قطعات اصلی ماکسیما، رنو مگان و سوزوکی در بازار موجود نیست

لوازم یدکی اصلی به ویژه قطعات بدنه برای «ماکسیما»، «مگان» و «ویتارا»در بازار آزاد وجود ندارد وقیمت آن‌ها چندین برابر شده است.

قطعه نیوز: برنابادی، کارشناس صنعت خودرو، گفت: لوازم یدکی اصلی به ویژه قطعات بدنه برای «ماکسیما»، «مگان» و «ویتارا»در بازار آزاد وجود ندارد وقیمت آن‌ها چندین برابر شده است.

 باتوجه به اینکه قدرت خرید مشتریان در بازار برای انتخاب خودروهای صفر کیلومتر کاهش یافته، انتخاب آن‌ها به سمت خودروهای دست دومی که زمانی در خطوط تولید خودروسازان داخلی حضور داشتند تغییر یافته است.

رنو مگان، نیسان ماکسیما و سوزوکی گرند ویتارا محصولاتی هستند که در مقطعی از زمان روی خط تولید خودروسازان داخلی برای مونتاژ حضور داشتند.

خودروهای که قانون باید تا ۱۰ سال خودروسازان اقدام به تامین لوازم یدکی این محصولات می‌کردند. اما شاهد هستیم پارس خودرو، گروه خودروسازی سایپا و گروه صنعتی ایران‌خودرو در تامین لوازم یدکی خودروهای مذکور چالش دارند.

مالکان این خودروها برای تامین قطعه باید به بازار آزاد مراجعه کنند که در آنجا نیز به جای تهیه قطعه استاندارد شرکتی، محصول بی کیفیت چینی را می‌توانند پیدا کنند.

با این تفاسیر به سراغ رضا برنابادی، کارشناس صنعت خودرو رفتیم تا بازار لوازم یدکی این خودروها را مورد بررسی قرار دهیم.

تامین قطعات بدنه برای خودروهای مذکور در بازار ضعیف شده است، این مساله منجربه افزایش قیمت و گرانی بسیار زیاد آن‌ها شده است

به عنوان پرسش نخست، بسیاری از مشتریان در زمان خرید خودروهای کارکرده مهم‌ترین فاکتور انتخاب آن‌ها برای انتخاب دسترسی آسان به لوازم یدکی به ویژه قطعات بدنه است. از آنجایی که خودروهای رنو مگان، نیسان ماکسیما و سوزوکی گرند ویتارا تولیدات ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو بوده، اکنون با توقف تولید آن‌ها دسترسی به تامین قطعات بدنه آن‌ها چگونه است؟


نخست اینکه، باید گفت که تامین قطعات بدنه برای خودروهای مذکور در بازار ضعیف شده است، این مساله منجربه افزایش قیمت و گرانی بسیار زیاد آن‌ها شده است. دوم اینکه، خودروهای مانند رنو مگان، نیسان ماکسیما و سوزوکی گرند ویتارا تولید شده در دو دهه گذشته هستند.

خودروسازان خارجی مانند نیسان، رنو یا سوزوکی برای محصولاتی که ارائه می‌دهند، پنج سال خدمات پس از فروش و پنج سال تامین قطعه بدون گارانتی را عهده‌دار می‌شوند.

به بیانی بهتر یک خودروساز خارجی در زمان همکاری با خودروساز داخلی نهایتا ۱۰ سال خدمات برای محصولات‌شان ارائه می‌دهند. پس از این مدت، قطعه سازان چینی و داخلی اقدام به تولید لوازم یدکی برای خودروهای که خدمات شان از شرکت سازنده متوقف شده، عهده‌دار خواهند شد.

لازم به ذکر قطعه سازانی که برای محصولاتی مانند خودروهای مذکور، تامین لوازم یدکی را انجام می‌دهند، چالش جدید کیفیت و تلرانس ابعادی قطعات را ایجاد می‌کنند.

باتوجه به اینکه در یکسال اخیر شاهد افزایش استفاده از قطعات استوک برای خودروها بودیم، در محصولات مذکور تامین قطعات استوک با کیفیت چگونه است؟


دسترسی به قطعات استوک برای ماکسیما، مگان و سوزوکی در حال حاضر امکان پذیر است. البته قانون دو دهه تامین لوازم یدکی مشمول همین قطعات استوک نیز می‌شود. حتی نمونه‌های لوازم یدکی دست دومی که از کشورهای همسایه وارد می‌شود، کاهش و مستهلک شده است.

