خودروهای خارجی بدون خدمات و پاسخگویی رها شده‌اند

قطعه نیوز: تامین قطعات انواع خودرو، به خصوص خودروهای خارجی و واردات، بسیار دشوار است. رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران در خصوص راه های موجود برای حل این مشکل، اظهار کرد: «متاسفانه بیشتر خودروسازان و واردکنندگان خودرو در کشور، برنامه مشخصی برای ارائه خدمات پس از فروش به خودروهایی که به بازار عرضه کرده اند، ندارند. این مساله به خصوص در مورد خودروهای چینی، پررنگ تر دیده می شود.»

علیرضا نیک آیین در ادامه با اشاره به اینکه تعداد تعمیرگاه های مجاز این خودروسازان و واردکنندگان بسیار کم است، در گفت وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» تاکید کرد: «در این شرایط معلوم نیست اینها چگونه مجوز فعالیت گرفته اند. چراکه معمولا تعداد تعمیرگاه ها بر اساس تعداد خودروی وارد شده و عرضه شده، با یک استانداردی باید وجود داشته باشد. در حالی که اینطور نیست. بسیاری از آنها به خصوص با آغاز دور تازه تحریم ها، همه چیز را جمع کرده اند و حتی کسی نیست پاسخگوی مشتری باشد.»

وی ادامه داد: «بنابراین تامین لوازم یدکی مورد نیاز این خودروها در بازار آزاد انجام می شود. آن هم به صورت بسیار ناهماهنگ. یعنی برنامه ریزی مشخصی وجود ندارد و ناگهان مشاهده می شود که همه فروشندگان بازار فقط یک قطعه را آورده اند و می فروشند، در حالی که برای تامین قطعات دیگر مشکل وجود دارد.»

نیک آیین با بیان اینکه این برنامه ریزی ها باید با توجه به اینکه از هر خودرو چند دستگاه در بازار وجود دارد و بر اساس آن از هر قطعه باید چه تعدادی عرضه شود، گفت: «به این ترتیب در این زمینه ناهماهنگی های زیادی وجود دارد. این موضوع به خصوص در مورد قطعات خودروهای چینی پررنگ تر است. چراکه با وجود عرضه قطعات اصل برای خودروهای چینی، اما قطعات تقلبی زیادی برای این خودروها در بازار عرضه شده که در نتیجه هزینه تعمیرات را بالا برده است.»

وی با بیان اینکه هیچگونه همکاری در رابطه با انتقال تکنولوژی و دانش تعمیر مشاهده نمی شود، گفت: «ما آماده ایم برای راحتی در ایجاد شبکه خدمات پس از فروش به شرکت های خودروساز و واردکننده کمک کنیم. بر این اساس اگر یک شرکت با توجه به اینکه تعداد خودرویی که وارد کرده، محدود است و امکان ایجاد تعمیرگاه تخصصی ندارد، می تواند ابزار مخصوص را در اختیار تعمیرگاه های ما قرار دهد، تعمیرکار را آموزش دهد و به این ترتیب به اصطلاح از «کوییک سرویس»هایی که ما در اختیارشان قرار می دهیم، استفاده کنند.»

وی با اشاره به اینکه این ساز و کار در حال پیگیری است، تاکید کرد: «در این زمینه مشغول تعریف استانداردهای خاصی هستیم تا به این ترتیب بتوانیم به شرکت هایی مانند نگین خودرو یا ایرتویا که در حال حاضر در ارائه خدمات پس از فروش ضعیف عمل می کنند، کمک کنیم.»

پیگیری عرضه قطعات تقلبی به بازار توسط کنسرسیوم

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران با اشاره به برگزاری جلسه ای با دادستانی کل کشور، اداره آگاهی، قطعه سازان، اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی، سازمان استاندارد، اداره تعزیرات و… به منظور پیگیری عرضه قطعات تقلبی به بازار، تاکید کرد: «به دنبال این جلسات و نشست ها، کنسرسیومی تشکیل شد و در آن عرضه قطعات تقلبی به بازار پیگیری شد.»

علیرضا نیک آیین ادامه داد: «ما نمی گوییم قطعات متفرقه در بازار نباشد، چراکه بسیاری از مشتریان با توجه به قیمت، قطعات را انتخاب می کنند. بحث و دغدغه ما این است که این قطعات نباید به جای نمونه اصلی به مشتری فروخته شود.»

