زنگ خطر برای قطعه سازان در دوره پسابرجام

یک فعال حوزه قطعه سازی می گوید: بهره مندی قطعه سازان داخلی از فضای پسابرجام بستگی به مدیریت کلان کشور دارد.

افشین رخشنده در گفتگو با قطعه نیوز در پاسخ به این سوال که در صورت لغو تحریم ها، چه شرایطی در انتظار صنعت قطعه سازی کشور است، گفت: در حال حاضر تحریم ها صنعت قطعه سازی را نیز با مشکل مواجه کرده اند. اما اینکه لغو تحریم ها کاملا به نفع فعالان این صنعت تمام شود یا خیر به مدیریت کلان کشور در رابطه با استفاده از ظرفیت های صنعت خودرو بستگی دارد.

این قطعه ساز به تجارب گذشته اشاره کرد و افزود: در تحریم ها همواره چرخ صنعت خودرو چرخید و از این رو قطعه سازان نیز توانستند بنگاه های خود را سرپا نگه دارند. اما اگر به گذشته و قبل از تحریم ها نگاهی بیاندازیم می بینیم هرزمانی که تحریم ها کاهش یافته یا لغو شده است، درآمد ارزی با افزایش روبرو شده و اتفاقا این موضوع اصلا به نفع صنعت خودرو تمام نشده است.

وی اضافه کرد: صنعت خودرو در برهه ای از زمان که تحریم ها کاهش یافته بود بسیار ضعیف شد. چراکه وفتی محدودیت های بین المللی به حداقل می رسد و روند کاهشی در نرخ ارز را شاهد  هستیم، تمایل به واردات افزایش می یابد. بنابراین صنایع داخلی متضرر می شوند. در صنعت خودروسازی و قطعه سازی نیز همین روند حاکم است.

رخشنده با بیان این مطلب گفت: در سه سال اخیر صنعت قطعه سازی توانست جان تازه ای بگیرد. چراکه واردات قطعه سخت بود و از سوی مقرون به صرفه هم نبود. از این رو قطعه سازان داخلی فعال تر از گذشته به کار خود ادامه دادند.

این عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان استان البرز بیان کرد: به اعتقاد من لغو تحریم ها در صورتی که مدیریت  درست حاکم نشود، می تواند زنگ خطری برای قطعه سازان باشد. مگر اینکه سیاست های کشور در سطح کلان به گونه ای تنظیم شود که حمایت از قطعه سازان ادامه یابد.

رخشنده در پاسخ به این سوال که اگر درهای واردات بر روی قطعات خارجی گشوده شود، آیا قطعه سازان داخلی می توانند با آنها رقابت کنند، گفت: چنانچه این اتفاق بیافتد، عمده قطعه سازان داخلی بازنده این رقابت هستند.

به گفته وی، در سالهای گذشته ماشین آلات صنعت قطعه سازی فرسوده شده است و فناوری این بنگاه ها نیز به روز نشده است. از این رو آنها توان رقابت با قطعه سازان خارجی را از دست داده اند.

این قطعه ساز تصریح کرد: در شرایطی می توان رقابت را به نفع قطعه سازان داخلی دانست که بخشی از درآمدهای کشور به صورت تسهیلات بلند مدت در اختیار صنعتگران قرار گیرد تا آنها نسبت به خرید ماشین آلات به روز اقدام کنند. از سوی دیگر در بحث معافیت های مالیاتی و سایر هزینه های جانبی نیز مشوق هایی برای صنایع داخلی در نظر گرفته شود.

 

 

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.