کاهش نرخ ارز به این زودی قیمت قطعه را کاهش نمی‌دهد؛ فروش فولاد به قطعه‌سازان بالاتر از نرخ فوب خلیج‌فارس

نایب رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو گفت: کاهش نرخ ارز قیمت قطعه را به فوریت کاهش نمی‌دهد، چراکه مواد اولیه این صنعت با نرخ ارز پیشین خریداری شده است.

قطعه نیوز: نایب رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو گفت: کاهش نرخ ارز قیمت قطعه را به فوریت کاهش نمی‌دهد، چراکه مواد اولیه این صنعت با نرخ ارز پیشین خریداری شده است.


مهدی مطلب‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار «قطعه نیوز» بیان کرد: علاوه بر آن با وجود اینکه نرخ ارز در حال پایین آمدن است، اما مواد اولیه داخلی با قیمت‌های قبلی عرضه می‌شود و حتی در مواردی نسبت به قبل گران‌تر هم شده است.
وی گفت: می‌بینیم که کاهش نرخ ارز بر قیمت مواد اولیه در بورس بی‌اثر بوده است.


وی با بیان اینکه ورق فولادی در فوب خلیج فارس کمتر از یک دلار قیمت دارد، اظهار کرد: ورق فولادی در کشور ما در صورت خرید نقد و بدون احتساب ارزش افزوده، هر کیلو ۲۸ یا ۲۷ هزار تومان به فروش می‌رسد که با توجه به قیمت ارز، ورق فولادی در ایران نسبت به منطقه گران‌تر فروخته می‌شود.
وی عنوان کرد: وقتی دلار به صورت روزانه یا کوتاه مدت تغییر می‌کند، بخش تولید نمی‌تواند برنامه‌ریزی کند.

ورق فولادی در کشور ما در صورت خرید نقد و بدون احتساب ارزش افزوده، هر کیلو ۲۸ یا ۲۷ هزار تومان به فروش می‌رسد که با توجه به قیمت ارز، ورق فولادی در ایران نسبت به منطقه گران‌تر فروخته می‌شود.

کاهش یا افزایش نرخ ارز برای صنعت آسیب به دنبال دارد

به گفته این عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو، بالا یا پایین رفتن نرخ ارز هر دو برای صنعت آسیب‌زا است، چراکه نمی‌توان برای میزان خرید مواد اولیه و سایر هزینه‌ها برنامه‌ریزی کرد، درواقع این ناامنی ناشی از نوسان و نبود ثبات، چشم‌انداز روشن برای صنعت و تولید را مختل می‌کند.


مطلب‌زاده گفت: قطعه‌سازانی که قطعات الکترونیک یا مواد اولیه وارد می‌کنند به طور قطع از این روند آسیب می‌خورند. سایر قطعه‌سازان در این میان کمتر دچار خسران می‌شوند.


وی عنوان کرد: در جامعه مردم انتظار دارند با کاهش نرخ ارز قیمت کارخانه‌ای خودرو پایین بیاید، در حالی که بخش زیادی از مواد اولیه به کار رفته در ساخت خودرو فولاد است که با قیمت بالاتری نسبت به دلار در کشور عرضه می‌شود.


وی تاکید کرد: در حال حاضر برای رفع این مشکلات باید قیمت‌گذاری دستوری اصلاح شود.

در جامعه مردم انتظار دارند با کاهش نرخ ارز قیمت کارخانه‌ای خودرو پایین بیاید، در حالی که بخش زیادی از مواد اولیه به کار رفته در ساخت خودرو فولاد است که با قیمت بالاتری نسبت به دلار در کشور عرضه می‌شود.

در صورت تداوم نرخ فعلی ارز قطعه ارزان می‌شود

این فعال صنعت قطعه گفت: در صورت تداوم نرخ فعلی ارز، قطعه‌سازانی که قطعه یا مواد خارجی در محصول خود دارند، در آینده کاهش قیمت محصول نهایی را خواهند داشت.
مطلب‌زاده افزود: با این حال کاهش نرخ ارز در تولید امروز قطعه‌سازان اثر ندارد، چراکه این سازندگان مواد اولیه مورد نیاز خود را پیش از عید خریده‌اند.


وی گفت: درواقع وقتی کالای خارجی خریداری می‌شود، زمانی برای سفارش، حمل با کشتی و ترخیص از گمرک نیاز دارد، بنابراین تاثیر کاهش نرخ بر تولید در ماه‌های آینده روشن می‌شود.


وی اضافه کرد: موضوع دیگر این است که کاهش نرخ ارز تا چه زمانی پایدار است و چه تضمینی وجود دارد که قیمت دلار در ماه‌های آینده بار دیگر رشد نکند؟
مطلب‌زاده گفت: تولیدکنندگان نمی‌توانند در تولید انبوه به صورت مقطعی نگاه کنند، بلکه باید دوره یک ساله را در نظر بگیرند و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.