گزارش «قطعه نیوز» از اسقاط غیررسمی موتورسیکلت‌های فرسوده در پارکینگ‌ها

موتورسیکلت‌های فرسوده از آلاینده‌ترین وسایل نقلیه هستند که مطابق با آمار منتشر شده از هوای تهران در سال ۹۹، یک پنجم کل گازهای آلاینده این شهر را تولید می‌کنند.

قطعه نیوز: موتورسیکلت‌های فرسوده از آلاینده‌ترین وسایل نقلیه هستند که مطابق با آمار منتشر شده از هوای تهران در سال ۹۹، یک پنجم کل گازهای آلاینده این شهر را تولید می‌کنند.

این وسایل نقلیه همچنین بیش از ده درصد ذرات معلق در هوای تهران را انتشار می‌دهند.

این حجم از آلایندگی باعث شده است که این وسایل نقلیه به عنوان دستگاه‌هایی بیش‌آلاینده شناخته شوند که لازم است برای خارج کردن آنها از دُور چاره‌ای اندیشیده شود.

عمده آلایندگی موتورسیکلت‌ها مربوط به موتورسیکلت‌های کاربراتوری است که از مدت‌ها پیش شماره‌گذاری آنها ممنوع اعلام شد و قرار بر این شد که تولیدکنندگان موتوسیکلت در ازای اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری بتوانند یک دستگاه از نوع انژکتوری را شماره‌گذاری و وارد بازار کنند.

با این حال بعد از مدتی مشخص شد که این قانون کمکی به بهبود آلایندگی شهر نکرده است، اما چرا؟

موتورسیکلت‌سازان می‌گویند درواقع موتورسیکلتی برای اسقاط در دست ندارند!

موضوع این است که موتورسیکلتی برای اسقاط وجود نداشت و با توجه به این موضوع، نهادهای مرتبط مقرر کرده‌اند که موتوسیکلت‌سازان از گواهی‌های اسقاط خودرو استفاده کنند.

تولید هفت موتورسیکلت در ازای اسقاط یک خودرو

این موضوع به حدی جدی شد که مسوولان مجبور به تغییر قانون شدند: حالا تولیدکنندگان موتوسیکلت‌ می‌توانند به ازای اسقاط یک دستگاه خودروی فرسوده، هفت عدد موتورسیکلت انژکتوری را شماره‌گذاری کنند.

قانون اسقاط در حالی با صورت‌های مختلف در حال اجرا است که هنوز کاربراتوری‌ها در شهر در حال تردد هستند و حالا به جای اسقاط آنها، خودروها اسقاط می‌شوند.

عضو هیات‌مدیره انجمن موتورسیکلت ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار «قطعه نیوز» گفت: موتورسیکلت‌سازان موظف بودند به ازای تولید یک دستگاه موتورسیکلت یک دستگاه از این وسیله نقلیه را که فرسوده شده است اسقاط کنند.

علی عرب بیان کرد: موضوع این است که موتورسیکلتی برای اسقاط وجود نداشت و با توجه به این موضوع، نهادهای مرتبط مقرر کرده‌اند که موتوسیکلت‌سازان از گواهی‌های اسقاط خودرو استفاده کنند.

وی عنوان کرد: بعد از معادل سازی مقرر شد که در ازای اسقاط یک دستگاه خودرو بتوان هفت دستگاه موتورسیکلت را شماره گذاری کرد.

وی گفت: در حال حاضر این قانون در حال انجام است و تولید موتورسیکلت با توجه به آن انجام می‌شود، اما مساله این است که در مقابل هیچ موتورسیکلتی در جهت رفع آلایندگی اسقاط نمی‌شود.

موتورسیکلت فرسوده

موتورسیکلت‌های فرسوده در پارکینگ‌ها اسقاط می‌شود

وی اضافه کرد: بخشی از موتورسیکلت‌های فرسوده هنوز در روستاها و شهرهای کوچک مورد استفاده قرار می گیرد که اگر اسقاط شود در چرخه قانونی آورده نمی‌شود، بلکه در پارکینگ‌ها به عنوان ضایعات از بین می‌رود و وارد چرخه ضایعات می‌شود.  

عضو هیات مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران عنوان کرد: برای جایگزینی موتورسیکلت‌های صفر انژکتوری با موتورسیکلت‌های کاربراتوری اسقاطی نیاز به حمایت مسئولان هست.

عرب گفت: لازم است ستاد حمل‌ونقل سوخت کشور، سازمان حفاظت از محیط زیست و پلیس راهور در این زمینه همکاری کنند.

 به گفته عرب، ستاد حمل‌ونقل سوخت باید زیرساخت‌ اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده را فراهم کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.