بیم و امید بورس در شوک‌های جهانی// معادلات سهام به نفع خودرویی‌ها عوض می‌شود؟

قطعه نیوز: شاخص بورس اوراق بهادار تهران هفته اول اسفند را با جهش خیره‌کننده ۴۵ هزار و ۹۵ واحدی (معادل ۹.۴ درصد) پشت سر گذاشت و با عبور از مرز نیم میلیون واحدی رکورد جدیدی را در تاریخ خود به ثبت رساند.

با احتساب این رشد شاخص کل، تنها رشد ۲.۳ درصدی این نماگر بورس لازم است تا ارزش بازار سهام کشور در سال جاری سه برابر شود. در این میان حال و هوای سهام خودرویی نیز پس از تحمل چند هفته فرسایشی بار دیگر بهتر شده‌است.

سهام نمادهای این گروه با اصلاح قیمت معنادار بار دیگر برای سرمایه‌گذاران جذاب شده‌است علاوه بر این رشد نرخ ارز در بازار آزاد و سیگنال مثبت این رویداد در پی قرارگیری ایران در لیست سیاه FATF به همراه تداوم حضور سرمایه‌‌های جدید به بورس تهران بخشی از این پول‌های بلاتکلیف را به سهام شرکت‌های خودرویی منتقل کرده‌است و همزمان با رشد عمومی قیمت‌ها در بورس تهران شاهد بهره‌مندی سهام گروه خودرویی از این موج مثبت بودیم.

اما شرایط برای ادامه مسیر چگونه خواهد بود. از این منظر باید متغیرهای مختلف و متنوعی را بررسی کرد. بخشی از این متغیرها مربوط به فضای کلان اقتصادی و جو کلی بازار سهام است و بخشی دیگر به طور خاص مربوط به تحولات گروه خودرویی خواهد بود که در ادامه به بررسی این مسائل خواهیم پرداخت.

سیاه و سفید بورس در هفته آینده

در بازار پول به طور متوسط روزانه شاهد خلق ۱۰۰۰ میلیارد تومان هستیم. تداوم این روند به معنی افزایش حجم پایه پولی و مسیر صعودی در بازار ارز خواهد بود.

هرچند در این میان کنترل‌های بانک مرکزی بر بازار ارز به صورت دستوری از یک سو و همگام‌سازی بازار نیما به عنوان بازار بزرگ عرضه و تقاضا برای نرخ ارز تا حدودی از جهش‌های متوالی و شوک‌های مقطعی کاسته است.

چنین روندی اما برای سرمایه‌گذاران تداعی کننده دوره‌های قبلی افزایش نرخ ارز در بازار آزاد در میان مدت و بلندمدت است. امری که پایه‌های رشد بزرگ بازار سهام در مقاطع زمانی یاد شده را به همراه داشته است و به عنوان مهمترین عامل محرک قیمت سهام در بورس ایفای نقش کرده‌است.

از سوی دیگر در بهمن‌ماه شاهد رکوردزنی تاریخی افتتاح حساب‌های بورسی و نوعی هجوم سرمایه‌های آزاد و عمدتا بی تجربه به بورس بوده‌ایم. از ابتدای سال پایان بهمن‌ماه ۶۵۰ هزار کد جدید بورسی ایجاد شده است. اما سهم یازدهمین ماه سال از این تعداد کد بورسی رقم بالای ۱۵۰ هزار کد را نشان می‌دهد.

افزایش انتظارات تورمی و تلاش مردم عادی برای حفظ قدرت خرید سرمایه‌های خود که در حساب‌های بانکی با سودی کمتر از تورم‌های محقق شده و انتظاری از ارزش واقعی آن کم می‌شد، در کنار تجربه شیرین سرمایه‌کذاری در بورس طی ماه‌های گذشته، رغبت پول‌های سرگردان به این بخش از اقتصاد کشور را بیش از پیش کرده‌است.

اما این نکات مثبت داخلی بازار سهام می‌تواند تحت تاثیر اتفاقات هفته‌های اخیر در بازارهای جهانی قرار بگیرد. شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف در سرتاسر دنیا و تداوم آن در چین، بازارهای مالی دنیا را به شدت ترسانده‌است.

شاخص‌های سهام در سرتاسر دنیا در هفته گذشته واکنش‌های سریعی به این رویداد نشان دادند به نحوی که ارزش بازار سهام در سرتاسر دنیا در یک هفته گذشته چیزی در حدود ۵ تریلیون دلار (۵ هزار میلیارد دلار) سقوط کرد.

بازار جهانی کالاهای پایه نظیر فلزات اساسی و نفت نیز ریزش‌های بزرگی را تجربه کردند که می‌تواند به عنوان یک عامل منفی سایه خود را بر بازار سهام کشور نیز بیاندازد. هرچند در چنین شرایطی شکل‌گیری روندهای صعودی و نزولی کاملا به عوامل روانی بورس و تصمیم‌گیری سرمایه‌های خرد در معاملات روزانه بستگی دارد و نمی‌توان جریان مشخصی برای آن ذکر کرد.