چاپ و بسته‌بندی قطعات خودرو با مجوز انجام شود

وی همچنین افزود: «در این جلسات، رئیس اتحادیه چاپخانه داران نیز دعوت بود که متاسفانه شرکت نکردند. دلیل دعوت از وی، این بود که حتما باید با فعالان این صنف هماهنگ شود تا چاپ و بسته بندی ها در این زمینه حتما با مجوز انجام شود. در حالی که الان تمام این کارها بدون مجوز و به راحتی انجام می شود و بسته بندی ها به راحتی کپی می شود.»

به گفته نیک آیین، بعد از جلسه دیگری با اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی، قرار بر این شد که از این پس ما هرجا قطعات تقلبی در بازار مشاهده کردیم، موضوع را با اداره آگاهی منطقه هماهنگ کنیم تا برخورد سختی با مرتکبان صورت گیرد.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران طرح شناسا را به عنوان یکی از ساز و کارهای موجود در این زمینه دانست و تصریح کرد: «این طرح بسیار خوبی است که در این مورد می تواند کارآمد و موثر باشد. اما عجیب است که اراده ای در این زمینه دیده نمی شود و به نظر می رسد منفعت طلبی های شخصی به دنبال استفاده نکردن از این ظرفیت های موجود وجود داشته باشد.»

تامین قطعات خودروهای لوکس با تعداد محدود

وی با اشاره به اینکه تحریم ها باعث شده است تامین لوازم یدکی با سختی همراه شود، گفت: «با این حال در همین مدت نیز روند هیچ کاری متوقف نشده است. مثلا در دسته خودروهای وارداتی لوکس، مانند خودروهای اروپایی، هر جا مشکلی وجود داشته است، تعمیرکار از طریق واردات مسافری قطعه یا به وسیله پست، قطعه را تامین کرده است. بنابراین نمی توان گفت تعداد قابل توجهی از خودروهای به دلیل نبود قطعه و لوازم یدکی، خوابیده اند.»

علیرضا نیک آیین با اشاره به اینکه ما می توانیم نگاه و دیدگاه تعمیرکار را از کالای خارجی به قطعات ایرانی تغییر دهیم، خاطرنشان کرد: «این روند، ساز و کار خاصی نیاز دارد که ما برای آن آماده ایم. از طرفی قطعه سازان نیز مسائل مختص خود را دارند. در واقع امکان تولید قطعات مورد نیاز ما با ماشین آلات قدیمی قطعه سازان امکان پذیر نیست. در عین حال قطعه سازانی که ماشین آلات تولید روز را دارند، معمولا فقط خط تولید خودروساز را تامین می کنند.»

نیک آیین در خصوص ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرگاهی خودروهای داخلی نیز، اظهار کرد: «نمی خواهم بگویم قطعات بی کیفیت هستند. اما باید پذیرفت تکنولوژی قطعات تولید داخل ما پایین است.»

دنیا خودروی برقی تولید می‌کند و ما هنوز خودروها را گازسوز می‌کنیم

وی با اشاره به بحث گازسوزکردن خودروهای سواری، تصریح کرد: «الان کجای دنیا بحث گازسوز کردن خودروها مطرح است؟ صنعت خودروسازی دنیا به سمت تولید خودروهای هیبریدی و برقی در حرکت است. آن وقت ما از یک تکنولوژی بسیار قدیمی استفاده می کنیم.»

وی افزود: «ما به جای ارتقای تکنولوژی خودروسازی، سهم مردم از سوخت را کاهش می دهیم. در صورتی که می توان این موضوع را با ابزار دیگری کنترل کرد.»

به گفته وی، الان در تمام شهر تهران، این حجم از لوله کشی گاز وجود دارد که این خود یک خطر بالقوه به قدرت یک بمب اتم ایجاد کرده است. در حالی که این امکان وجود داشت با ایجاد نیروگاه های گازی، کمبود برق جبران شود و بعد از آن تمام وسایل به سمت برقی شدن تغییر می کردند و تولید آلودگی نیز به شدت کاهش می یافت.

وی در خصوص راه های کنترل آلودگی هوا نیز گفت: «در حال حاضر موتور بیشتر خودروها تنظیم نیست و مالک هم اطلاع ندارد. در این زمینه سال گذشته به شورای شهر پیشنهاد دادیم به ما کمک کنند که با ایجاد پایگاه هایی، موتور خودروها را رایگان تنظیم کنیم. اما متاسفانه هیچگونه همکاری صورت نگرفت.»

نویسنده: الهام دانیالی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.