«تاپ» رابط صنعت و دانشگاه // پاسخ به نیاز خودروسازی از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان

قطعه نیوز: نشست خبری معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت با اصحاب رسانه، در راستای پویش پاسخگویی مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی این وزارتخانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار قطعه نیوز، برات قبادیان در این نشست از آغاز طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار «تاپ» در راستای تسهیل رابطه صنعت و دانشگاه خبر داد.

وی در این خصوص گفت: «چهار دفتر اداره و آموزش، مرکز صنایع پیشرفته و دانش بنیان، دفتر توسعه و کاربرد آی‌تی و دفتر مالکیت صنعتی در معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه مشغول به فعالیت هستند.»

به گفته قبادیان، سه پروژه اساسی برای سال جاری در زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه، بهره‌وری و انقلاب صنعتی چهارم تعریف شده است.

برات قبادیان در پاسخ به یکی از خبرنگاران در خصوص همکاری صنعت و دانشگاه‌ها، تاکید کرد: «طرح تاپ به‌گونه‌ای تدوین شده که مانند طرح‌های گذشته شکست نخورد. این طرح دارای دو بخش است، بخش اول درباره تقاضا است در این بخش همه بنگاه‌های صنعتی، معدنی و تجاری که تقاضا و نیاز فناورانه دارند، نیازهای خود را در این سامانه را ثبت می‌کنند. بخش دوم نیز مربوط به عرضه از سوی دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی است.»

وی خاطرنشان کرد: «باید بپذیریم تا زمانی که دانشگاه‌ها پول بادآورده از نفت می‌گرفتند، هیچ تلاشی برای گرفتن منابع غیردولتی نداشتند ولی امروز در شرایطی قرار دارد که هم بودجه دولتی تخفیفی به دانشگاه‌ها با مشکل مواجه است و هم به دلیل تحریم‌های ظالمانه، بخش صنعت نیاز شدیدی به دانشگاه‌ها دارد، بر این اساس بیشترین توان و مشارکت میان صنعت و دانشگاه‌ها به وجود آمده است.»

رئیس مرکز توسعه فناوری و صنایع پیشرفته و مسئول این طرح نیز در بخش دیگری از این نشست، در پاسخ به سوال دیگر خبرنگاران، توضیح داد: «با توجه به مشکلات تحریمی و مشکل صنعت خودروی کشور، تلاش برای پاسخ به نیازهای بخش خودروسازی از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها آغاز شده و ۲۷ تیرماه نیز نمایشگاه‌ی از نیاز صنایع خودرو، نفت و گاز، لوازم خانگی و فولاد برگزار می‌شود.»

حسن آقاکثیری افزود: «شرکت‌های فناورانه در بازدید از نمایشگاه راه حل‌های خود را برای پاسخگویی به این نیازها پیشنهاد می‌دهند. همچنین ۲۵ تیر نیز جلسه مشترکی میان وزارت صمت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم برای رفع نیاز صنایع ارزبر کشور برگزار خواهد شد.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.