تولید اتوبوس برقی در ایران با چالش جدی مواجه است

یک طراح خودرو بیان کرد: تولید اتوبوس برقی در ایران با چالش‌های زیادی مواجه است.

قطعه نیوز: یک طراح خودرو بیان کرد: تولید اتوبوس برقی در ایران با چالش‌های زیادی مواجه است.

علیرضا محمدزاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار «قطعه نیوز» گفت: در حال حاضر قرار است به مدیریت یکی از مدیران سابق یک شرکت خودروساز اتوبوس‌های برقی تولید شود که هزینه لازم برای تولید هر اتوبوس ۶ میلیارد تومان برآورد شده است.

وی با بیان اینکه خودروی برقی بخش‌های مختلفی مانند شاسی، بدنه و باتری دارد، اظهارکرد: تولید شاسی در حال حاضر در ایران امکان پذیر است و بدنه نیز در ایران تولید می‌شود، گرچه درباره طراحی آن انتقاداتی وجود دارد اما به هر حال نیاز بازار را تامین می‌کند.

تولید اتوبوس برقی نیازمند صرف قیمت بسیار بالایی است که تامین آن برای شهرداری می‌تواند دشوار باشد.

وی با تاکید بر اینکه در تامین باتری اتوبوس برقی باید از یک شرکت خارجی کمک گرفته شود، گفت: تولید باتری برقی کار ساده‌ای نیست و بسیار هزینه‌بر است. در مجموع، تولید اتوبوس برقی نیازمند صرف قیمت بسیار بالایی است که تامین آن برای شهرداری می‌تواند دشوار باشد.

محمدزاده گفت: صرف این هزینه در حالی است که هیچ کدام از اتوبوس‌ها هنوز امتحان خود را پس نداده‌اند.

خودروهای برقی ساخت داخل امتحانشان را پس نداده‌اند

وی ادامه داد: می‌توان گفت هیچ کدام از خودروهای برقی ساخته شده در کشور هنوز در سطح شهر امتحان پس نداده‌اند و باید پرسید چند خودروی برقی در ترافیک و سربالایی و سراشیبی تهران تست شده است که اکنون نیت تولید اتوبوس برقی وجود دارد؟

وی تصریح کرد: بخشی از خبرهایی که در حوزه تولید خودروی برقی به گوش می‌رسد تنها تبلیغات است و خیلی نمی‌توان به این اخبار استناد کرد.

وی گفت: بعضی شنیده‌ها بیانگر این است که در بخش باتری که اصلی‌ترین قسمت اتوبوس است از دانش فنی شرکت‌های داخلی استفاده می‌شود و کارکنان این شرکت‌ها در حوزه توسعه این باتری‌ها و موتورها فعال هستند، اما مشخص نیست که تا چه حد می‌توان به آمارهای اعلامی اعتماد کرد.

اگر پژوهش‌ها در زمینه تولید خودروی برقی در کشور ما نتیجه داده بود باید تاکسی‌های برقی که تا پیش از این صحبت آن به میان آمده بود تا حالا به نتیجه می‌رسید.

این طراح خودرو عنوان کرد: اگر پژوهش‌ها در زمینه تولید خودروی برقی در کشور ما نتیجه داده بود باید تاکسی‌های برقی که تا پیش از این صحبت آن به میان آمده بود تا حالا به نتیجه می‌رسید.

محمدزاده گفت: قطعه‌سازان داخلی در بحث شاسی، اتاق‌سازی و فریم می‌توانند فعالیت کنند و تاکنون اقداماتی هم انجام شده است، گرچه درباره طراحی آن شاید بتوان انتقاداتی وارد کرد.

اتوبوس برقی

تولید اتوبوس برقی برای تهران توجیه ندارد

به گفته این کارشناس طراحی خودرو، تولید اتوبوس برقی برای شهری مانند تهران توجیه ندارد، چراکه ارتفاع از سطح دریا در شمال و جنوب شهر بسیار با هم متفاوت است و این وسیله نقلیه در بهترین حالت می‌تواند قسمت شرق به غرب تهران را طی کند.

وی بیان کرد: این اتوبوس‌ها به لحاظ مسیر زیرساختی نیاز ندارد و در مسیرهای معمولی نیز می‌تواند تردد کند.

محمدزاده گفت: احداث ایستگاه‌های شارژ برای این اتوبوس‌ها نیاز به زیرساخت‌های مناسب دارد و برای تعمیر و نگهداری آنها نیز به دانش فنی احتیاج است که به نظر می‌رسد در هر دوی این زمینه‌ها چالش جدی در کشور وجود دارد.  

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.