آزمون سخت سهامداران خودرویی

قطعه نیوز: شاخص بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته پس از تاثیرپذیری شدید از انتظار ویروس کرونا در معاملات اولین روز کاری، با قدرت نقدینگی به مسیر رو به رشد خود بازگشت و در نهایت با عبور از مرز ۵۵۰ هزار واحدی رشد هفتگی ۵.۹ درصدی را به ثبت رساند.

اما گروه خودرو و قطعه‌سازی پس از چند هفته عملکرد بهتری را از میانگین وزنی بازار سهام به نمایش گذاشتند و شاخص این صنعت با ثبت رشد ۵۳۹۲ واحدی (معادل ۷.۱ درصد) با عبور از مرز ۸۰ هزار واحدی رکورد جدیدی را بر جای گذاشت.

این اتفاق در حالی رخ داد که در روز آخر معاملاتی هفته تشدید فشار فروش در نمادهای پر رفت و آمد گروه خودرویی و بعضا تشکیل صف‌های فروش، نهایتا به افت ۱.۶۶ درصدی شاخص صنعت انجامید که می‌تواند تحت تاثیر عوامل گوناگونی باشد.
در هفته‌های گذشته قیمت سهام گروه خودرویی نشان داد که چندان از روند عمومی بازار پیروی نمی‌کند و بیشتر تحت تاثیر متغیرهای درون گروهی‌ است. از واکنش معنادار به متغیرهای تکنیکال گرفته تا فراز و فرودهای مبتنی بر شایعات و اخبار.
همانطور که شاخص‌های صنایع بورسی نشان می‌دهند، مجموع ارزش شرکت‌های بورسی خودرویی از ابتدای سال ۹۸ تاکنون با جهش ۴.۹ برابری به بیش از ۷۱ هزار میلیارد تومان رسیده است و رشد شاخص این صنعت از شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی یکساله (۳ برابر) بیشتر است.

اما با این حال صنعت خودرو در بورس تهران به لحاظ ارزشی به عنوان نهمین صنعت برتر شناخته می‌شود. در این میان ارزش بازار صنایعی چون دارویی و رادیویی (شامل دو شرکت همراه اول و مخابرات) بالاتر از مجموع ارزش روز سهام گروه خودرویی‌ در بورس تهران است.

جریان‌شناسی قیمتی گروه خودرو

به لحاظ عملکردی و برآیندی، شاخص صنعت گروه خودرو و ساخت قطعات خودرویی از مسیر پرشتاب شاخص کل بورس تهران در هفته‌های اخیر جامانده‌اند. علت وقوع این اتفاق نیز بیش از هرچیز به مختصات سهام نمادهای بزرگ این گروه مربوط می‌شود که عموما به عوامل غیربنیادی مربوط است.
فرآیند معاملاتی بازیگران سهم‌هایی که درگیر عواملی جز متغیرهای بنیادی نظیر سودآوری هستند، وقتی با عنصر شناوری بالای سهام و حضور پرشمار خریداران و فروشندگان در سهم‌های بزرگ همراه شود، بیش از پیش تحت تاثیر رفتار عمومی قرار خواهد گرفت.
بازیگران سهم‌هایی که درگیر مسئله افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها هستند، عمدتا یک اصل را پذیرفته‌اند که خرید با شایعه انجام می‌گیرد و فروش با خبر.
شایعات زیاد و خوش‌بینی‌های بسیار در خصوص میزان افزایش سرمایه احتمالی، دست شایعه پراکنان را در خصوص دادن هدف‌های نجومی بسیار باز می‌کند و این اتفاق اگر عنصر همراهی پول‌های بزرگ و جریان نقدینگی را به دنبال داشته باشد، بهترین فرصت برای حرکت پرشتاب قیمت‌ها را فراهم می‌کند. امری که در میان مدت برای سهام بزرگ گروه خودرویی رخ داد. اما اکنون شاهد تاثیر رفتار عمومی در بازگشت قیمت‌ها پس از انتشار اخبار هستیم.
از سوی دیگر عامل مهمی که می‌تواند سهام گروه خودرویی را تحت فشار قیمتی قرار دهد، بحث تسویه اعتباری حساب‌ها در روزهای پایانی سال است. با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال جاری، مهلت تسویه حساب‌های اعتباری بسیاری از کارگزاری‌های بورسی فرا می‌رسد و سرمایه‌گذاران ملزم هستند اصل قرض و سود قرارداد شده را تا قبل از سررسید بپردازند.

