بازار داغ موتورسیکلت‌های فرسوده؛ تحریم‌ها مانع تامین قطعات و تست موتورسیکلت‌‌های انژکتوری است

به دلیل ابطال آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک، کماکان خدمات‌دهی به موتورسیکلت‌های کاربراتوری و فرسوده انجام می‌شود. این امر تقاضا برای خرید موتورسیکلت‌های انژکتوری که آلودگی کمی دارند را به شدت کاهش داده است.

قطعه نیوز: نظارت خاصی بر روند معاینه فنی موتورسیکلت‌های کاربراتوری و فرسوده وجود ندارد و آنها به راحتی در شهر تردد می‌کنند.

عضو هیات‌مدیره انجمن موتورسیکلت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» بیان کرد: متاسفانه بر روند معاینه فنی موتورسیکلت‌ها هیچ نظارتی وجود ندارد و این موضوع باعث شده است موتورسیکلت‌های کاربراتوری و فرسوده به راحتی در سطح شهر تردد داشته باشند.

علی عرب گفت: بازار خرید و فروش موتورسیکلت‌های فرسوده کاربراتوری رونق زیادی دارد و به دلیل ابطال آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک کماکان خدمات‌دهی به این وسایل نقلیه همچنان انجام می‌شود.

وی افزود: با خدمات‌دهی به موتورسیکلت‌های فرسوده، تقاضا برای خرید موتورسیکلت‌های انژکتوری که آلودگی کمی دارند به شدت کاهش یافته است.

تحریم‌ها و نبود تجهیرات آزمایشگاهی مانع تولید موتورسیکلت یورو۵

رواج موتورسیکلت‌های کاربراتوری به جای نوع انژکتوری که آلودگی کمتری دارد در شرایطی است که به گفته این فعال صنعت موتورسیکلت، تولید موتورسیکلت‌های یورو۵ در داخل کشور با مشکل روبه‌رو است و نیاز به زمان دارد.

عرب عنوان کرد: تامین برخی از قطعات اصلی و مهم مورد نیاز برای تولید موتورسیکلت‌های تحت استاندارد یورو۵ برای تولیدکنندگان داخلی غیرممکن شده است.

عرب: دلیل این موضوع تحریم‌ها است و به دنبال آن، محدودیت ارتباط با منابع تامین‌کننده خارجی و نیز آمادگی نداشتن شرکت‌های چینی به عنوان منبع  90 درصد از قطعات موتورسیکلت ساخت ایران دانست.

وی اظهار کرد: علاوه بر آن مراکز آزمون و آزمایشگاه‌های مورد تایید سازمان حفاظت از محیط زیست آمادگی لازم را برای تست یورو۵ ندارند و به دلیل مشکلات ارزی و نبود توجیه اقتصادی برای خرید دستگاه‌های لازم، امکان تامین این دستگاه‌ها نیز وجود ندارد.

اجرای استاندارد یورو ۵ تا پایان سال ۱۴۰۲ به تعویق بیفتد

وی اضافه کرد: با توجه به مشکلات موجود در این زمینه پیشنهاد ما این است که با توجه به تجارب به دست آمده از مشکلات اجرایی در استاندارد یورو۴، کارگروهی متشکل از نمایندگان سازمان‌های مرتبط تشکیل و یک دستورالعمل واحد در این زمینه تدوین و اجرایی شود.

وی گفت: همچنین پیشنهاد می‌شود اجرای طرح استاندارد یورو ۵ بر روی موتورسیکلت‌ها، تا پایان سال ۱۴۰۲ به تعویق بیفتد.

وی افزود: در این صورت فرصت لازم برای انجام تحقیقات، عقد قرارداد با شرکت‌های دانش بنیان، ساخت قالب قطعات و آماده‌سازی آزمایشگاه‌ها فراهم می‌شود.

وی گفت: تا پایان سال ۱۴۰۳ نیز دریافت علامت استاندارد قطعات، تولید انبوه آن، دریافت گواهی تایید نوع اول محصولات جدید و تولید و عرضه به بازار انجام خواهد شد.  

عرب بیان کرد: می‌توان همزمان با تولید انبوه موتورسیکلت‌ها در سال ۱۴۰۴، نسبت به تعویق سیستم انژکتوری موتورسیکلت‌هایی که بیش از ۱۰۰ کیلومتر پیمایش دارند و دارای استانداردهای یورو۴ هستند نیز اقدام کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.