در سال ۱۳۹۷ قیمت یک کاپوت رنگ نشده اصلی برای خودروی مانند نیسان ماکسیما که از نمایندگی پارس خودرو تامین می‌کردیم، بهایی در حدود ۳۰۰ هزار تومان داشت. نمونه اصلی این قطعه در بازار اکنون موجود نیست و نسخه بی کیفیت آن اکنون در حدود ۵ میلیون تومان افزایش قیمت یافته است

شما پیشتر اشاره کردید که قیمت قطعات بدنه خودروهایی که تولیدشان متوقف شده، افزایش یافته است، این افزایش چه مقدار بوده است؟


در سال ۱۳۹۷ قیمت یک کاپوت رنگ نشده اصلی برای خودروی مانند نیسان ماکسیما که از نمایندگی پارس خودرو تامین می‌کردیم، بهایی در حدود ۳۰۰ هزار تومان داشت.

نمونه اصلی این قطعه در بازار اکنون موجود نیست و نسخه بی کیفیت آن اکنون در حدود ۵ میلیون تومان افزایش قیمت یافته است. دو عدد چراغ جلو ماکسیما که سه سال پیش حدود ۴۰۰ هزارتومان تهیه می‌کردیم، اکنون حدود ۲ میلیون ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد. این موضوع فقط به «نیسان ماکسیما» منوط نشده بلکه برای خودروهای «رنومگان» و «سوزوکی گرندویتارا» نیز صادق است. گفتنی است که در برخی از قطعات جهش قیمتی ۵۰۰ درصدی وجود دارد.

از آنجایی که بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم در شرایط فعلی رونق گرفته است، مشتریانی که می‌خواهند خودروهای رنو مگان، نیسان ماکسیما و سوزوکی گرند ویتارا را در لیست انتخابی خود قرار دهند، چه توصیه‌ای به آن‌ها دارید؟


اگر این خودروها را بخواهیم با محصولات تولید یا مونتاژ فعلی داخلی به ویژه خودروهای چینی قیاس کنیم، با تمام مشکلات و چالش‌های مذکور همچنان خودروهای با کیفیت محسوب می‌شوند. اگر در زمان خرید هر سه مشکلات بدنه، تصادف و تعمیرات پیچده نداشته باشند، در صورت بروز ایراد فنی موتوری، گیربکسی و سیستم تعلیق با تعمیر ساده امکان استفاده را دارند.

آخرین مقام نیز به رنو مگان می‌رسد، زیرا تعمیرات پیچده، قطعات بسیار گران باتوجه به قیمت خودرو دارند. هرچند نباید فراموش کرد که دستمزدهای تعمیراتی این خودرو به شدت گران است

اگر برای خرید رنو مگان، نیسان ماکسیما و سوزوکی گرند ویتارا بخواهیم این خودروها را از نظر فنی، کیفی و دسترسی آسان به قطعات رتبه‌بندی کنیم، هر کدام در چه جایگاهی قرار می‌گیرند؟


رتبه نخست به نیسان ماکسیما می‌رسد، زیرا ایمنی بالا، وجود مراکز تعمیراتی مناسب و دسترسی آسان به لوازم یدکی دارد. رتبه دوم به سوزوکی گرند ویتارا می‌رسد، زیرا نسخه‌های که در کشور توسط گروه صنعتی ایران‌خودرو مونتاژ شدند دو ایراد شایع دارند.

نخست اینکه سیستم ترنسفر پر استهلاک داشته، دوم اینکه پیشرانه‌های چهارسیلندر در دو حجم ۲ لیتری و ۲.۴ لیتری برای این محصولات تعبیه شده است. این موتورهای ضعیف راندمان حجمی کمی داشته و مانند نسخه‌های موجود در خارج از کشور نیست. آخرین مقام نیز به رنو مگان می‌رسد، زیرا تعمیرات پیچیده، قطعات بسیار گران باتوجه به قیمت خودرو دارند.

هرچند نباید فراموش کرد که دستمزدهای تعمیراتی این خودرو به شدت گران است. به طور مثال، اگر بخواهید برای نیسان ماکسیما چراغ‌های جلو را تعویض کنید، حدود ۱۵۰ هزار تومان دستمزد نیاز دارد. اما، در صورت نیاز برای تعویض چراغ‌های جلو این خودرو هزینه دستمزدی ۶۰۰ هزار تومانی دارد. گفتنی است که در این خودرو بسیاری از قطعات یکبار مصرف بوده و در زمان تعویض به سرعت معیوب می‌شوند.

منبع: بازار

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.