ویژگی‌های باتری خودرو چیست و چه زمانی باید آن را عوض کنیم؟

قطعه نیوز: در یک خودرو پس از عمل مکش و تراکم برای آن که عمل احتراق انجام شود نیاز به جرقه الکتریکی داریم که برای تولید آن باید قطعاتی چون باتری خودرو، کابل، کوئل، دلکو، دینام و… وجود داشته باشد.

هدف باتری تامین جریان لازم برای راه‌اندازی موتور خودرو با سیستم احتراق است و به عنوان یک مخزن الکتریکی عمل می‌کند.

اجزای تشکیل دهنده یک باتری خودرو به این شرح است:

جعبه باتری خودرو:

یک جعبه باتری دارای شکل مکعبی از جنس لاستیک یا پلاستیک بوده که باید در برابر ضربه و فعل و انفعالات شیمیایی باتری مقاوم باشد.

این جعبه‌ها به صورت خانه خانه تولید می‌شود که هر خانه حدودا ۲.۲ ولت برق تولید می‌کند که برای مثال یک باتری ۵۰ ولت به ۲۵ خانه نیاز دارد.

جعبه باتری خودرو

صفحات باتری خودرو:

در هر خانه سه صفحه مثبت، منفی و عایق وجود دارد. تعداد صفحات منفی همواره یکی بیشتر از صفحات مثبت است که به هر کدام از این صفحات پلیت گفته می‌شود بنابراین وقتی یک باتری ۲۵ پلیت دارد به این معنا است که ۱۲ عدد آن صفحه مثبت و ۱۳ عدد آن صفحه منفی است که همواره این اعداد بر روی باتری نوشته می‌شود.

جنس صفحات مختلف باتری خودرو از چیست؟

جنس صفحات عایق که برای جلوگیری از اتصال صفحات مثبت و منفی است که از پلاستیک، میکا یا فیبر ساخته می‌شود. یک سمت آن صاف و سمت دیگر آن دارای برجستگی است که برای فعالیت بهتر اسید سولفوریک به طرف صفحه مثبت است.

صفحات مثبت یک باتری خودرو از جنس پراکسید سرب است که از اکسید فعال پر شده است.

در صفحات منفی هم جنس همانند صفحات مثبت است با این تفاوت که ماده فعال شده در آن سرب اسفنجی است.

قطب‌های یک باتری خودرو

شاید جالب باشد بدانید که ولتاژ باتری تعداد خانه‌های یک باتری را تعیین می‌کند و چنانچه بخواهیم مقدار آمپر یک باتری را افزایش دهیم، باید به افزایش تعداد این خانه‌ها بپردازیم. این خانه‌ها به صورت سری به یکدیگر وصل شده‌اند که باید توجه داشته باشید که در کل خانه‌ها یک قطب مثبت و یک قطب منفی آزاد باقی می‌ماند. آنها را بصورت مخروط ناقص از جنس سرب ریخته‌گری کرده و قطب‌های اصلی باتری نامیده می‌شود.

برای تشخیص قطب‌های یک باتری از یکدیگر باید بدانیم همواره قطب مثبت از قطب منفی قطورتر است.

انواع باتری خودرو:

باتری‌های خودرو در دو نوع سیلد و اسیدی به بازار عرضه می‌شود. در باتری‌های اسیدی ۶ در بر روی باتری‌ها موجود است که در محلول الکترولیتی با ترکیب ۶۵ درصد آب و ۳۵ درصد اسیدسولوفوریک قرار دارند که همواره سطح اسید این باتری‌ها باید چک شود که در صورت کاهش سطح اسید نیاز به اضافه کردن آب مقطر است.

باتری‌های سیلد یا اتمی که دارای تکنولوژی جدیدتری بوده که صفحات داخلی آن نیاز به نگهداری و اضافه کردن آب مقطر ندارد.

باتری خودرو را چه زمانی عوض کنیم؟

وقتی باتری خودرو فرسوده شود. اگر حرکت موتور در شروع کار کندتر از حد معمول باشد. زمانی که باتری خودرو نشتی داشته باشد. وقتی سطح مایع باتری کاهش یابد.

منبع: ایسنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.