هیوندای الانترا ۲۰۲۳، چشم بادامی مهجور اما محبوب

این سدان سایز متوسط کره‌ای از سال ۱۹۹۰ تاکنون هفت نسل را به خود دیده و توانسته طی این سال‌های بازارهای محتلفی را در سراسر جهان از آن خود کند.

قطعه نیوز: هیوندای الانترا، نامی آشنا برای ایرانی‌ها است که از سال‌های دور با آن سر و کار داشته‌اند. سدان کره‌ای محبوب که این روزها برخلاف سال‌های گذشته چندان مورد استقبال قرار نگرفته است. همزمان با از سرگیری مجدد واردات خودرو به کشور، نام الانترا از همان ابتدا در لیست گزینه‌های ورود به کشور قرار گرفت و موجبات خرسندی بسیاری از خریداران که از خودروهای چینی به ستوه آمده بودن را فراهم کرد.

اما با اعلام جزئیات دقیق‌تری از قوانین واردات خودرو به کشور، رفته رفته مشخص شد که الانترا هم مانند سایر هموطنانش نمی‌تواند با لیست بلند بالایی از آپشن و امکانات در این آشفته بازار ایفای نقش کند. همین امر موجب شد تا این چشم بادامی محبوب به خودرویی مهجور در بازار وارداتی‌های تازه‌ نفس بدل شود. چرا که الانترا با ضعیف‌ترین موتور و حداقل‌ترین امکانات رفاهی توانسته توسط کرمان موتور مجوز واردات به کشور را دریافت کند. در ادامه قصد داریم به بررسی وضعیت این سدان کره‌ای در بازار ایران بپردازیم.

نگاهی به تاریخچه هیوندای الانترا

این سدان سایز متوسط کره‌ای از سال ۱۹۹۰ تاکنون هفت نسل را به خود دیده و توانسته طی این سال‌های بازارهای محتلفی را در سراسر جهان از آن خود کند. در ایران نیز می‌توان گفت تقریبا تمامی نسل‌های آن حضور دارد. هرچند که در سال‌های ابتدایی حضورش چندان پررنگ نبوده و تعداد محدودی توانسته وارد کشور شود.در برخی دوران‌ها نیز با نام آوانته ایفای نقش کرده و اکنون نیز به عنوان آخرین و جدیدترین نسل توانسته پس از چند سال غیبت، مجدد پا به بازار ایران بگذارد.

بررسی طراحی ظاهری

یکی از اصلی‌ترین مشخصه‌ها و ویژگی‌های الانترا وارداتی جدید، طراحی خاص و منحصربفردی است که شخصیتی پویا و مدرن را از او به نمایش می‌گذارد. در نمای جلو نخستین موردی که در ابتدا توجه را به خود جلب می‌کند، جلوپنجره بزرگ و مشبکی است که در امتداد خطوط تند و تیز بدنه و کاپوت جای گرفته است. همچنین چراغ‌های تیز و کشیده در طرفین، سبب می‌شود در نگاه کلی خودرو عریض‌تر و بزرگ‌تر به نظر برسد.هرچند به عقیده برخی منتقدان طراحی نمای جلوی الانترا زیبا نیست. اما در نمای جانبی خطوط حجم بیشتری به خود گرفته و پانل‌های جانبی بدنه را حجیم‌تر از قبل کرده‌اند.

سرانجام در نمای عقب به طرحی بسیار شبیه به سوناتا می‌رسیم که با هندسه خطوط تند و تیز، فرم یکپارچه چراغ‌ها، کاملا مشابه با برادر بزرگ‌تر ظاهر شده است. هرچند که در سایر قسمت‌ها هم این شباهت وجود دارد، اما در این بخش بیش از هر نمای دیگری خودنمایی می‌کند.

کابین جذاب اما نه چندان پربار

شاید اگر الانترا با لیستی سرشار از امکانات پا به بازار ایران می‌گذاشت، در این مقاله به تعریف و تمجید از آن می‌پرداختیم، اما الان به ناچار باید از زیبایی‌های بصری، کیفیت قابل قبول متریال، دیزاین مدرن و فرمان دو شاخه کروم و چرمی بگذریم و برویم سر اصل مطلب. جایی که الانترا چاره‌ای جز تسلیم شدن در برابر چینی‌های تازه به دوران رسیده ندارد. چرا که مدیران کرمان موتور برای آن که بتوانند الانترا را در لیست وارداتی‌ها بگنجانند، تنها به امکانات پایه این خودرو بسنده کرده و آن را با کمترین امکانات راهی بازار کرده‌اند.

