ایران خودرو و سایپا در انتظار یک هفته حساس+سند

قطعه نیوز: دماسنج اصلی بورس تهران با نزدیک شدن به مرز ۴۵۰ هزار واحدی در هفته گذشته شاهد یک موج اصلاحی بود به نحوی که با وجود حفظ روند صعودی، ترمز رشدهای پرشتاب این متغیر کلان بازار سهام کشیده شد.

به گزارش «قطعه نیوز»، متغیر اصلی بورس تهران در ۴ روز کاری هفته قبل رشد ۲.۹ درصدی را به ثبت رساند اما اوضاع برای خودرویی‌ها خوب پیش نرفت و شتاب اصلاح قیمت‌ها در نمادهای این صنعت منجر به ثبت افت ۵.۴ درصدی شاخص این صنعت در سومین هفته بهمن شد.

برآورده نشدن انتظارات سرمایه‌گذاران و فعالان بورسی در خصوص میزان افزایش سرمایه پیشنهادی هیئت مدیره شرکت ایران خودرو در روزهای ابتدایی هفته گذشته و تاثیر منفی این رویداد بر سایر سهام خودرویی و قطعه‌سازی، در کنار بروز برخی ریسک‌های کلان و گمانه‌زنی‌های تاثیرگذار بر کل بازار سرمایه از مهمترین دلایل بروز موج منفی در سهام گروه خودرویی به شمار می‌آمد.

بلاتکلیف ماندن موضوع لوایح باقیمانده FATF با توجه به نزدیک شدن به اولتیماتوم این نهاد بین‌المللی و شایعات سیاسی با محوریت قوه مجریه از مهمترین ریسک‌های پیرامون بورس تهران بود که شدت فروش سهام را در این بازار افزایش داد و این فشار فروش در سهم‌های شلوغ نظیر خودرویی‌ها بیش از پیش به چشم آمد.

هرچند در روزهای پایانی هفته، اظهاراتی در خصوص تمدید ۶ ماهه مهلت سازمان FATF به ایران برای تعیین تکلیف در خصوص لوایح باقیمانده، آرامش را به بازار سهام بازگرداند.

مرزبندی افزایش سرمایه ایران خودرو و سایپا

هفته گذشته را می‌توان موعد تعیین تکلیف بزرگان خودرویی برای ادامه مسیر خود در مسیر تجدید ارزیابی دارایی‌ها نامید. اتفاقی که با پیشنهاد افزایش سرمایه ۲۰۰۸ درصدی ایران خودرو و ۴۴۰ درصدی سایپا توسط هیئت مدیره این شرکت‌ها محقق شد.

اما نوع واکنش سرمایه‌گذاران به این دو رویداد می‌تواند کاملا متفاوت باشد. برآورده شدن انتظارت از یک سو و عدم تحقق انتظارات از سوی دیگر در نگاه اول می‌تواند می‌تواند مسیر قیمتی دو خودروساز بزرگ بورس تهران را از یکدیگر جدا کند اما برای درک بهتر از این موضوع باید به تحولات یاد شده از دریچه یک دوربین با دورنمای بزرگ‌تر و دقت بیشتر نگاه کرد.

نا امیدی از سهام ایران خودرو؟

از آنجایی که بسیاری از سرمایه‌گذاران بورسی منتظر پیشنهاد افزایش سرمایه بیش از ۲۵۰۰ درصدی شرکت ایران خودرو توسط هیئت مدیره بودند، در اولین روز کاری هفته گذشته شاهد درج شدن پیشنهاد افزایش سرمایه ۲۰۰۸ درصدی این غول خودروساز توسط هیئت مدیره در سامانه کدال بودیم.

امری که در میان اهالی بازار سهام با واکنش منفی مواجه شد و باعث شد تا قیمت سهام این شرکت در ۴ روز کاری هفته گذشته با عقب‌گرد ۸.۹ درصدی مواجه شود و ارزش سهام این شرکت در بورس تهران در این بازه زمانی چیزی در حدود ۱۷۶۰ تومان افت کند. به این ترتیب ارزش بازار سهام شرکت ایران خودرو به عنوان بزرگترین سهام گروه خودرویی در عبور از مرز ۲۰ هزار میلیارد تومانی ناموفق بود و برتری عرضه نسبت به تقاضا در این نماد منجر به بازگشت ارزش بازار این شرکت از سطح مزبور شد.
اما پشت این اتفاق منفی، شاهد ثبت ارزش معاملات بسیار زیاد روزانه در نماد «خودرو» بودیم که می‌تواند یک سیگنال مثبت بازاری در روزهای اصلاح قیمت سهام شرکت ایران خودرو به شمار بیاید.

