علاقه مندان به تیونینگ موتورسیکلت بخوانند

قطعه نیوز: اگر شما هم جزء آن دسته از علاقه مندان به تیونینگ هستید و می خواهید موتورسیکلت خود را به این سیستم مجهیز کنید اما خیلی اطلاعات دقیق و کاملی از این فرایند روز دنیا ندارید می توانید با خواندن این مطلب سطح آگاهی خود را افزایش داده و هنگام تیونینگ کردن از دانش خود بهترین بهره برداری را داشته باشید.

اصول اولیه 

فرض ما این است که شما کاملا با موتور راندن آشنایی دارید و حداقل هزار کیلومتری پشت موتور نشسته‌اید. در غیر این صورت شما هنوز تازه کار هستید و این مطلب برای شما مناسب نیست.

قبل از هر موضوعی دقت داشته باشید که موتور شما در حالت سلامت کامل باشد یعنی نشت روغن نداشته و از کار نیفتاده باشد. تمام چیزی که شما نیاز دارید یک پیچ گوشتی یا  چاقوی دستی است. در ضمن ضروری است که موتور شما حداقل یک بار برای ۵۰۰ کیلومتر سرویس شده باشد، همچنین به هیچ وجه نوع سوخت موتور را حین تیونینگ تغییر ندهید.

موتورهایی که این راهنما برای آنها مفید است

ین راهنما برای تمام موتورهای تک سیلندر دو مرحله یا چهار مرحله ای که کاربراتور داشته باشند مناسب است. وجود تاکومتر بسیار مفید است و برای مبتدیان واجب است وگرنه فرآیند تیونینگ بسیار خسته کننده و گاها ناقص می شود.

آغاز فرآیند تیونینگ

موتور را گرم کنید. دوری در شهر بزنید. حداقل تا نیمی از سرعت نهایی موتور سرعت بگیرید. برای حداقل ۱۰-۱۵ دقیقه برانید تا موتور خوب و بدون فشار گرم شود در غیر این صورت فرآیند تیونینگ دچار مشکل می‌شود. به هیچ وجه موتور را روشن و بلااستفاده رها نکنید، ضروری است که در این مدت موتور را برانید.

حالا که موتور به اندازه کافی گرم شده است به پروسه تیونینگ می پردازیم. برای این کار بهتر است مکانی دور از اماکن مسکونی بیابید تا سر و صدای ناشی از موتور دیگران را آزار ندهد. حالا موتور را جک بزنید و به خاطر داشته باشید تنها چیزی که علاوه بر پیچ گوشتی و تاکومتر (دورسنج) نیاز دارید چشم و گوش و دقت شماست

به دنبال پیچ سوخت هوا بگردید. همانطور که اشاره شد این پیچ برای تنظیم نسبت سوخت-هوا قرار گرفته است.

پیچ دیگری نیز وجود دارد که سرعت هرزگردی موتور را مشخص می کند. این پیچ ارتباطی به کارکرد سوخت و یا پیک آپ ندارد.  موتورهای دو مرحله ای پیچ هوا دارند و موتورهای چهار مرحله پیچ سوخت. به این نکته کاملا دقت داشته باشید. پیچ هوا روی کاربراتور قرار دارد ولی دورتر از موتور است. ( موتور – کاربراتور – پیچ هوا)

پیچ سوخت نیز روی کاربراتور قرار دارد ولی به موتور نزدیک تر است. ( موتور – پیچ سوخت – کاربراتور ). اگر کاربراتور شما ساخت میکونی Mikuni باشد (مثل موتورهای پولسار، یاماها، فیرو) پیچ سوخت/هوا از جنس برنج (طلایی رنگ) است. اگر این پیچ را کاملا باز کنید و در دست بگیرید می بینید که انتهای سوزنی شکل دارد.

پیچ هرزگرد با کابل گاز ارتباط نزدیک دارد و تنظیم آن را می توان با دست انجام داد. برای این مورد ضرورتی برای استفاده از پیچ گوشتی نیست. پیدا کردن این پیچ ها زیاد دشوار نیست. در صورت نیاز به راهنمایی حتما از یک مکانیک کمک بگیرید.

جدا از اطلاعاتی که بالا داده شدند، تفاوت کلی دیگری بین پیچ سوخت و هوا وجود دارد. با چرخاندن پیچ سوخت در جهت ساعتگرد محلول رقیق می شود و با چرخاندن آن در جهت دیگر غلیظ می‌شود. این برای پیچ هوا برعکس است، یعنی چرخاندن آن در جهت ساعتگرد محلول را غلیظ می‌کند و چرخش در خلاف جهت، محلول رقیق‌تری ایجاد می‌کند. محلول غلیظ به حالتی اطلاق می‌شود که سوخت بیشتری نسبت به هوا وجود داشته باشد. در حالت رقیق نیز هوای بیشتری نسبت به سوخت وجود دارد.

ادامه مرحله تیونینگ

پیچ هرزگرد را بچرخانید تا سرعت دور موتور به ۳۰۰۰ دور بر دقیقه برسد. حالا با چرخاندن پیچ سوخت-هوا محلول را به رقیق ترین حالت ممکن برسانید. حتما در چرخاندن پیچ جهت‌هایی که بالا توصیف شد را رعایت کنید.