مسیر خودرویی‌ها روشن می‌شود؟

معادلات بازار سهام در فضای کلان را به صورت بسیار مختصر بررسی کردیم. اما تحولات گروه خودرویی در هفته گذشته نیز کم نبودند. تحولاتی که می‌توانند تا پایان سال جاری باعث به وجود آمدن تکانه‌های قیمتی در سهام این شرکت‌های بورسی شوند.

یکی از مهمترین این رویدادها، انتشار اظهارنظر حسابرس در خصوص پیشنهاد افزایش سرمایه شرکت ایران خودرو بود. نکته مهم این گزارش، رشد میزان افزایش سرمایه شرکت از ۲۰۰۸ درصد پیشنهادی هیئت مدیره به ۲۱۰۸ درصد در گزارش حسابرس قانونی است.

اگرچه مرحله تایید سازمان بورس و برگزاری مجمع عمومی به طور فوق‌العاده برای ثبت نهایی این افزایش سرمایه باقی مانده است. نگاه اجمالی به گزارش حسابرس نشان می‌دهد که حسابرس در مجموع نسبت به پیشنهاد هیئت مدیره ارزش روز بالاتری برای دارایی‌های شرکت ایران خودرو درنظر گرفته است. بر این اساس ارزش روز کارشناسی شده دارایی‌های ایران خودرو توسط حسابرس تغییرات زیر را داشته‌است.
کاهش بهای تمام شده زمین، ساختمان، ماشین‌آلات و سرمایه‌گذاری‌ها از ۶۰۸۹ میلیارد تومان به ۳۷۹۱ میلیارد تومان و افزایش ارزش کارشناسی شده این اقلام از ۳۴۶۶۰ میلیارد تومان به ۳۵۴۷۵ میلیارد تومان در گزارش حسابرس نسبت به گزارش هیئت مدیره علت اصلی تغییر میزان افزایش سرمایه ایران خودرو در گزارش حسابرس نسبت به پیشنهاد هیئت مدیره از ۲۰۰۸ درصد به ۲۱۰۸ درصد بوده است.

از آنجایی که کلیه متغیرها نسبت به گزارش قبلی تغییر کرده‌است و ملاک تصمیم‌گیری در این خصوص، گزارش حسابرس خواهد بود، انتشار این اطلاعیه برای شرکت ایران‌خودرو مثبت ارزیابی می‌شود و می‌تواند محرک قیمت سهام این شرکت در بازار سهام باشد.

از سوی دیگر شرکت پارس خودرو در شفاف‌سازی خود خبر از خرید برخی از زیرمجموعه‌های خود توسط شرکت مادر سایپا داده‌است. بر این اساس شرکت سایپا به عنوان تنها شرکت‌کننده در مزایده خرید ۵۰ درصدی سهام سایپا سیتروئن، ۱۰۰ درصد شرکت صنایع رنگ و رزین طیف سایپا و ۴۵ درصدی سهام شرکت بازرگانی سایپا یدک به ارزش کلی ۴۳۳۰ میلیارد تومان بوده‌است.

این جابجایی‌های درون گروهی هم می‌تواند برای سهام شرکت فروشنده (پارس خودرو) به لحاظ سودآوری و هم برای شرکت خریدار (سایپا) به منظور تقویت دارایی‌های برای موافقت حسابرس و ناظر سازمان جهت افزایش سرمایه موثر واقع شود.

هرچند در این فرآیند نحوه قیمت‌گذاری، جابجایی‌های مشابه و در مسیر معکوس در سال ۹۴ به منظور ثبت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های دو شرکت و مسائلی از این دست می‌تواند محل سوال‌های زیادی باشد.
علاوه بر این یکی دیگر از موارد خوش یمن برای خودرویی‌ها در روز ابتدایی هفته گذشته، تایید افزایش سرمایه ۱۷۶۴ درصدی شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودر (نماد «خگستر») بود که منجر به رشد ۱۳.۵ درصدی قیمت این سهم در ۵ روز کاری قبل شد.

برآیند این عوامل هرچند برای خودرویی‌های بورس سیگنال مثبتی به شمار می‌آید اما از سوی دیگر تاثیر معاملات روزهای ابتدایی هفته بر کل بازار سهام ناشی از ترس فراگیر رکود در اقتصاد جهانی با عامل شیوع ویروس کرونا می‌تواند به اصطلاح تر و خشک را با هم بسوزاند. اگر این اتفاق رخ ندهد، چرخش نگاه سرمایه‌گذاران از سهام کالایی به سهام غیر کالایی می‌تواند هفته خوبی را برای خودرویی‌های بورس رقم بزند.

نویسنده: علی صالحی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.