خودرو ارزان می شود؟

قطعه نیوز: ارزان شدن ۱۰ میلیون تومانی قیمت برخی از خودروها در دو روز گذشته سبب شده که مصرف کنندگان و خریداران خودرو این امید را داشته باشند که این کاهش قیمت همچنان ادامه داشته باشد و بازار به یک ثبات قیمتی مناسب برسد.

افزایش ناگهانی و بعضا غیرمنطقی قیمت خودرو در ماههای گذشته موجی از ناامیدی و اعتراض را در سطح جامعه به همراه داشت؛ کارشناسان و متولیان این امر به صورت مشترک روی این موضوع تاکید داشتند که چون در شرایط تحریم هستیم و بخش عمده ای از قطعات خودروها وارداتی است، نبود این قطعات سبب گرانی خودرو شده است.

از سوی دیگر واردکنندگان قطعات خودرو نظر دیگری داشتند و می گفتند می توان قطعات را از کشورهایی که با ایران مراوده اقتصادی دارند وارد کرد اما گران شدن ارز و عدم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات شرایط را برای آنها سخت کرده است.

نوسان قیمت خودروها همچنان ادامه داشت تا روز گذشته که برخی از خودروها مانند  پژو۲۰۶ تیپ ۲ از ۸۴میلیون تومان به ۷۷ میلیون تومان و ۵۰۰ هزار تومان، پژو۲۰۶ تیپ ۵ از ۹۹ میلیون تومان به ۸۸ میلیون تومان و پژو۲۰۶ صندوق‌دار از ۱۰۱میلیون تومان به ۸۹ میلیون تومان قیمت گذاری شد.

در حال حاضر پژو ۴۰۵ با قیمت ۷۲ میلیون تومان، پژو پارس با کاهش ۶ میلیون تومانی با قیمت ۸۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با قیمت ۷۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و پژو۲۰۶ صندوق داربا قیمت ۸۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

علاوه بر این پژو۲۰۷ اتوماتیک با کاهش ۳ میلیون تومانی با قیمت ۱۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، رانا با کاهش ۶ میلیون تومانی با قیمت ۷۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، اچ سی کراس با کاهش ۷ میلیون تومانی با قیمت ۱۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.

پاییز بازار خودرو با ثبات می شود

سعید لیلاز ، تحلیلگر اقتصادی، در گفت و گویی با خبر آن لاین گفته است: در حال حاضر بخشی از تولیدات سایپا و ایران خودرو به دلیل نبود قطعه و ناقص ماندن امکان تحویل ندارد اما بررسی ها نشان می دهد تا پایان مهر و اوایل آبان سال جاری با رسیدن قطعات کلی از داخل و خارج ، مشکلات برطرف شود و بازار به ثبات بیشتری برسد .

وی ادامه داد: همین حالا نیز ثبات بازار خودرو و بهبود وضعیت نسبت به دو ماه قبل ناشی از افزایش عرضه خودرو به بازار است.

وی با تاکید بر اینکه خودروسازان از افزایش قیمت خودرو در بازار هیچ منفعتی ندارند و هر چه غیر از این دروغ محض است. وی اضافه کرد: ماندن خودرو در خودروسازی‌ها نیز ناشی از کسری قطعات است که با توجه به اقدامات صورت گرفته تا پایان مهر و اوایل آبان این مشکل حل خواهد شد و در این محدوده زمانی علاوه بر تولید چهار هزار خودرو به صورت روزانه، نزدیک به ۲۰۰ هزار خودرو با تکمیل قطعات به بازار عرضه می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه خودروهای ناقص مانده در خودروسازی‌ها اتفاقا چند ده هزار دستگاه نیست بلکه به صدها هزار دستگاه می‌رسد، ادامه داد: از اواخر خرداد ماه عملیات اصلاح در خودروسازی‌ها آغاز شده و تمام خودروهایی که ناقص هستند، به تدریج در حال تکمیل و عرضه به بازار هستند.

همکاری  قطعه سازان با فراکسیون حمایت از صنعت قطعه سازی

شهاب الدین بی مقدار در تشریح عملکرد فراکسیون حمایت از صنعت قطعه‌سازی کشور گفت: به دلیل اینکه قطعه سازها چند ماه پیش به مشکل برخورده بودند، وظیفه خود دانستم که فراکسیون حمایت از صنعت قطعه سازی کشوری را تشکیل دهم؛ انجمن‌های استان‌ها و انجمن کشوری قطعه سازان همکاری صمیمانه‌ای با ما دارند. پیگیر مسائل و مشکلات آنها هستیم و آخرین جلسه را با قائم مقام بانک مرکزی، وزارت صنعت معدن تجارت و خودروسازها داشتیم.چنانچه قطعه‌سازها و خودروسازها بیکار شوند، ۷۰۰ هزار نفر بیکار می‌شوند

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه به دلیل وضعیتی که برای خودروسازان پیش آمده، به راحتی نمی‌توانند هزینه را پرداخت کنند و نیاز به نقدینگی دارند البته در ابتدا در حضور جهانگیری تصویب شده بود تا ۸۴۴ میلیون یورویی اعتبار ارزی به اینها بدهند که به دلیل پیچیدگی‌هایی که در بانک‌ها و بانک مرکزی بود، عملیاتی نشد اما هفته گذشته قبول کردند که زمان وام را تمدید کنند و نصف آن را ارزی دهند.

رئیس فراکسیون حمایت از صنعت قطعه سازی کشور افزود: در حال حاضر اگر به  قطعه سازها حدود ۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی تزریق نشود، متاسفانه با تعطیلی کارخانه یا تعدیل کارگران رو به رو خواهیم شد. هدف اصلی این فراکسیون این بود که کمک کنیم تا مسائل روزمره را حل کنند و صادرات را راه بیندازیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.