۹۴ درصد داخلی سازی قطعات براساس قرارداد است

یک کارشناس صنعت قطعه با بیان اینکه ۹۴ درصد داخلی سازی شدن قطعات خودرو بیشتر براساس قراردادهایی است که منعقد شده، گفت: برخی از این قراردادها در مرحله تایید نمونه هستند و بخش عمده‌ای نیز وارد تولید انبوه شده است.

چند ماهی است که بحث داخلی سازی بیش از ۹۰ درصدی قطعات در صنعت قطعه سازی کشور مطرح و این امر به عنوان یک افتخار برای تولیدکنندگان داخلی عنوان شده است اما بررسی بیشتر این ادعا نشان می دهد بسیاری از داخلی سازی قطعات وابسته با قراردادها و حتی در حد مقدمات تولید است.

البته داخلی سازی قطعات امری مهم برای توسعه هر صنعتی  است تا با کاهش هزینه های تولید، ارتقا کیفیت تولیدات داخلی فراهم شود. اما نباید این را فراموش کنیم که باید داخلی سازی ها مسیر منطقی را طی و فقط در حد شعار نباشد.

شهریاری یک کارشناس صنعت قطعه در همین ارتباط به خبرنگار قطعه نیوز می‌گوید:  تحریم هایی که صنعت خودروسازی تحت تاثیر آن قرار گرفت، سبب شد تا واردات برخی قطعات به کشور سخت شود. در نتیجه یک نهضت داخلی سازی در شرکت های بزرگ تامین کننده مانند ساپکو، سازه‌گستر و مگاموتور رخ داد.

وی افزود: در این بین شرکت های دانش بنیان نیز پا به عرصه گذاشتند و طی فرآیند دو سال اخیر وظیفه ساخت برخی قطعات را برعهده گرفتند. برخی از شرکت‌های دیگر هم به این حوزه ورود و به کمک صنعت خودرو آمدند.  برخی از این شرکت که منشعب از وزارت دفاع بودند امکانات خود را در اختیار قرار دادند تا بتوانند در تامین برخی قطعات با تکنولوژی بالا مانند ECU و ACU که همواره در تحریم ها ایران را دچار مشکل کرده بود، کمک کنند.

این کارشناس حوزه خودرو گفت: سال گذشته موجودی خودروهای ناقص کف پارکینگ زیاد بود اما با تمهیداتی که اواخر سال گذشته اندیشیده شد و شرکت ها توانستند چیپست ها و قطعات الکترونیک خود را از منابع خارجی تامین کنند، در کنار تولید و مونتاژ برد در داخل کشور، شرکت های خودروسازی توانستند بر کسری های موجود غلبه کنند.

وی افزود: براین اساس چند ماهی است که هر دو خودروساز، خودروها را به صورت کامل تولید می‌کنند. این موضوع مزیت هایی دارد از جمله اینکه دیگر حجم پارکینگ اشغال نمی‌شود. ضمن اینکه وقتی خودرو به صورت کامل تولید می‌شود به طور خودکار کیفیت تولید آن افزایش خواهد یافت. تولید ناقص برای خود خودروساز نیز هزینه دارد چرا که باعث می‌شود سرمایه آنها در پارکینگ بخوابد.

وی تاکید کرد: خوشبختانه امروز در هر دو گروه خودروسازی، به ویژه از تیر ماه دیگر خودرو ناقص تولید نمی‌شود و به اصطلاح خودروسازان تولید به طور عبور مستقیم انجام می‌شود.

۹۴ درصد داخلی سازی قطعات براساس قرارداد است

شهریاری در پاسخ به سوالی در خصوص برخی اظهارات در مورد داخلی سازی شدن بیش از ۹۴ درصد قطعات خودرو در کشور گفت: به نسبت سابق شرایط بسیار بهتر شده است اما درصد عنوان شده بیشتر براساس قراردادهایی است که منعقد شده است. برخی از این قراردادها در مرحله تایید نمونه هستند. بخش عمده‌ای نیز وارد تولید انبوه شده است.

وی ادامه داد: در مواردی که شاهد تولید انبوه هستیم تجدید قرارداد نیز صورت گرفته است. خودروسازان در ابتدا یک قرارداد محدودی با یک شرکت برای داخلی سازی می‌بندد. در صورتی که این قرارداد با موفقیت انجام شود، قرارداد دوم در حجم بالاتری بسته می‌شود.

این کارشناس حوزه خودرو تاکید کرد: باید در نظر داشته باشیم که در حوزه جهانی نیز این گونه نیست که تمامی قطعات یک خودرو در یک کشور تولید شود. به طبع هر کشور در تولید برخی قطعات رقابت پذیری دارد. در حوزه هایی که بحث سرمایه‌گذاری در زمینه مواد اولیه مطرح است، علاوه بر بحث سرمایه‌گذاری اولیه که مبالغ سنگینی را می‌طلبد، باید میزان مصرف و تناژ مورد نیاز تولید نیز در نظر گرفته شود.

وی اظهار داشت: شاید اگر تحریم وجود نداشته باشد نیازی به داخلی سازی درصد باقی مانده نداشته باشیم. شرایط امروز به نسبت گذشته بسیار بهبود پیدا کرده است که نتیجه تلاش همه شرکت های حوزه قطعه سازی بوده است. بهبود شرایط امروز نتیجه کار چند نسل از مدیران است. امیدوار هستیم تا با تلاش همه‌گیری که انجام می‌شود همه قراردادهای منعقد شده به مرحله تولید انبوه برسند. به ویژه در حوزه قطعات با تکنولوژی بالا که مورد نیاز صنعت خودرو هستند.

 در ادامه این مطلب برای نمونه جدول توسعه و تعمیق ساخت داخل مگاموتور را بخوانید:

 

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.