تأثیر ریمپ ای‌سی‌یو (ecu) در مصرف سوخت

ای‌سی‌یو ECU واحد کنترل الکترونیکی موتور است که تمامی فرمانهای صادره به بخش های مختلف موتور خودرو را کنترل می‌کند. ای‌سی‌یوهایی که بر روی خودرو نصب می‌شوند به صورت پیشفرض دارای یکسری از محدودیت هایی هستند که توسط شرکت سازنده آن اعمال می شود. ای‌سی‌یوها از یک سیستم کنترل حلقه بسته بهره می برند؛ در این سیستم یک طرح کنترلی وجود دارد که خروجی ‌های سیستم را به منظور کنترل ورودی‌ های سیستم، آلایندگی موتور، وضعیت مصرف سوخت و چندین عامل دیگر مورد بررسی و نظارت قرار می دهد.

تاثیرات ریمپ کردن ای سی یو
افزایش توان موتور: گشتاور خودرو افزایش پیدا می کند که لازمه این موضوع تقویت موتور خودرو است.
تغییر عملکرد فن خودرو: با ریمپ ای سی یو فن دور متوسط و پایین در دماهای کمتری عمل کرده و در نتیجه بازده موتور بیشتر خواهد شد
کاهش یافتن مصرف سوخت
رفع تاخیر پدال گاز
حذف سنسور دوم اکسیژن
افزایش پیدا کردن شتاب اولیه و ثانویه
حذف شدن سنسور میل سوپاپ
اصلاح دمای آب
رفع کپ دریچه گاز

آیا ریمپ ای سی یو (ecu) مصرف سوخت را افزایش می دهد؟
در ریمپ ایسیو برای به حداکثر رساندن توان و گشتاور موتور بر روی پارامترهای جداول مربوط به پاشش سوخت، جداول مروبط به زمان بندی جرقه زنی، سنسورهای محتلف همچون سنسور اکسیژن اول و … کار می شود. اگر ریمپ توسط افراد متخصص انجام شود این قابلیت وجود دارد که مصرف سوخت تا حدی کاهش یافته و توان موتور افزایش یابد.

حال این سوال پیش می آید که چگونه می توان با ریمپ ای سی یو به طور هم زمان هم مصرف را کاهش دهیم و هم توان نهای موتور افزایش یابد؟!

اگر ریمپ ایسیو توسط افرادی انجام شود که تسلط و علم کامل به نرم افزار ECU و جداول موجود در آن شامل نواحی مختلف کارکرد موتور را داشته باشند، این قابلیت وجود دارد که بسته به سبک رانندگی و نوع درخواست مشتری نواحی از جداول کارکرد موتور که به طور روزمره مورد استفاده قرار می گیرند را به گونه ای بازنویسی کرد که مصرف را کاهش داده و نواحی که موتور در حالت شتابگیری و تمام بار استفاده می شود شتاب را افزایش داد.

به طور مثال اگر شما دارای یک خودرو سمند موتور ملی EF7 هستید وقتی در اتوبان با سرعت ۱۱۰ کیلومتر در حال حرکت هستید. دور موتور شما بین ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ دور در دقیقه قرار دارد و زاویه دریچه گاز شما کمتر از ۴۰ درصد باز است و به طور تقریبی در سرعت ثابتی به سر می برید.

این ناحیه در جداول ایسیو اصطلاحا در حالت کروز یا سرعت ثابت تعریف می شود که در این ناحیه میتوان با اصلاح برخی پارامترها مصرف را کاهش داد.

اما زمانی که در همین حال اقدام به شتابگیری کنید پدال گاز را تا انتها فشار داده و دریچه گاز ۱۰۰% باز می شود. در این حالت که در ناحیه جدول شتابگیری قرار دارد سوخت، جرقه و سنسورها را بازنویسی کرده و شتاب به طور محسوس افزایش می یابد.

نتیجه آنکه:
اگر تیونر شما در ریمپ ای سی یو حرفه ای باشد می تواند با توجه به ناحیه کاری موتور در زمان هایی که در شهر یا اتوبان رانندگی می کنید مصرف خودرو شما را کاهش داده و در حالت شتابگیری و تخت گاز میزان سوخت و جرقه را فزایش دهد که منجر به افزایش شتاب گردد.

و اما نکته بسیار مهم:
کم کردن مصرف سوخت بدون در نظر گرفتن نوع موتور، شرایط آب و هوایی و نوع بنزین منجر به ایرادات اساسی می شود. کم کردن مصرف سوخت دارای محدودیت خاصی می باشد. به طور مثال اگر مصرف سوخت خودرو شما ۱۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است نمیتوان آن را به ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر کاهش دارد. چرا که با کاهش مصرف سوخت نسبت سوخت و هوای موتور تغییر کرده که در نتیجه آن LEAN شدن موتور باعث کاهش سرعت احتراق و افزایش نرخ انتقال حرارت میگردد. افزایش سرعت انتقال حرارت منجر به بالا رفتن شدید دمای محفظه احتراق شده و در نتیجه آن سوختن سوپاپ و واشر سرسیلندر یا ذوب شدن پیستون می گردد.

کاهش مصرف سوخت دارای یک حد متعارف و محاسبه شده است که باید با علم کامل به ریمپ ایسیو انجام شود، چرا که کاهش مصرف در نواحی غیر لازم خسارات جدی به موتور وارد می کند.

کاهش مصرف سوخت در بهترین شرایط و بدون اسیب به موتور چیزی در حدود ۱۰ درصد می باشد. یعنی مصرف ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را تا ۱ لیترمیتوان کم کرد. بیشتر کم کردن مصرف با ریمپ ECU منجر به کاهش عمر موتور می شود.

منبع: کاراکال تیونینگ

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.