واکنش قطعه‌سازان به طرح عجیب وزیر نیرو؛ فاجعه قطعی برق بیش از کرونا به قطعه‌سازان ضرر زد

مدت کوتاهی بعد از قطعی برق خانه‌ها، قطع برق صنایع آغاز شد که تولید کارخانه‌ها را تحت تاثیر جدی قرار داد. صنعت قطعه‌سازی و خودرو نیز از قطعی برق در امان نماند.

قطعه نیوز: مدت کوتاهی بعد از قطعی برق خانه‌ها، قطع برق صنایع آغاز شد که تولید کارخانه‌ها را تحت تاثیر جدی قرار داد. صنعت قطعه‌سازی و خودرو نیز از قطعی برق در امان نماند.


با توجه به نبود توازن میان عرضه و تقاضا در بازار خودرو، کاهش تولید قطعه و در نتیجه کاهش خروجی خودروسازی‌ها می‌تواند این بازار را بیش از پیش دچار آشفتگی کند.


ماجرا آنجا حادتر می‌شود که علاوه بر قطعی‌های مکرر برق، چند روزی است اخباری مبنی بر صدور دستور کاهش مصرف برق فولادسازی‌ها توسط توانیر منتشر شده است و همچنین در روز چهارشنبه (۱۶ تیرماه) خبری مبنی بر احتمال جابه‌جایی زمان تعطیلات تابستانی صنایع توسط اردکانیان، وزیر نیرو نیز منتشر شده است که این تغییر و تحولات، تولیدکنندگان و قطعه‌سازان را بیش از پیش نگران کرده است.

قطعی برق درآمد صنایع را کم کرده است

یک تولیدکننده باسابقه قطعات خودرو درباره قطعی برق و اثر آن بر صنایع به خبرنگار «قطعه نیوز» گفت: یک خانواده درآمدی دارد که بر اساس آن هزینه‌های خود را تعریف کرده است. اگر میزان درآمد این خانواده کاهش پیدا کند، برای تامین معاش خود با مشکل مواجه می‌شود.
رضا رضایی با بیان اینکه برق یکی از استراتژیک‌ترین انرژی‌های لازم برای تولید است، افزود: قطعی برق درآمد صنایع را کاهش می‌دهد، به خصوص که این کاهش درآمد در حالی رخ می‌دهد که قیمت نهاده‌های تولید مانند مواد اولیه با رشد زیادی روبه‌رو شده است.

ماشین‌آلات صنایع با برق کار می‌کند و وقتی مواد اولیه در این دستگاه‌ها وجود دارد و برق به ناگهان قطع می‌شود، مواد به ضایعات تبدیل می‌شود و در شرایط رشد قیمت نهاده‌های تولید، ضرر زیادی روی دست تولیدکننده باقی می‌گذارد.


وی عنوان کرد: ماشین‌آلات صنایع با برق کار می‌کند و وقتی مواد اولیه در این دستگاه‌ها وجود دارد و برق به ناگهان قطع می‌شود، مواد به ضایعات تبدیل می‌شود و در شرایط رشد قیمت نهاده‌های تولید، ضرر زیادی روی دست تولیدکننده باقی می‌گذارد.


وی تاکید کرد: زیاد شدن ضایعات اثر خود را بر قیمت نهایی کالا خواهد گذاشت. علاوه بر آن، نیروی کار کارخانه‌ها نیز در طول روز ساعت کاری مشخصی نخواهد داشت و نمی‌داند چه زمانی باید به کار مشغول شود.

وی با اشاره به اینکه مساله کاهش ظرفیت تولید نیز وجود دارد، ادامه داد: در صنعت خودرو و قطعه یک میلیون نفر مشغول به کار هستند که با بی‌برنامگی صورت گرفته زندگی آنها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.


وی با بیان اینکه اثرات قطع برق بر روی صنایع از پیامدهای کرونا بیشتر بود، تاکید کرد: پیامدهای قطع برق بر روی کار و تولید صنایع بسیار فاحش خواهد بود و بدتر از این نمی‌تواند رخ بدهد.

جابه‌جایی زمان تعطیلات تابستانی برنامه صنایع را به هم می‌ریزد

رضایی درباره اخبار شنیده شده پیرامون جابه‌جایی زمان تعطیلی تابستانی صنایع گفت: با این شرایط نمی‌توان برنامه‌ریزی کرد، علاوه بر آن بعضی از صنایع نمی‌توانند تعطیل کنند چراکه مایحتاج روزانه مردم را فراهم می‌کنند و بعضی حتی برای صنعت برق تولیداتی دارند.


وی گفت: صنعت خودرو و قطعه به خودی خود دچار مشکلات عدیده‌ای است، به طوری که امروز بدهی خودروسازان به ۱۲۰ میلیارد تومان رسیده است و با ادامه روند فعلی، بر مشکلات موجود به شدت اضافه می‌شود.

تولید خودرو کاهش پیدا خواهد کرد و تعداد خودروهای ته‌نشین نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت و تحویل خودرو به مشتریان عقب خواهد افتاد.


وی گفت: تولید خودرو کاهش پیدا خواهد کرد و تعداد خودروهای ته‌نشین نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت و تحویل خودرو به مشتریان عقب خواهد افتاد.
وی تصریح کرد: تعطیلی و قطعی برق برای صنعت فاجعه است، چراکه صنایع حتی در صورت خواب تولید، باید بدهی‌های بانکی خود را بپردازند و مبلغ چک‌های خود را تامین کنند.

قطعی برق به تجهیزات تولید آسیب می‌زند

یکی دیگر از قطعه‌سازان کشور نیز در گفت‌و‌گو با «قطعه نیوز»، با بیان اینکه تمام تولیدکنندگان برنامه خود را بلندمدت تدوین می‌کنند، اظهار کرد: جابه‌جایی تعطیلی تابستانی صنایع مانند این است که بخواهیم تعطیلات نوروز را به زمستان منتقل کنیم.


کیومرث فارسیان ادامه داد: تعطیلی‌های برق صنایع بدون اعلام قبلی صورت می‌گیرد و این کار آسیب‌های زیادی به دستگاه‌های تولید وارد می‌کند.


به گفته فارسیان، بسیاری از صنایع توان تهیه دستگاه‌های برق اضطراری را ندارند چراکه قیمت این دستگاه‌ها بسیار بالا است و حتی با این دستگاه‌ها نیز تنها می‌توان بخشی از ماشین‌آلات تولید را راه انداخت.

وی با بیان اینکه قطع برق صنایع در زندگی روزمره مردم عادی نیز اثر خواهد داشت، اظهار کرد: در صورت تعطیلی یا کاهش فاحش تولید فولاد که مطابق با بخشنامه جدید اعلام شده است، باید همه صنایع تعطیل شوند تا نیاز به فولاد وجود نداشته باشد.


وی عنوان کرد: همه صنایع اکنون با چک و دیون کار می‌کنند و در صورت تعطیلی برای پرداخت آنها به مشکل برخواهند خورد.
وی گفت: جالب است که این اتفاقات در سالی رخ می‌دهد که باید سال مانع زدایی و پشتیبانی از تولید می‌بود.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.