دلیل کمبود لاستیک های باری – اتوبوسی در بازار چیست؟

دبیر انجمن واردکنندگان تایر ضوابط سازمان ملی استاندارد و عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی را از علل کاهش واردات تایرهای سنگین به کشور عنوان کرد.

قطعه نیوز: سیدمحمد میرعابدینی درباره علل کمبود تایرهای باری – اتوبوسی در بازار که بخشی از آنها از طریق واردات تامین می شود، اظهار داشت: حجم قابل توجهی تایر سنگین در گمرکات موجود است اما سخت گیری های سازمان استاندارد از اواخر مردادماه سال جاری مبنی بر لزوم پاس کردن استانداردها و همچنین عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی، ترخیص تایرهای سنگین از گمرکات را با مشکل مواجه کرده است.

وی همچنین در خصوص کاهش واردات تایرهای سنگین و تاثیر آن بر افزایش قیمت این تایرها در بازار بیان کرد: اگر بانک مرکزی ارز مورد نیاز برای واردات تایرهای سنگین را تامین کند و سازمان استاندارد نیز در رابطه با رعایت استانداردها همکاری لازم را داشته باشد، تایرهای سنگین با همان نرخ قبلی وارد کشور خواهند شد.

دبیر انجمن واردکنندگان تایر با بیان اینکه واردات تایر با دو گروه ارزی انجام می شود، افزود: تایرهای سواری و OTR  که شامل خودروهای آفرود و ماشین آلات راهسازی، معدنی و کشاورزی هستند با ارز نیمایی و نرخ ۴۰ هزار تومان و تایرهای باری – اتوبوسی و کامیونی با ارز دولتی و نرخ  ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان وارد کشور می شوند.

میرعابدینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ممکن است واردات خودرو با دو گروه ارزی منجر به ایجاد رانت در بازار لاستیک های وارداتی شود،گفت: تمامی اطلاعات مربوط به تایرهای وارداتی از ابتدا فرآیند واردات یعنی از زمان ثبت سفارش، توزیع در نمایندگی های فروش، تعداد تایرهای دریافت شده توسط نماینده فروش و مشخصات خریدار تایر وارداتی در سامانه جامع تجارت ثبت می شود لذا امکان ایجاد رانت وجود ندارد.

وی در ادامه در خصوص پیش بینی ها نسبت به گران شدن لاستیک در بازار یادآور شد: افزایش قیمت مطرح شده در بازار مربوط به درخواست تولیدکنندگان داخل مبنی بر مجوز افزایش قیمت و آزادسازی قیمت تایرهای تولید داخل به ویژه در بخش سواری است.

دبیر انجمن واردکنندگان تایر با بیان اینکه آزادسازی قیمت تایرهای تولید داخل موجب التهاب در بازار لاستیک خواهد شد، عنوان کرد: با توجه به اینکه هم اکنون با افزایش تقاضا نسبت به عرضه در بازار لاستیک مواجه هستیم، آزادسازی قیمت تایر افزایش چشمگیر نرخ تایر در بازار را به همراه خواهد داشت که اجحاف در حق مصرف کننده است.

میرعابدینی در پایان تاکید کرد: به منظور عدم مواجهه با چالش تامین تایرهای سواری از وزارت صمت درخواست کرده ایم همزمان با آزادسازی قیمت تایرهای تولید داخل، تعرفه واردات تایرهای سواری نیز از ۳۲ به ۱۰ درصد کاهش پیدا کند. بدین ترتیب واردکنندگان نیز با رغبت بیشتری نسبت به واردات تایر اقدام کرده و بعد از گذشت حدود سه ماه شاهد تسریع در فرآیند واردات تایر و به تبع ایجاد شرایط رقابتی میان تولیدکنندگان و واردکنندگان لاستیک و در نهایت تامین نیاز مصرف کننده با نرخی متعادل خواهیم بود.

 

 

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.