قانونی که اسقاط شد

قطعه نیوز: زمانیکه هیات وزیران در قانون هوای پاک دو ماده قرار داد که بر اساس آن تولیدکنندگان موتورسیکلت مکلف به اسقاط موتورهای فرسوده شوند تا به آنها مجوز تولید موتورسیکلت های جدید به ویژه برقی داده شود، جدال جدیدی میان فعالان و متولیان حوزه موتورسیکلت و سازمان هایی مانند محیط زیست و کنترل کیفیت هوا آغاز شد که در نهایت این کشمکش ها سبب شد  تا اجرای این قانون با دستور دولت به تاخیر بیافتد.

اما این پایان ماجرا نبود زیرا  دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا ضمن ابراز گلایه از این اقدام دولت، گفت: اسقاط، سیاست هوشمندانه‌ای است که قطعا در کاهش آلودگی هوا اثر دارد و همزمان چرخ تولید و اشتغال را هم در صنعت موتورسیکلت و هم در مراکز اسقاط و بازیافت به حرکت در می‌آورد.

موتورسیکلت فرسوده ای وجود ندارد

اما از سوی دیگر بهمن ضیایی مقدم، دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت در این باره به قطعه نیوز گفت: “در حال حاضر موتورسیکلت های فرسوده ای وجود ندارد که بتوان این قانون را اجرا کرد. نکته مهمتر اینکه ساز و کاری که برای اسقاط خودرو فراهم شد برای موتورسیکلت اجرایی نشد از این رو با توجه به مستنداتی که اصلا موتور اسقاطی وجود ندارد، وزارت صنعت و سایر متولیان مجاب شدند که اجرای مصوبه هیات وزیران با یکسال تاخیر اجرایی شود.”

هوای پاک اولویت اول دولت است

مخالفت ها تا بدانجایی پیشرفت که عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رئیس جمهور در گفت‌وگویی که با ایسنا داشت، مخالفت خود را با حذف این ماده از قانون هوای پاک اعلام کرد و گفت که این درخواست وزارت صنعت و موتورسیکلت‌سازان باید در هیأت دولت بررسی شود.

او در مورد احتمال حذف ماده اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده در دولت گفت: فکر می‌کنم دولت حذف ماده مربوط به اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده را قبول نکند، چون دستیابی به هوای پاک و سالم و کنترل منابع آلاینده در کلانشهرهای کشور اولویت اول دولت در حوزه محیط زیست است و جزو سیاست‌های اصلی رئیس‌جمهور است.

فرایند اسقاط موتورسیکلت های فرسوده به دولت ارسال شد

وحید حسینی دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا نیز در این زمینه به ایسنا گفته بود:” ‏از طرف دبیرخانه ملی کاهش آلودگی هوا یک بسته پیشنهادی برای روشن شدن «فرآیند اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده» به دولت ارسال کردیم.پیشنهاد سازمان محیط زیست این است که با هر برگه اسقاط به جای هفت موتورسیکلت، چهار موتورسیکلت از رده خارج و اسقاط شود، در نتیجه این طرح، ارزش برگه اسقاط موتورسیکلت تا حدود ۶۲۵ هزار تومان افزایش می‌یابد و قطعاً جذابیت اسقاط را برای دارندگان موتورسیکلت‌های فرسوده افزایش می‌دهد. از سوی دیگر برای جلوگیری از افزایش قیمت موتورسیکلت‌ها به دولت پیشنهاد کرده‌ایم که امکان تهاتر برگه‌های اسقاط موتورسیکلت را در گمرک فراهم کند. همچنین پیشنهاد کردیم که دولت برای نوسازی موتورسیکلت‌های فرسوده تسهیلات مالی در اختیار شهروندان قرار دهد.”

ماده ۱۱ قانون هوای پاک چه می گوید

“شماره‌گذاری موتورسیکلت بنزینی منوط به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت است. موتورسیکلت‌های برقی از شرط اسقاط معاف هستند”. برای نشان دادن ضرورت وجود قانون از رده خارج کردن موتورهای کاربراتوری فرسوده، باید اشاره شود که بر اساس آمارهای پلیس ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود دارد و هر دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری در هر کیلومتر پیمایش ۱۵ گرم آلودگی تولید می‌کند، این درحالیست که میزان آلایندگی یک خودروی یورو ۳ کمتر از سه گرم بر کیلومتر است، بنابراین واضح است که موتورسیکلت‌ها شش برابر سواری‌ها آلوده‌کننده هستند.”

بر اساس آمارهای پلیس ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود دارد که باید از رده خارج شوند. موتورهایی که علاوه بر گره ها و مشکلات ترافیکی که در معابر ایجاد می‌کنند ، در هر کیلومتر پیمایش ۱۵ گرم ذرات معلق تولید می کنند، بنابراین توقع می‌رود؛ دولت دوازدهم که بارها خود را دولت محیط زیستی خوانده و بهبود هوای کلانشهرها را یکی از مأموریت‌های اصلی سازمان محیط زیست اعلام کرده است؛ نسبت به تعویق یا تعلیق مصوبات محیط زیستی تجدید نظر کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.