددار است. ارزش معاملات ۲ هزار میلیارد تومانی این سهم زمانی بیشتر به چشم می‌آید که بدانیم ارزش بازار سهام این شرکت قبل از بازگشایی اندکی بیش از ۵ هزار میلیارد تومان بوده‌است و نسبت سهام شناور (میزان سهام در دسترس برای خرید و فروش روزانه) این نماد در محدوده ۳۵ درصد است. چنین استقبال باشکوهی، فرش قرمز بزرگی را پیش روی غول‌های خودرویی پهن می‌کند.

در خصوص وضعیت نمادهای ایران خودرو و سایپا نیز به ذکر این رویداد بسنده می‌کنیم که آگهی ثبت افزایش سرمایه شرکت سایپا روی سامانه کدال نشسته و منتظر اجازه ناظر برای بازگشایی است. اما هنوز خبری از ثبت آگهی افزایش سرمایه ایران خودرو در سامانه اطلاع‌رسانی ناشران نیست و به نظر می‌رسد اولویت بازگشایی با سایپایی‌ها در روزهای نخست هفته جاری باشد و احتمال بازگشایی نماد «خودرو» در روزهای پایانی هفته نیز چندان دور از ذهن نخواهد بود.

موضوعی که اگرچه تنور معاملات سهام خودرویی را داغ می‌کند اما از سوی دیگر سیگنال پایان قریب‌الوقوع دوره درخشان سهام این صنعت را نیز به همراه خواهد داشت.

نویسنده: علی صالحی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.