وخامت های بعد از کرونا

قطعه نیوز: زمانی که دست آژانس های کرایه ای از طرح های امداد و نجات کرونا خالی ماند و مجبور به فروش خودرو شدند، دودی از آن برخواست که حالا در چشمان مصرف کنندگان می رود.

خودروهای کرایه‌ای

وقتی شیوع جهانی ویروس کرونا باعث بحران در کرایه دادن خودروهای سواری شد، آنها را وادار به فروش ناوگان خودروهای کرایه ای کرد، حالا مردم دستشان در حنا مانده و از بالا رفتن شدید هزینه های کرایه خودرو به خشم آمده اند و تا سال ۲۰۲۲ دستِ اکثر شرکت های فعال در حوزه کرایه دادنِ خودروهای سواری خالی خواهد بود.

مردم برای کرایه خودرو در صف های طولانی منتظر می مانند.

نمونه آن صف طولانی در آژانس کرایه خودروی دلار Dollar car-rental agency در فرودگاه میامی است. هر چه بیشتر می گذرد، مردم بیشتر متوجه این واقعیت می شوند که آژانس های کرایه خودرو تعداد بسیار معدودی خودرو در ناوگان خود در اختیار دارند که پاسخگوی نیاز مردم نیست.

قیمت سهام گروه بودجه آویس Avis Budget Group در هفته گذشته به بالاتری حد خود رسید که نشان می دهد راهبرد کوچک سازی ناوگان خودروهای کرایه ای جواب داده است و این اصلا مهم نیست که مصرف کنندگان به خشم آمده اند.

تخمین جفریز گروپ

بر اساس تخمین جفریز گروپ Jefferies Group  -نوعی بانک سرمایه گذاری در آمریکا- اکثر فعالان خودروهای کرایه ای در آمریکا در سال گذشته به خاطر شیوع کرونا و نبودن متقاضی مجبور به فروش ناوگان خودروهای خود شدند و در این وانفسا، ۷۷۰ هزار دستگاه از این بخش از صنعت کوچ کرد.

چون مردم مجبور به ماندن در خانه بودند و کسی خودرو کرایه نمی کرد. به بیان دیگر اکنون دیگر از هر ۳ خودروی کرایه ای ۱ خودرو از این سامانه خارج شده است و دیگر در دسترس نیست.

برای مصرف کنندگان، ناوگان کوچک تر، یعنی قیمت بالاتر و منتظر ماندن طولانی تر. اما آژانس های کرایه خودرو برای بقا مجبور بودند از شر تعداد زیادی از خودروهای لیزینگی خود خلاص شوند و برنامه های چند میلیارد دلاری خرید خودروهای نو را عقب بیندازند یا به طور کلی کنسل کنند.

وضعیت جدید

اما حالا که یک سال و اندی از شروع کرونا می گذرد و اقتصاد خیلی سریعتر از آن چه تصور می شد در حال رشد است، مردم به سفرهای درون و بیرون شهری احتیاج بیشتری پیدا کرده اند و همان آژانس هایی که زمانی مجبور به فروش خودروهای خود شده بودند حالا با همان سرعت نمی توانند خودروهای از دست رفته را جبران کنند.

بنجامین تاتل Benjamin Tuttle برنامه نویس از شهر مینسوتا می گوید: «وقتی آدم برای سفری درون شهری یا بیرون شهری برنامه ریزی می کند،‌ به آخرین چیزی که فکر می کند،‌ کرایه خودرو است.»

اما حالا آدم هایی نظر او باید اول هزینه کرایه این خودروها را استعلام بگیرند و بعد برای سفر برنامه ریزی کنند. بنجامین می گوید وقتی شنید که هزینه کرایه یک روز یک خودروی سدان برای رفتن به پارک ملی کوه های راکی کلرادو ۲۴۰ دلار شده شوکه شد.

این موضوع فقط شامل خودروهای کرایه ای نیست. اکثر کسب و کارهای کوچک که مجبور به کاهش نیروی انسانی شده بودند، حالا که نیاز شدید پیدا کرده اند، به این راحتی نمی توانند کارگر استخدام کنند، مخصوصاً که تقاضا برای کارگران در اکثر پیشه ها رو به افزایش است. همین کاهش نیروی انسانی باعث کمبود شدید مواد اولیه –مخصوصاً تراشه و پردازشگرهای نیمه هادی در صنعت خودرو- شده است.

کتی بستیانچیک Kathy Bostjancic‌ اقتصاددان آکسفورد اکونمیکس Oxford Economics می گوید: «کوید [ویروس کرونا] شوکی وارد کرد که سابقه نداشت. حالا که وارد فاز ریکاوری شده ایم، با انواعی از اصطکاک و وقفه در جریان های نرمال اقتصادی مواجه ایم. شاید رشد اقتصادی کمی دچار اشکال باشد و وقفه ایجاد شود اما بسیار قوی است.»