در ۴ روز کاری هفته گذشته، ارزش خرید و فروش‌های سهام شرکت ایران خودرو در مجموع به رقم خیره‌کننده ۵۲۰ میلیارد تومان رسید (متوسط ارزش معاملات روزانه ۱۳۰ میلیارد تومانی) که از این حیث سهام شرکت ایران خودرو را در میان ۵ نماد برتر بازار سهام در سومین هفته بهمن قرار داد.
ثبت ارزش بالای معاملات در یک نماد که با افت قیمت سهام همراه می‌شود حاکی از این است که علیرغم حضور پر حجم فروشندگان، خریداران پرقدرتی نیز در قیمت‌های پایین‌تر منتظر ورود هستند و تقابل دو سمت خرید و فروش با داغ شدن تنور داد و ستدها به جابجایی زیاد سهام منجر می‌شود.

حضور خریداران و بلعیدن فشار فروش نوعی امیدواری برای بازگشت قیمت را گوشزد می‌کند. اتفاقی که هرچند به طور صد در صد نمی‌توان در خصوص تحقق آن اظهارنظر کرد اما با فروکش کردن موج عرضه‌های چند روزه احتمال وقوع آن را می‌توان بالا دانست.
در توضیح اجمالی واکنش‌ها به میزان افزایش سرمایه پیشنهادی شرکت ایران خودرو دو نکته را باید درنظر داشت. اول اینکه با حفظ روند عملکرد سود و زیان پاییز در فصل زمستان، این میزان افزایش سرمایه نمی‌تواند ایران خودرو را از شمول ماده ۱۴۱ قانون اساسی خارج کند.

بنابراین سناریوی بدبینانه این است که بدون تحول در سودآوری زمستان شرکت ایران خودرو، عملا پروژه افزایش سرمایه در بهبود ساختار مالی این شرکت برای تحقق اهداف بعدی بدون تاثیر خواهد بود. اما از یک زاویه دیگر و در سناریوی متعادل‌تر به نظر می‌رسد مدیران این شرکت با علم به بهبود شرایط در آینده این میزان افزایش سرمایه را پیشنهاد داده‌اند.
نکته بعد این است که قیمت سهام این شرکت پس از افزایش سرمایه ۲۰۰۸ درصدی هم‌اکنون در محدوده زیر ۶۰ تومان است که می‌تواند از جنبه بازاری جذابیت قیمت فعلی سهام ایران خودرو را حفظ کند.

تجدید ارزیابی ایران خودرو

خبر خوب سایپا در پایان هفته

شفاف‌سازی سایپا در خصوص افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های این شرکت برخلاف ایران خودرو، بالاتر از انتظارات بازار بود.

در حالی که فعالان بورسی منتظر پیشنهاد افزایش سرمایه در محدوده ۴۰۰ درصدی بودند و برخی از تحلیلگران نیز بازه ۲۵۰-۳۵۰ درصدی را مدنظر قرار داشتند، شرکت سایپا پیشنهاد افزایش سرمایه ۴۴۰ درصدی «خساپا» از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها را پس از پایان معاملات روز چهارشنبه روی سامانه کدال قرار داد که با توجه به ثبت افزایش سرمایه سال ۹۴ این شرکت از همین محل، یک حرکت متهورانه از سوی هیئت مدیره سایپا به شمار می‌رود. امری که می‌تواند با مخالفت بازرس قانونی سازمان بورس همراه شود.

اما انتشار این خبر با جزئیاتی که فایل آن در پایان گزارش خواهد آمد توانایی داغ کردن مجدد معاملات گروه خودرویی را دارد. موضوعی که با اصلاح قیمت سهام این گروه در هفته گذشته، بستر رشد قیمت‌ها را نیز فراهم می‌کند.

بنابراین معاملات نمادهای گروه خودرویی با محوریت و لیدری دو غول ایران خودرو و سایپا در هفته جاری بسیار حساس و سرنوشت‌ساز خواهد بود و می‌تواند مسیر سهام این گروه را حداقل در بازه زمانی کوتاه‌مدت تا حد زیادی مشخص کند.

هرچند ذکر این نکته ضروری‌ست که رشد یا ریزش قیمت سهام شرکت‌های بورسی اگر با پشتوانه تغییر اوضاع آنها همراه نشود می‌تواند یک اثر کاملا موقت به حساب بیاید و لزومی به تداوم آن نیست.

نویسنده: علی صالحی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.