ارز دولتی دیگر به تولید تایر تخصیص نمی‌یابد / ورود تایرهای نزدیک به انقضا به کشور

قطعه نیوز: دبیر انجمن تایرسازان اعلام کرد: به صورت شفاهی به تولیدکنندگان تایر گفته‌اند که از این به بعد ارز دولتی به این صنعت تخصیص نمی‌یابد و آنها باید به فکر ارز نیمایی باشند.

مصطفی تنها در گفت‌و‌گو با خبرنگار «قطعه‌نیوز»، اظهار کرد: اگر قیمت ارز برای سازندگان تایر تغییر کند، قیمت تمام شده و قیمت فروش هم تغییر می‌کند و این افزایش قیمت، پیامد تورمی دارد چراکه تایر یکی از کالاهایی است که قیمت آن بر هزینه حمل و نقل جاده‌ای و قیمت تمام شده کالا اثر دارد.

وی همچنین درباره تخصیص ارز به واردات تایر گفت: تا پیش از این به واردات تایرهای سنگین یعنی تایرهای باری، کامیونی، اتوبوسی و کامیونت، ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق می‌گرفت، اکنون به آنها اعلام شده است که ارز دولتی از این پس تخصیص داده نخواهد شد و باید به دنبال ارز نیمایی بروند.

اختصاص ارز دولتی به تایرهای در گمرک مانده

وی با بیان اینکه بسیاری از تایرهای وارداتی، تولید مشابه داخلی دارد، اعلام کرد: به تازگی شاهد مصوبه‌ای در کمیته تایر ستاد تنظیم بازار بودیم که در یکی از بندهای آن به تایرهای در گمرک مانده اشاره کرده است که قرار است برای آنها ارز دولتی تخصیص داده شود.

تنها با گلایه از اینکه در سال ۹۸، واردات تایر حدود دو برابر سال ۹۷ بوده است، تصریح کرد: مشابه این رقم را در مقایسه میزان واردات سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ هم به دست می‌آوریم و این نشان می‌دهد که به دلیل تخصیص ارز دولتی، رشد واردات به صورت انفجاری اتفاق افتاده است.

واردات تایر به میزان دو برابر نیاز کشور بوده است

وی با بیان اینکه اعطای مشوق به واردات تایر، باعث رونق آن خواهد بود، اعلام کرد: آمار نشان می‌دهد در سال ۹۸، حدود ۶۰ درصد از میزان مصرف کشور، تایر وارد شده است، این در حالی است که در زمان رونق تولید خودرو، ما فقط ۳۰ درصد کمبود تولید انواع تایر را در کشور داریم، این به آن معناست که دو برابر نیاز کشور تایر وارد شده است.

وی اضافه کرد: این میزان واردات در حالی رقم خورده است که ما می‌دانیم در حال حاضر صنعت خودروی کشور با ظرفیت کامل خودرو تولید نمی‌کند و جابه‌جایی بار هم در کشور به دلیل رکود، به اندازه سابق انجام نمی‌شود.

دبیر انجمن تایرسازان اظهار کرد: وقتی تایر از طریق واردات به کشور می‌رسد، قیمت خرید آن مشخص نیست و ملاکی هم برای تشخیص آن وجود ندارد. به قیمت جهانی هم نمی‌توان استناد کرد، چراکه قیمت برندهای تازه و برندهای قدیمی با هم متفاوت است، با توجه به این موضوع، امکان کارهای مختلفی در واردات تایر وجود دارد.

تنها افزود: گاهی دیده شده است که تایر با ارز دولتی وارد می‌شود، اما در بازار به دو برابر قیمت فروخته می‌شود. ما مواردی را رهیابی کرده‌ایم که در آن، قیمت یک کیلو تایر برای مشتری ۱۵ دلار تمام شده است. وقتی چنین امکانی فراهم است، سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند ریسک کمتری داشته باشند، به سمت این بخش می‌روند و به طور طبیعی واردات رونق می‌گیرد. اما اگر مشوق‌ها به بخش تولید منتقل شود، فقط کسانی به واردات می‌پردازند که از پیش در این حوزه کار می‌کرده‌اند.

تایرهای نزدیک به انقضا به کشور وارد می‌شوند

وی در خصوص پیش‌بینی میزان واردات در سال جاری گفت: واردات امسال بستگی به مشوق‌های اعطایی به بخش واردکننده دارد. واردکنندگان در حال حاضر امتیازاتی گرفته‌اند، به طور مثال تا پیش از این، با توجه به عمر بهینه تایر و مدت زمانی که طول می‌کشد تا این کالا به دست مشتری برسد، به تایرهایی که دو سال از عمرشان گذشته بود، اجازه وارد شدن به کشور داده نمی‌شد اما امسال این شرط لغو شده است  و تایرهایی که عمر مفید کمی از آنها باقی مانده است وارد کشور می‌شود که هم جان مردم را به خطر می‌اندازد و هم با قیمت تایر تازه تولید شده به فروش می‌رسد و این مانند یک رانت است.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع که واردات و تولید تایر هر دو از یک نوع ارز استفاده کنند، منطبق با سیاست‌های اعلام شده کشور نیست، چراکه تولیدکننده اشتغال و ارزش افزوده ایجاد می‌کند. فعالیت تولیدی‌ها به معنای رشد صنعت کشور است، اما واردات کالای مشابه باعث رشد اقتصاد نمی‌شود.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.