دیسنی لند و اکثر تفریگاه های آمریکا تشنه گردشگر شده اند. شهردار نیویورک می خواهد که از اول ژوئیه (۱۰ تیر) همه ی شهر باز شود که به یقین به روی گردشگران هم باز خواهد شد.

اما آژانس های کرایه تا سال ۲۰۲۲ توان بازسازی ناوگان خود را ندارند. معنی این حرف این است که میلیون ها نفر از مردم و مشتریان، در طول تابستان و بعد از آن مجبور به انتظارهای طولانی، صرف هزینه های گزاف و فروخوردن خشم و غیظ شوند.

سفر کرونایی

ولع برای سفر

در حقیقت اقتصاددانان پیش بینی کرده اند که رشد امسال از سال ۱۹۸۴ تا به حال بی سابقه است. ۱.۹ هزار میلیارد دلار برنامه امداد آمریکایی و ۹۰۰ میلیارد دلار پکیج محرک اقتصادی دست به دست هم داده و پول زیادی دست مردم افتاده است و همه تشنه ی فعالیت های عادی و مسافرت شده اند.

برای نمونه در روز دوشنبه ای که گذشت، از ایست بازرسی های فرودگاه های تعداد مسافرانی که عبور کرده اند ۱۰ برابر تعداد مسافران در همین موقع در سال گذشته بود.

در حال حاضر سه آژانس اصلی و مطرح در آمریکا عبارتند از آویس Avis، هرتز Hertz و انترپرایز Enterprise که حالا قیمت را هم آنها تعیین می کنند. در شهرهای دنور و سان دیگو تقریباً کرایه ها دوبرابر شده است.

آژانس های کرایه ای که در سال گذشته مشمول طرح های نجات و امداد دولتی نشده اند و مجبور بودند که برای بقا خودروهای خود را به عنوان خودروهای دست دوم و با قیمت پایین تر از ارزش شان بفروشند حالا به این سرعت نمی توانند جبران کنند و حالا این ضرر و زیانی که آنها دیده اند، آثارش را در زندگی مردم نشان می دهد.

از طرح های کمک و امداد کرناویروس که ۲ هزار میلیارد دلار بود،‌ شرکت های هوایی نصیب بردند اما آژانس های کرایه دست شان خالی ماند. حتی کمپانی هرتز در ماه مه سال گذشته اعلام ورشکستگی کرد.

این کمپانی که از سال ۱۹۱۸ تأسیس شده و حتی هنوز تعداد مدل T‌ فورد هم دارد، از خرید ۴ میلیارد دلاری خودروهای جدید صرف نظر کرد و ۱۹۸ هزار دستگاه خودروی خود را در بازار خودروهای دست دوم فروخت تا در پارکینگ ها نماند و ارزش خود را از دست ندهد.

آویس تا پایان سال ۲۰۲۰ ناوگان خود را تا ۴۴۰ هزار دستگاه یعنی ۲۸ درصد کوچک کرد. خرید خودروهای نو برای سال ۲۰۲۱ را هم نصف کرد. فروش ناوگان در بازار دست دوم، یعنی ورود سیل آسای خودرو به بازار دست دوم که اولین آثار آن پایین آمدن شدید قیمت و زیان هنگفت این شرکت ها بود.

کمبود قطعات

تعطیلی سراسری و کمبود قطعه مانند تراشه باعث شده است که امسال هم انبار نمایندگی های فروش خودرو بسیار کوچک شود. در چنین وضعیتی خودروسازانی مثل جنرال موتورز،‌ هوندا،‌ فورد و تویوتا،‌ ترجیح می دهند که خودروهای جدید خود را راهی نمایندگی ها کنند تا آن که در کانال فروش ناوگانی به فروش برسانند، چون فروش ناوگانی همیشه سود کمتری برای خودروسازان داشته است.

حتی این خودروسازان ترجیح می دهند خطوط تولید خود را به پیکاپ و شاسی بلند اختصاص دهند که تقاضای بیشتری در بین مردم دارد تا آن که این ظرفیت را به خودروهای سدانی اختصاص دهند که مشتری آنها ناوگان خودروهای کرایه ای است.

جنرال موتورز در ماه آوریل امسال گزارش کرد که در فصل اول سال ۲۰۲۱، فروش ناوگانی آن در مقایسه با سال گذشته ۵۵ درصد کاهش داشته است.

حالا که آژانس های کرایه ای می خواهند ناوگان خودروهای خود را افزایش دهند، کمبود تراشه به مهمترین مانع تبدیل شده است. ضمن آن که چشم این آژانس ها هم ترسیده است و نمی خواهند تعداد ناوگان خود را افزایش دهند و دوباره به همان وضعیت افت تقاضا مبتلا شوند.

منبع: واشنگتن پست

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.