بازار نیمه‌تعطیل به کام خودرویی‌ها

قطعه نیوز: بورس تهران روزهای نخست کاری سال ۹۹ را با دودستگی معناداری آغاز کرد. امری که بیش از هرچیز معطوف به ریسک‌های ناشی از تداوم سقوط بازارهای جهانی و چرخش نقدینگی در فضای نیمه تعطیل بازارهای داخلی بود.

این اتفاق‌ها در حالی رخ می‌داد که گروه خودرو و ساخت قطعات با وجود توقف نمادهای بزرگ‌تر، در لیست رستگاران قرار گرفتند. در این گزارش علاوه بر مرور تحولات روزهای پایانی سال ۹۸ به مختصات بازار سهام و گروه خودرویی بورس در روزهای آینده خواهیم پرداخت.

روزهای شلوغ پایان سال

روزهای پایانی سال ۹۸ برای برخی از نمادهای صنعت خودرو در بورس تهران بسیار شلوغ و پرماجرا بود. شیوع ویروس کرونا در سطح کشور و وجود برخی ملاحظات در خصوص برگزار نشدن مجامع شرکت‌ها در چنین شرایطی، احتمال لغو این رویداد را بالا برده بود.

گمانه‌زنی‌ها در مورد برگزاری مجامع شرکت‌های خودرویی برای تصمیم‌گیری نهایی درخصوص افزایش سرمایه با عدم ارسال مجوز سازمان بورس تا روزهای آخر پررنگ‌تر می‌شد. بسیاری بر این باور بودند که احتمال برگزاری مجامع یاد شده در سال جدید و شاید با تعویق چندماهه بالاست.

ارسال نشدن مجوز سازمان بورس برای برگزاری مجامع برخی از نمادهای خودرویی این گمانه‌زنی‌ها را تقویت کرد و اثر آن در معاملات سهام شرکت‌های دیگر نیز نمایاین بود. اما با انتشار مجوز برگزاری مجمع شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو و ثبت این افزایش سرمایه در تاریخ ۲۶ اسفند اوضاع تغییر کرد.

در همین راستا سازمان بورس با برگزاری مجمع شرکت‌های ایران خودرو و سایپا نیز موافقت کرد. بر این اساس قرار شد که این جلسه عمومی با حضور حداقلی سهامداران خرد و تنها در شرایطی برگزار شود که تعداد سهامداران با مالکیت مجموع بیش از ۵۰ درصد شرکت، از ۲۰ نفر متجاوز نشود.

قرارگیری نمادهای «خگستر»، «خودرو» و «خساپا» در چنین مختصاتی عامل اصلی مجوز سازمان بورس بود.

پس از برگزاری مجامع فوق با افزایش سرمایه ۱۵۵۰ درصدی شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، ۱۸۷۲ درصدی شرکت ایران خودرو و ۳۹۸ درصدی سایپا از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها موافقت شد.

از آنجا که این افزایش سرمایه‌ها بیش از ۱۰۰درصد هستند، تا زمان ثبت نهایی افزایش سرمایه و بروز شدن پورتفوی سرمایه گذاران و افزایش تعداد سهام آنها، نمادهای فوق متوقف خواهند بود.

براساس تجربیات گذشته احتمال می‌رود که این فرآیند در بازه زمانی یک هفته تا دو ماه به طول بیانجامد و سرعت انجام مراحل ادارای و ثبتی در کاهش این بازه زمانی مهمترین نقش را ایفا خواهد کرد.

خودرویی‌ها در منطقه پرطرفدار

پس از شروع سال جدید برای بازار سهام از روز ۵ فروردین، تنها دو روز کاری را پشت سر گذاشته‌ایم. شاخص کل در این بازه زمانی بسیار کوتاه، رشد ۸۳۶۷ واحدی (معادل ۱.۶۳ درصد) را به ثبت رساند.

اولین روز کاری (سه‌شنبه گذشته) تحت تاثیر روند ناامید کننده قیمت سهام در بازارهای جهانی و تداوم نزول قیمت کامودیتی‌ها در روزهای سال نو، با واکنش شدید سرمایه‌گذاران همراه شد. بسیاری از سهم‌های کامودیتی محور بورس تهران که از قضا نقش بسیار پررنگی بر شاخص کل دارند (به لحاظ بزرگ بودن ارزش بازار سهام) با صف‌های فروش بسیار سنگین مواجه شدند و دماسنج اصلی بورس را به مدار منفی کشاندند.