از ویژگی‌های بارز کابین به طراحی راننده محور داشبورد می‌توان اشاره کرد که موجب تسلط بیشتر راننده به کنترل سیستم صوتی، سیستم تهویه و سایر ادوات می‌شود. خوشبختانه وجود کلیدهای کنترلی فیزیکی روی کنسول میانی از دیگر مواردی است که این روزها کمتر برندی به آن توجه داشته و تمامی سیستم‌های کنترلی خودرو به صفحه نمایش لمسی انتقال یافته است.

امکانات رفاهی و ایمنی

از جمله امکانات رفاهی و ایمنی هیوندای الانترا ۲۰۲۳ می‌توان به مواردی از قبیل دو کیسه هوا، سیستم‌های کنترل پایداری و کنترل کشش، رینگ‌های آلومینیومی ۱۶ اینچی، فرمان برقی، سیستم صوتی به همراه نمایشگر ۸ اینچی، بلوتوث، سنسور پارک و دوربین عقب، سیستمورود و استارت بدون کلید، سانروف، سنسور نور و باران و سیستم تهویهمطبوع دستی اشاره کرد. همچنین در نسخه وارد شده به ایران، صفحه کیلومتر آنالوگ جایگزین نمونه کلاستر دیجیتالی شده‌اند که البته این موضوع برای بسیاری از علاقه‌مندان خوشایند است. گفتنی است هیوندای الانترا با وجود همین امکانات رفاهی و ایمنی اندکی که دارد، باز هم حرف‌های بسیاری برای گفتن خواهد داشت و خط و نشان جدی برای رقیب ژاپنی خود یعنی تویوتا کرولا خواهد کشید.

مشخصات فنی پیشرانه

هیوندای الانترا ۲۰۲۳ در نظر گرفته شده برای بازار ایران از یک موتور ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی برخوردار است که قادر به تولید نیرویی معادل ۱۲۸ اسب‌بخار و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور است. جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک وظیفه انتقال این نیرو به چرخ‌های جلو را برعهده دارد.

وزن تقریبی ۱.۲ تنی هیوندای الانترا سبب شده پیشرانه نه چندان قوی عملکرد قابل قبولی از خود نشان دهد و این سدان ۴.۷ متری را ظرف مدت ۱۰.۴ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند.

هرچند این اعداد و ارقام روی کاغذ چندان جذاب به نظر نمی‌رسند، اما اگر کمی واقع بینانه به آن نگاه کنیم در خواهیم یافت که برای پیشرانه ۱.۶ لیتری اتمسفریک، توان خروجی مناسبی ارائه می‌کند.

گفتنی است سیکل ترکیبی مصرف سوخت الانترا ۲۰۲۳ حدود ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که برای یک محصول با مشخصات فوق کمی زیاد به نظر می‌رسد.

نتیجه‌گیری

در پایان باید گفت با توجه به قیمت تمام شده ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی الانترا برای خریداران سامانه یکپارچه، می‌تواند گزینه مناسبی باشد. اما از آن‌جا که بسیاری از خریداران از همان دقابق ابتدایی تحویل خودرو، اقدام به فروش با قیمت‌های نجومی کرده‌اند، در حال حاضر قیمت آن در بازار آزاد به بیش از ۳.۵ میلیارد تومان رسیده است. بنابراین بسیاری از خریداران در بازار میان دو راهی چینی‌های پر آپشن و این کره‌ای کم آپشن قرار گرفته‌اند.

هرچند که موتور تنفس طبیعی الانترا در کنار متریال به مراتب با کیفیت‌تر از چینی‌ها گزینه‌ای معقولانه به نظر می‌رسد، اما سلیقه این روزهای بازار خودرو ایران به سمت خودروهای آپشنال سوق پیدا کرده است. لذا می‌توان گفت این چینی‌های پر زرق و برق هستند که شانس موفقیت بیشتری در وضعیت کنونی بازار خودروهای وارداتی و مونتاژی دارند.

 

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.