کمبود قطعه خط تولید چند محصول ایران‌خودرو را متوقف کرد

توقف تولید پنج محصول ایران‌خودور به دلیل کمبود قطعات خودرو، به خصوص میکروکنترل‌ها و آی‌سی‌ها اتفاق اتفاده است.

قطعه نیوز: کمبود قطعه و ارتقای کیفی و فنی، دو علتی است که می‌تواند به عنوان عوامل توقف تولید پنج محصول ایران‌خودرو شامل پژو ۲۰۶ تیپ پنج، سمند سورن، پژو پارس، پژو ۲۰۷ دستی و رانا مطرح شود.

یک فعال صنعت قطعه‌سازی با بیان این مطلب به خبرنگار «قطعه نیوز» گفت: پیش از این اخباری درباره کمبود قطعه وجود داشت، اکنون این کمبود ادامه دارد و در حال رسیدن به پیک خود است.

امید رضایی ادامه داد: خرید قطعات نیمه ساخته و الکترونیکی در گذشته به این صورت انجام می‌شد که خریدار، قطعه را سفارش می‌داد و بعد از تولید، مبلغ کامل پرداخت و کالا به کشور منتقل می‌شد.

پیش از این اخباری درباره کمبود قطعه وجود داشت، اکنون این کمبود ادامه دارد و در حال رسیدن به پیک خود است.

وی افزود: اکنون باید صد در صد پول قطعه را پرداخت کنید تا بتوانید کالا را سفارش بدهید و با وجود این شرایط باز هم زمان مشخصی برای تحویل قطعه به شما داده نمی‌شود.

وی گفت: این موضوع به خصوص درباره میکروکنترل‌ها و آی‌سی‌ها بیشتر بروز دارد چراکه جهان با کمبود این قطعات روبه‌رو است.

رضایی بیان کرد: این موضوع در گذشته سابقه نداشت و فقط مختص ایران هم نیست و یک مساله جهانی است.

شرکت‌های چینی تعهدات خود را انجام نداده‌اند

این فعال صنعت قطعه عنوان کرد: شرکت‌های چینی به دلیل قرنطینه‌ ناشی از شیوع کرونا تعطیل بوده‌اند و یا با حداقل نیرو کار کرده‌اند و بابت تعهداتی که به شرکت‌های اروپایی و آمریکایی داشته‌اند دچار مشکل شده‌اند.

رضایی گفت: شرکت‌های چینی باید ابتدا قطعاتی که از قبل سفارش داشته‌اند را تحویل بدهند.

رضایی ادامه داد: کمبود قطعه به سایر قطعات نیز در حال سرایت است و هر روز بیشتر از روز قبل می‌شود. تا پیش از این تنها قطعات الکترونیکی با کمبود مواجه بود، اکنون قطعات موتوری نیز به آن اضافه شده است.

بالا رفتن شدید قیمت قطعه و افزایش زمان تولید، حوزه خودرو را با چالش قیمتی دشواری مواجه می‌کند.

وی بیان کرد: امسال سال پرچالشی برای تولید خودرو است و بعضی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این معضل در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

وی گفت: این کمبود می‌تواند عامل توقف تولید ۵ خودروی ایران خودرو باشد و باید دانست که کمبود قطعه بقیه خودروها را هم شامل می‌شود.

گرانی قطعه چالش بزرگ وزیر جدید صمت

رضایی عنوان کرد: موضوع دوم در زمینه تولید خودرو که چالش مهمی برای وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت خواهد بود، این است که مبلغی که برای وارد کردن قطعات پرداخت می‌شود علی‌الحساب است و معلوم نیست که در نهایت باید چه مبلغی پرداخت شود.

وی اضافه کرد: برای مثال یک قطعه آی‌سی که کمتر از یک یورو قیمت داشته است اکنون به ۱۶ یورو رسیده است و با این حال باز هم معلوم نیست که در زمان تحویل قطعه بتوان با آن را با همین قیمت خرید کرد یا خیر.

به گفته رضایی، این تفاوت نرخ، کل پروژه تولید خودرو را زیر سوال می‌برد و مشخص نیست که خودروساز بتواند این تفاوت قیمت را جبران کند.

وی گفت: بالا رفتن شدید قیمت قطعه و افزایش زمان تولید، حوزه خودرو را با چالش قیمتی دشواری مواجه می‌کند.

به روز کردن خودروها عامل دیگری برای توقف تولید

این فعال صنعت قطعه عنوان کرد: هر دو خودروساز کشور  با ارائه خودروهای جدید که در آن آپشن‌های پیشین به عنوان جزیی از این خودروها تعبیه شده است، ذائقه مردم را تغییر داده‌اند.

رضایی اضافه کرد: خواسته یا ناخواسته این موضوع باعث می‌شود که بازار اقبال زیادی به خودروهای قدیمی‌تر نشان ندهد و در صورت به روز نشدن خودروهای داخلی بازار به سمت خودروهای چینی برود.

وی گفت: به همین دلیل خودروسازان به فکر به روز کردن آپشن‌ها و بخش‌های خودروهای تولیدی خود افتاده‌اند و برای مدتی تولید بعضی از آنها را متوقف کرده‌اند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. مهندس السید می گوید

    پس اون چندین کانتینر قطعات هایتک که ایران خودرو و سایپا با مجوز فورس ماژور وزارت صنعت، خودشون خریدن و وارد کردن، با وجود اینکه سازنده داخلی هم داشتن، چی شد؟ اونا برای کدوم ماشینا استفاده شد؟ اون مجوز رو که میگفتن برای جلوگیری از خودروهای ته نشین شده باید ضرورتا وارد کنن! یهو کار به جایی رسید تولید ۵ مدل خودروشون متوقف شد؟؟؟؟؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.