تعمیرکاران استفاده از کد شناسه کالا را بلد نیستند

یک عضو هیات‌مدیره اتحادیه تعمیرکاران خودرو می‌گوید بیشتر تعمیرکاران خودرو نمی‌توانند از کد شناسه برای تشخیص اصل بودن کالا استفاده کنند.

قطعه نیوز: یک عضو هیات‌مدیره اتحادیه تعمیرکاران خودرو می‌گوید بیشتر تعمیرکاران خودرو نمی‌توانند از کد شناسه برای تشخیص اصل بودن کالا استفاده کنند.

ناصر همرنگ در گفت‌و‌گو با خبرنگار «قطعه نیوز» گفت: یکی از معضلات موجود در تشخیص قطعه اصل از تقلبی این است که تعداد قطعات شناسه‌دار موجود در بازار نیز زیاد نیست، درواقع بسیاری از قطعات کد شناسه ندارند و تنها تعدادی از قطعات دارای کد شناسه هستند و به همین دلیل قطعات شناسه دار از چشم مکانیک‌ها پنهان می‌ماند. 

وی شرح داد: تجهیزات خاصی برای تشخیص شناسه‌ها نیاز نیست و با گوشی تلفن همراه و ارسال کد می‌توان از اصل بودن کالا مطمئن شد.

وی افزود: بسیاری از تعمیرکاران کار با گوشی همراه هوشمند را بلد نیستند، البته خوشبختانه در حال حاضر تعداد تعمیرکاران جوان‌تر و تحصیل‌کرده بیشتر شده است و آموزش دادن به آنها آسان‌تر است اما معضل در بین تعمیرکاران قدیمی‌تر وجود دارد.

واردات قطعات تقلبی به صرف‌تر است

این عضو هیات‌مدیره اتحادیه تعمیرکاران خودرو گفت: قطعات تقلبی بخش عمده‌ای از بازار لوازم یدکی را در دست دارند و لوازم اصلی سهم کوچکی در این بازار به خود اختصاص داده‌اند.

همرنگ بیان کرد: بیشتر قطعات تقلبی وارداتی است و از هند و چین وارد می شود، البته چین قطعات مرغوب نیز دارد.

گمرک و سازمان ملی استاندارد باید به درجه‌بندی کیفی قطعات توجه نشان بدهند، چراکه در حال حاضر هر کسی با هر شرایطی می‌تواند مجوز واردات بگیرد و کیفیت آن طور که باید در صدور مجوز واردات مورد توجه نیست.

وی ادامه داد: متاسفانه بعضی بازرگانان، قطعات درجه چند وارداتی را به قیمت قطعات اصلی در بازار عرضه می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود که بیشتر تجار واردات قطعات با کیفیت پایین را ترجیح بدهند.

وی تاکید کرد: گمرک و سازمان ملی استاندارد باید به درجه‌بندی کیفی قطعات توجه نشان بدهند، چراکه در حال حاضر هر کسی با هر شرایطی می‌تواند مجوز واردات بگیرد و کیفیت آن طور که باید در صدور مجوز واردات مورد توجه نیست.

به گفته همرنگ، قاچاق نیز در حوزه قطعات خودرو زیاد اتفاق می‌افتد و علاوه بر آن، قطعات یدکی ایرانی نیز به دو دسته کیف مرغوب و نامرغوب تقسیم می‌شود.

تعمیرگاه خودرو

قطعات تقلبی برای تعمیرکاران دردسر درست می‌کند

همرنگ با بیان اینکه قطعات تقلبی برای تعمیرکاران دردسر درست کرده است، اظهار کرد: برای مثال واردکنندگان، تسمه تایم را به صورت فله‌ای خریداری اما در کشور با برندهای معتبر به بازار عرضه می‌کنند. در چنین مواردی هم تعمیرکار و هم مصرف‌کننده دچار دردسر می‌شوند.

وی ادامه داد: اصل بودن و مرغوبیت چنین تسمه‌هایی قابل تشخیص نیست و بعد از کاربرد در خودرو، با گذشت چند روز پاره می‌شود که سوپاپ و پیستون خودرو را دچار آسیب می‌کند. در این حالت موتور باید به صورت کامل تعمیر شود.

وی گفت: اگر مشتری قطعه را خریداری کرده باشد مکانیک دردسری نخواهد داشت اما وقتی تعمیرکار قطعه را خریداری کرده باشد، خسارت به گردن او می‌افتد. عمده شکایات از تعمیرکاران نیز به این موضوع برمی‌گردد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.