ابهام در نسبت داخلی‌سازی قطعات خودرو/ تامین ۹۴ درصد قطعات از طریق زنجیره تامین داخلی به معنای داخلی سازی نیست‌

یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه ۹۴ درصد قطعات مورد نیاز از سوی زنجیره تامین داخلی به دست خودروساز می‌رسد، گفت: ممکن است قطعه‌ ساز مجبور شود یک قطعه را وارد کشور کند و مجموعه‌ سازی نماید و در بازه زمانی مشخص خودکفایی قطعات صورت پذیرد.

منصور منصوری در گفتگو با خبرنگار قطعه نیوز در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت داخلی ‌سازی قطعات خودرو در کشور گفت: امروز خودروهایی را می‌بینید که ایران ‌خودرو و سایپا برای ساخت آنها برنامه ‌ریزی کرده‌اند مانند ریرا، TF21 در ایران خودرو و پروژه های اطلس، آریا و P90 در سایپا که شاهد آن هستیم، نتیجه خود اتکایی است.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر خودروساز مطمئن شده است که زنجیره تامین می تواند داخلی ‌سازی را انجام دهد و قطعات مورد نیاز را تامین کند. زمانی هست که می‌گوییم تنها باید داخلی‌سازی انجام شود اما می‌دانیم که این موضوع در کوتاه مدت امکان پذیر نیست. اما همین که زنجیره تامین قابلیت توسعه مجموعه‌ های جدید را دارد، خود یک موفقیت است.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: به همین دلیل نیز شاهد هستیم که پروژه های جدید مطرح می گردد و خودروهای جدید در زمان کوتاه ‌تری وارد بازار می‌شوند. در نمایشگاه قطعات خودرو نیز شاهد این مسئله بودیم. این موضوع نتیجه خودکفایی و خود اتکایی است که در حال توسعه می باشد.

وی با اشاره به اینکه امروز در موقعیتی هستیم که در حوزه ماژول بدنه ‌سازی پیشرفت خوبی داشته ایم و قالب‌ها توسط خودروساز در حال ساخت است، گفت: بنابراین شاهد تولید نسل جدید اتاق‌های خودرو هستیم. در حوزه سایر قطعات نیز به این توانمندی رسیده‌ ایم که در بازه زمانی کوتاه‌ تری طراحی انجام و بر روی خودروهای جدید نصب گردند.

تامین ۹۴ درصد قطعات از طریق زنجیره تامین داخلی راهی به سوی کاهش ارزبری

منصوری در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات مطرح شده در خصوص داخلی سازی ۹۴ درصدی قطعات خودرو گفت: در آن نشستی که این موضوع در آن مطرح شد، تاکید شد که خودروساز دیگر تامین قطعات را رأساً انجام نمی‌دهد و این مسئولیت را به قطعه ‌سازان سپرده است.حال ممکن است قطعه‌ ساز مجبور شود یک قطعه را وارد کشور کند و مجموعه‌ سازی نماید و در بازه زمانی مشخص خودکفایی قطعات صورت پذیرد.

وی افزود: نتیجه این اقدامات، صنعت خودرو را به این سمت می برد که از نگاه خودروساز۹۴ درصد قطعات تأمین داخل می گردد. باید توجه داشت که میزان ارزبری مورد نیاز برای یک خودرو موضوع جداگانه‌ ای نسبت به خودکفایی دارد و هر کدام از این موارد محاسبات خاص خود را دارد.

این کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: در این حالت زنجیره تامین تلاش می‌کند تا داخلی‌سازی را نیز انجام دهد که در نتیجه شاهد کاهش ارز بری نیز خواهیم بود اما در گذشته خودروساز بخشی از قطعات را از طریق خرید خارج تأمین می نمود. لذا این اقدام جدید از سوی خودروسازان قطعاً در حوزه خودکفایی و کاهش ارزبری قطعات، نتایج خوبی در پی خواهد داشت.

 

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.