حذف قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو

قطعه نیوز: رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر بازار سرمایه قفل شده است، در واقع پیش از این با مشکل کاهش شاخص روبه رو بودیم و باید به این نکته نیز توجه کرد که کاهش نقدشوندگی صدمه بیشتری به بازار وارد می کند.

محمدرضا پور ابراهیمی داورانی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در یک جلسه در بستر کلاب هاوس با عنوان «چه انتظاری از جلسه سران قوا برای رونق بازار سرمایه دارید؟»

 گفت: مجلس تلاش می کند نگاه و رویکردی کارشناسی و تخصصی نسبت به بازار سرمایه داشته باشد و در همین راستا موضوعات را در کمیسیون های تخصصی و صحن علنی بررسی می کند.

وی همچنین درباره برخی سخت گیری ها برای عرضه اولیه در بازار سرمایه، اضافه کرد: یکی از انتقادات ما به سازمان بورس این بود که در شرایطی که نیازمند تسهیل امور و صدور مجوزها هستیم، نباید در این امر تاخیر کرد بنابراین این موضوع نیازمند اصلاح است.

قیمت گذاری دستوری

وی درباره قیمت گذاری دستوری خودرو و فولاد در بورس، تصریح کرد: حدود ۳ تا ۴ صنعت مانند صنعت خودرو با موضوع قیمت گذاری دستوری دست و پنجه نرم می کنند، به طور مثال ۵ تا ۶ درصد ارزش بازار مربوط به صنعت خودرو است این در حالی است که با روشی غیرمعقول و به صورت بلیط بخت آزمایی مردم ثبت نام کرده و خودرو با قیمت دستوری دریافت می کنند و مابه التفاوت قیمت دستوری و بازار به صورت زیان به این واحدها و پس از آن به بازار سرمایه منتقل می شود.

پورابراهیمی با اشاره به اقدامات عجیب و غریب وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره قیمت گذاری صنعت فولاد، افزود: حدود ۱۵ تا ۱۶ درصد ارزش بازار مربوط به صنعت فولاد و ۵ تا ۶ درصد صنعت سیمان است، در واقع حداقل ۳۰ درصد ارزش بازار مشمول قیمت گذاری دستوری است که با روح بازار سرمایه در تضاد است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر در کمیسیون اقتصادی کمیته ای تخصصی با عنوان بازار سرمایه تشکیل شده و آقای علیزاده مسئول این کمیته و ناظر مجلس در شورای عالی بورس است.

همچنین فراکسیون بازار سرمایه نیز در مجلس تشکیل شده که باید فعال تر شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: دولت در سال ۹۸ حدود ۲ هزار میلیارد تومان از محل مالیات بر بازار سرمایه به دست آورد که این عدد در سال ۹۹ به ۱۸ هزار میلیارد تومان رسید. دولت باید بخشی از این مالیات را به صندوق تثبیت بازار تزریق کند.

محمدرضا پور ابراهیمی داورانی

بازار سرمایه

وی با بیان اینکه بحث اصلاح قانون نیز در حال پیگیری است درباره تخصیص یک درصد از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه، توضیح داد: براساس برآوردها دولت باید تاکنون حدود ۱۳ تا ۱۴ هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت تزریق می کرد در حالی که این عدد حدود یک هزار میلیارد تومان است که این موضوع را در جلسه سران قوا پیگیری می کنیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم درباره نرخ تسعیر بانک ها و موسسات مالی ابلاغ شده از سوی بانک مرکزی، گفت: نرخ اعلام شده در حوزه ارز خارجی تناسبی با نرخ بازار، نیما و سنا ندارد و به نوعی موجب نرخ گذاری دستوری شده است که این موضوع را نیز درجلسه سران قوا پیگیری می کنیم.

 وی درباره صدور مجوزهای جدید برای نهادهای مالی، تصریح کرد: این امر باید تسریع شود؛ وزیر اقتصاد در جلسه ای در کمیسیون اقتصادی مطرح کرد که دستورالعمل های مربوطه آماده شده است.

پورابراهیمی همچنین دامنه نوسان بازار سرمایه را نامتقارن ارزیابی کرد و ادامه داد: در حال حاضر بازار قفل شده است که در واقع در این امر افزون بر این که پیش از این با مشکل کاهش شاخص روبه رو بودیم با کاهش نقدشوندگی صدمه بیشتری به بازار می زند که پیشنهاد متقارن شدن دامنه نوسان را در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا بررسی می کنیم.

کمیسیون صنایع

وی همچنین درباره قیمت گذاری دستوری در کمیسیون صنایع، گفت: در مجلس نقطه نظرات مختلفی وجود دارد. ما درصدد داشتن رویکرد و نگاهی علمی در قانونگذاری هستیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: اگرچه شکی در اشتباهات دولت ندارم و اشتباهات فاحش دولت در حوزه بازار سرمایه مشهود است اما ما روزهای سختی در این بازار دیده ایم و شخصا از نزدیک با فراز و نشیب های آن آشنا هستم لذا باید با ایجاد فضای تخصصی این مسیر را پشت سر بگذاریم و برای ارتقاء آن تصمیم بگیریم.

منبع: خانه دولت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.