با رقیق کردن محلول، سرعت دور موتور به آرامی کاهش می یابد. به این کار ادامه دهید تا محلول به رقیق ترین حالت برسد. در این حین با چرخاندن پیچ هرزگرد مراقب باشید که موتور از کار نیفتد.

حالا به نقطه‌ای می رسیم که موتور در حال کار کردن است و محلول در رقیق ترین حالت ممکن قرار دارد. اگر به صدای موتور دقت کنید و یا تاکومتر را ببینید، متوجه می شوید که سرعت دور موتور ثابت نیست. حالا بسیار آرام پیچ سوخت موتور را هر مرتبه بین  تا  دور در جهت پادساعتگرد بچرخانید. در این نقطه می‌بینید که دور موتور آهسته افزایش می‌یابد. به یاد داشته باشید که تعداد دورها را بشمارید.

وقتی که پیچ را سه یا چهار دور کامل چرخاندید متوجه می شوید که سرعت دور موتور کم کم ثابت می‌شود. اینجا است که دیگر نباید پیچ را بچرخانید. این حالت احتمالا حالت بهترین تنظیمات موتور است.

اگر به چرخاندن ادامه دهید تا ۵-۷ دور کامل متوجه می شوید که سرعت دور موتور کم کم کاهش می یابد. دلیل این امر غلظت بالای محلول درون موتور است. در این حالت موتور کارکرد سوخت ضعیفی دارد و غلظت محلول نامناسب است. این مراحل را دو یا سه دفعه تکرار کنید و دور پیچ را بشمارید تا به حالت متوسط مناسب برای موتور خود برسید.

خب حالا که صدای موتور منظم شده است باید چه کنید؟ سرعت دور موتور را با پیچ هرزگرد تا ۱۰۰۰ دور در دقیقه برسانید. با کاهش سرعت دور موتور کمی گاز دهید. عکس‌العمل موتور باید سریع و تند باشد و نباید سکسکه‌ای در آن اتفاق بیفتد. موتور را خاموش و روشن کنید. اکنون موتور باید بلافاصله روشن شود. اگر موتور بلافاصله روشن شد، در این صورت تنظیمات مناسب بوده است. اکنون یک دور با موتور بزنید تا تفاوت و حس تنظیمات جدید را به خوبی احساس کنید.

اولین تفاوتی که احساس خواهید کرد سرعت موتور و واکنش آن به گاز دادن است. کارکرد موتور می تواند ظریف و یا سخت باشد نکته مهم این است که در طول راندن موتور متوجه این تغییرات شوید. حتما موتور را برانید و آن را در هر دنده آزمایش کنید و واکنش و صدای موتور را بررسی کنید. کم کم یاد خواهید گرفت که بر اساس نیازی که دارید محلول را رقیق یا غلیظ کنید.

برای رسیدن به تنظیم مناسب نهایی نیاز به تکرار و تجربه دارید. همیشه سعی کنید کارکرد مسافت بر اساس سوخت را اندازه‌گیری کنید و آن را با تنظیم انجام شده و تجربه رانندگی با موتور بسنجید.

عیب‌یابی موتور تیونینگ شده

ینجا به عوارض تیونینگ موتور و دست‌کاری پیچ‌های سوخت-هوا می‌پردازیم و نگاهی به راه حل برطرف کردن آن‌ها می‌اندازیم:

  • موتور در هنگام تیونینگ از کار می افتد.

پروسه تیونینگ را از ابتدا انجام دهید. این دفعه پیچ هرزگرد را به روی مقدار بالاتری قرار دهید و یا سرعت چرخش آن را بالا ببرید.

  • موتور مخصوصا در دنده‌های بالا به سکسکه می افتد.

احتمالا محلول خیلی رقیق است. دوباره اقدام کنید.

  • موتور بیش از حد داغ می کند.

محلول احتمالا خیلی رقیق و یا خیلی غلیظ است. دوباره اقدام کنید.

  • هنگام سواری دور موتور بسرعت بالا می رود ولی به کندی به دور هرز بر میگردد.

محلول در حالت بهینه قرار ندارد. احتمالا باید کمی رقیق تر شود.

تیونینگ موتور و تنظیمات آن بسیار به احساس و نیاز راکب و راننده آن بستگی دارد. با تکرار و کسب تجربه می‌توانید کم کم به میزانی از سوخت و هوا برسید که با آن احساس راحتی دارید. فراموش نکنید که تیونینگ و دستکاری موتور نیاز به تجربه و آشنایی با سیستم‌های عملکردی موتور دارد. اگر حس می‌کنید تجربه کافی ندارید یا نگران هستید چیزی را خراب کنید، پیش از تیونینگ موتور با یک مکانیک آشنا با مدل موتور خود مشورت کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. امیرمحمد می گوید

    خیلی عالی🙏😘😘🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏👌👌👌👌👌👌👌👌خیلی مفید بود مرسی

    1. آمنه هادی‌پور می گوید

      متشکرم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.