اعلام آمادگی مجلس برای کمک به خصوصی‌سازی صنعت خودرو

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با ضروری دانستن خصوصی‌سازی در صنعت خودرو گفت: تا زمانی که خصوصی‌سازی شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا صورت نگیرد، به هیچ وجه شاهد فضای رقابتی و به دنبال آن افزایش کیفیت محصولات و رونق تولید نخواهیم بود.

قطعه نیوز: خصوصی‌سازی شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا از موضوعات مورد بحث در همه دولت‌ها بوده است، اما دلیل ضرورت آن و علت اجرایی نشدن خصوصی‌سازی این شرکت‌ها، نیاز به توضیح و آسیب‌شناسی دارد.

رضاحسینی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه مجلس آماده کمک به دولت در خصوصی‌سازی خودروسازی است، گفت: باید هیأت کارشناسی جهت شفافیت امور مالی و همچنین وضعیت سهام‌داری دو خودروساز داخلی و شرکت‌های زیرمجموعه آنها تشکیل شود.

وی ادامه داد: شرکت‌های خودروسازی به دلیل مسائل مالی، مدیریتی و نیروی انسانی حیاط خلوت امور سیاسی و اداری دولت‌ها بوده‌ و دولت‌ها تمایلی برای واگذاری این ۲ منبع بزرگ مالی نداشته‌اند، انجام فرآیند خصوصی‌سازی شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا فقط به اراده دولت بستگی دارد، آیا دولت می‌خواهد رویه و ساختار قبلی را اصلاح و این دو شرکت را به بخش خصوصی‌ واگذار کند یا خیر.

رضاحسینی ادامه داد: وقتی در جلسات مجلس و کمیسیون‌ها از مدیران شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا دعوت می‌شود، در اظهارات خود مکرر از درحال زیان بودن، نداشتن صرفه اقتصادی و عدم توانایی تولید محصول با کیفیت در شرایط فعلی، گله‌مند هستند، اما با این شرایط حاضر به ترک پست مدیریتی و واگذاری آن‌ نیستند.

نماینده مردم شهربابک در بخش دیگری از اظهاراتش ایجاد شفافیت در امور مختلف‌ شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا را ضروری دانست و تشریح کرد: شرکت‌های خودروسازی اقدام به تأسیس شرکت‌های زیرمجموعه‌ پرشماری کرده‌اند‌ و کیفیت سهام‌داری خودروسازان به صورت تو در تو و بسیار پیچیده‌ای شده است. باید هیأت کارشناسی جهت شفافیت امور مالی و همچنین بررسی وضعیت سهام‌داری این دو شرکت و شرکت‌های زیرمجموعه تشکیل شود، درغیر این صورت انجام فرآیند خصوصی‌سازی غیرممکن خواهد بود.

وی‌ ادامه داد: علت محقق‌نشدن خصوصی‌سازی شرکت‌های خودروساز، عدم شفافیت در شرکت‌های زیرمجموعه ایران‌خودرو و سایپا و همچنین ساختار آنهاست، در صورت ایجاد شفافیت منافع سوءاستفاده گران به خطر خواهد افتاد، به همین دلیل مافیای پشت پرده خودروسازان، مخالف خصوصی‌سازی واقعی در صنعت خودرو هستند. اما اگر دولت اراده انجام خصوصی‌سازی را دارد، مجلس و کمیسیون صنایع و معادن نیز همکاری خواهند کرد.

این نماینده مجلس با تأکید بر ضرورت واگذاری شرکت‌های خودروسازی به بخش خصوصی دارای اهلیت ادامه داد: واگذاری شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا، باید به بخش خصوصی توانمند، دارای دانش لازم و سرمایه کافی انجام شود، تا شاهد ثمرات مثبت خصوصی‌سازی در اقتصاد و صنعت خودرو باشیم. در غیر این صورت خصوصی‌سازی دچار انحراف و موجب خسارت خواهد شد و حتی ممکن است به تعطیلی شرکت‌های خودرو‌سازی منجر شود.

نماینده مردم شهربابک در مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به پیامد‌های مثبت خصوصی‌سازی شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا گفت: اگر فرآیند خصوصی‌سازی به شکل صحیح صورت پذیرد، بخش خصوصی دارای اهلیت ابزار لازم تنظیم بازار را در اختیار خواهد داشت، زیرا برای دستیابی به سود بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کند و در موضوعاتی نظیر نیروی انسانی، هزینه‌کرد‌، کیفیت محصولات و رونق تولید سعی دارد به صورت هدفمند بهترین عملکرد را نشان دهد. این نوع عملکرد موجب ایجاد فضای رقابتی و پیشرفت تکنولوژی خواهد شد.

منبع: فارس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.