سهام گروه خودرویی نیز به دلیل شناوری بالا به دلیل کاهش ریسک نقدشوندگی یا توقف طولانی مدت نماد، عموما بخش خوبی از این سبک سرمایه‌ها را به خود جذب می‌کنند و در این دوره زمانی با فشار فروش ناشی از تسویه اعتبارات مواجه خواهند بود. امری که می‌تواند در صورت عدم حضور خریداران پرقدرت به منفی شدن قیمت‌ها بیانجامد.

تیغ دو لبه افزایش سرمایه

هفته گذشته شاهد انتشار آگهی دعوت به مجامع عمومی فوق‌العاده ۴ شرکت ایران خودرو (خودرو) ، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو(خگستر) ، نیرومحرکه (خمحرکه) و قطعات اتومبیل ایران (ختوقا) در سامانه کدال بودیم.

براین اساس قرار است که شرکت‌های مزبور تا پیش از شروع سال جدید و در تاریخ‌های ۲۵-۲۷ اسفند با برگزاری مجامع عمومی یاد شده در خصوص افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها تصمیم نهایی را عملیاتی کنند.

البته این امر مستلزم تایید نهایی سازمان بورس است که به نظر می‌رسد با توجه به تایید حسابرس قانونی، مشکل خاصی در این رابطه وجود نداشته باشد.

نکته مهم در خصوص نمادهای یاد شده این است که هر چهار نماد فوق از زیرمجموعه‌های گروه ایران خودرو هستند و احتمال دارد در هفته جاری، آگهی دعوت به مجامع شرکت‌های سایپا (خساپا)، رینگ‌سازی مشهد (خرینگ) و ایرکاپارت صنعت (خکار) نیز در سامانه کدال منتشر شود.

اگرچه تسریع این فرآیند همزمان با پایان یافتن مهلت تسویه اعتباری برای سهامداران خودرویی خوش‌یمن خواهد بود اما بروز برخی ریسک‌های جانبی می‌تواند نظرهای گوناگون و در پی آن روندهای قیمتی متنوعی را به همراه داشته باشد.
یکی از بزرگترین نااطمینانی‌های موجود از طرف سیاست‌گذاران کلان در سازمان بورس در پایان هفته گذشته به وجود آمد. انتشار اطلاعیه رسمی سازمان بورس مبنی بر کاهش دامنه نوسان روزانه قیمت سهام از ۵ درصد به ۲ درصد به دلیل احتمال حبابی شدن قیمت‌ها اگرچه با تصمیم رئیس شورای عالی بورس و رئیس بانک مرکزی به عنوان یکی از اعضای بلندپایه این شورا به طور رسمی ملغی شد اما ترس از اعمال چنین قانونی در آینده نزدیک را در ذهن فعالان بورسی قرار داد. امری که می‌تواند به کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری و ورود پول‌های جدید بیانجامد و در سناریوهای خاص به خروج سرمایه‌ها از تالار شیشه‌ای منجر شود.
هرچند همانطور که گفته شد این قانون در حال حاضر عملیاتی نشده است اما برخی از سهامداران گروه خودرویی که سهام آنها قرار است در پایان سال جاری متوقف شود بر این باورند که توقف چند روزه پس از افزایش سرمایه و بازگشایی در سال جدید و ناشناختگی تصمیم‌گیری‌های خلق‌الساعه احتمالی می‌تواند ریسک‌هایی برای آنها به همراه داشته باشد و از این رو تصمیم‌گیری برای شرکت در مجمع افزایش سرمایه با وجود جذابیت‌های قیمتی موجود اندکی سخت و دشوار شده ‌است.

نویسنده: علی صالحی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.