بازار خدمات پس از فروش ایران در دست چینی‌ها

قطعه نیوز: یک کارشناس خدمات پس از فروش بیان کرد: پیش‌بینی‌ها بیانگر این است که در ماه‌های آینده با توجه به مذاکرات برجام و انتخابات ریاست‌جمهوری، صنعت خودرو و صنایع و بازارهای مرتبط با آن مانند خدمات پس از فروش به سمت محصولات چینی خواهند رفت.

محمدرضا عسگریان در گفت‌و‌گو با خبرنگار «قطعه نیوز» اضافه کرد: این اتفاق به گونه‌ای خواهد بود که حتی تامین قطعات برای خودروهای اروپایی و کره‌ای نیز از طریق چین صورت خواهد گرفت.

وی گفت: علاوه بر آن مسیر ترکیه نیز مانند امروز برای ورود قطعات باز خواهد بود و به طور کلی قطعات در آینده نیز از مسیر فعلی، تامین می‌شود و تحویل رسمی از شرکت مادر به شرکت های ایرانی صورت نخواهد گرفت.

وی عنوان کرد: احتمال دارد در صورت احیای برجام مراودات مالی با خارج از کشور تسهیل شود، اما هزینه‌های جانبی تامین قطعات اصلی از شرکت مادر بر سر جای خود باقی خواهند ماند.

شرکت‌های خارجی به ایران نمی‌آیند

این کارشناس خدمات پس از فروش بیان کرد: حتی در صورت به نتیجه رسیدن دوباره مذاکرات برجام، تجربه‌های قبلی شرکت‌های خارجی در ایران مانع از ورود آنها به کشور خواهد بود.

عسگریان پیش‌بینی کرد: رنو و پژو به ایران برنمی‌گردند. بعد از برجام این دو شرکت اروپایی به ایران آمدند و صحبت‌هایی مبنی بر ورود فیات به ایران مطرح شد اما این شرکت هیچ‌گاه به ایران نیامد.

لوازم یدکی خودرو

وی ادامه داد: رنو با بخش خصوصی و دولتی کشور ما قراردادهایی منعقد کرد اما سیاست‌ها در هر دو بخش ناموفق عمل کرد و به نظر می‌رسد بازگشت آنها بعید باشد.

به گفته عسگریان، شرکت‌های کره‌ای چند بار برای عقد قرارداد به ایران آمده‌اند و با شرکای مختلف وارد گفت‌و‌گو شده‌اند، به طوری که حتی آخرین بار بحث مونتاژ در ایران نیز مطرح شده است. با این حال و با وجود اینکه ممکن است این شرکت‌ها باز هم به ایران بیایند، اما بعید است در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

 قطعات ارزان‌قیمت چینی به ایران وارد می‌شوند

به گفته این کارشناس خدمات پس از فروش، کیفیت قطعات چینی بستگی به این دارد که از چه طریق و به واسطه کدام شرکت تامین می‌شود.

عسگریان بیان کرد: قطعات چینی باکیفیت به لحاظ قیمتی تفاوت چندانی با قطعات اروپایی ندارند و قطعه ارزان‌قیمت چینی همیشه قطعه بی‌کیفیتی خواهد بود و در صورتی که با شرایط نامشخص و بدون اسم وارد کشور شود و سازمان استاندارد نتواند بر آن نظارتی داشته باشد، با معضل قطعات بی‌کیفیت مانند قبل درگیر خواهیم بود.  

وی افزود: مبادی غیررسمی واردات کشور همیشه فعال بوده است و با همه کشورها مراوده دارد، به همین دلیل است که می‌بینیم قطعات خودروهای سنگین که متولی رسمی خدمات پس از فروش در کشور ندارند، در بازار یافت می‌شود.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.