اما این روند پس از برقراری آرامش نسبی در بازارهای جهانی تغییر کرد و در روز چهارشنبه بازار سهام تحت تاثیر غلبه تقاضا بر عرضه به رنگ سبز در آمد. اما روند قیمت سهام خودرویی برخلاف روند متلاطم و گیج شاخص کل کاملا مثبت بود.

شاخص این صنعت در دو روز کاری ابتدایی سال ۹۹ رشد ۲.۹ درصدی را به ثبت رساند. این اتفاق در حالی رخ می‌داد که سه نماد «خودرو»، «خساپا» و «خگستر» با دارا بودن بیش از نیمی از ارزش کل صنعت خودرو و ساخت قطعات در بورس تهران متوقف بودند و عملا نمی‌توانستند در این روند دخیل باشند.

بنابراین به طور حدودی شاخص این صنعت در شرایط فعلی و با تداوم توقف این نمادها توانایی رشد حداکثر سه درصدی را در روز خواهد داشت. پس با این حساب می‌توان گفت نمادهای گروه «خ» در منطقه پرطرفدار قرار داشتند.

شاهد این مدعا، تشکیل صف خرید در ۲۴ نماد مجاز برای معامله این گروه از ۲۶ نماد ممکن در روز چهارشنبه بود. اما تداوم چنین روندی تا چه حد ممکن است و به چه عواملی بستگی دارد؟

چرا بازارهای جهانی برای خودرویی‌ها مهم‌اند؟

در نگاه اول چشم‌‌انداز بازارهای جهانی برای بررسی روند گروه خودرویی حائز اهمیت است. اگر مسیر بازارهای جهانی خبر از بازگشت قدرتمند تقاضا و رشد قیمت‌ها ندهد، نقدینگی در بورس تهران می‌تواند به سمت سهامی با درگیری کمتر با مسائل اقتصاد جهانی متمایل شود.

از آنجا که سهم‌های گروه خودرویی در این طیف قرار می‌گیرند، رصد تحولات بازارهای جهانی از این حیث برای سرمایه‌گذاران خودرویی مهم خواهد بود. اما سهام گروه خودرویی نشان داده‌اند که علاوه بر موثر بودن بر روند کلی، از روند کلی بازار سهام نیز تاثیر خواهند گرفت.

بنابراین نمی‌توان گفت که در صورت حرکت قیمت‌های جهانی در مسیر نگران‌کننده نزولی، سهام خودرویی جایگاه امن خود را حفظ خواهند کرد و مطمئنا از موج فروش‌ها بی نصیب نخواهند بود.

سایه سنگین رکود اقتصاد جهانی که بانک‌های مرکزی سرتاسر دنیا با اعمال سیاست‌های پولی و مالی به شدت در پی کنترل آن هستند موجی‌ست که بی‌رحمانه می‌تواند تمام بازارها را برای مدتی فرابگیرد و نباید از چشم سرمایه‌گذاران بورسی دور بماند.

البته ذکر این نکته ضروری‌ست که با کاهش قیمت مواد خام در سطح بین‌المللی و احتمال فراگیر شدن رکود، قیمت مواد اولیه تولیدی قطعه‌سازها و خودروسازها نیز کاهش خواهد یافت و علاوه بر این، واردات برخی قطعات برای درآمدزایی هرچه بیشتر صادرکننده آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر خواهد شد.

اما منعکس شدن این فرآیند در بهای تمام شده محصولات شرکت‌های خودرویی نیازمند پیش شرط‌های دیگری نیز خواهد بود. گرچه سهام بسیاری از خودروسازان و قطعه‌سازان بزرگ بورسی با معادلات سود و زیانی خرید و فروش نمی‌شوند.
در نهایت باید گفت که انتظارات تورمی در اقتصاد کشور مهمترین عامل تعیین مسیر بازار سهام داخلی خواهند بود.

نویسنده: علی صالحی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.