تدوین سند بالادستی در خصوص همکاری‌های صنعت خودرو و قطعه‌سازی با شرکای خارجی

قطعه نیوز: در دیدار اعضای هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان خودرو کشور با مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا عنوان شد که به دلیل قیمت‌گذاری دستوری خودرو و زیان مالی ناشی از این سیاست غلط، خودروسازان و در نتیجه قطعه‌سازان کشور با بحران نقدینگی شدید سال جدید را سپری خواهند کرد و از این رو سال سختی در انتظار صنعتگران این حوزه است.

از سوی دیگر، تلاش‌های قطعه‌سازان و خودروسازان کشور در زمینه افزایش ساخت داخل محصولات در سال جدید به ثمر می‌نشیند و فرصت‌های مغتنمی برای بهره‌برداری از این تلاش دو ساله به وجود خواهد آمد.


همچنین با توجه به شرایط حاکم بر فضای روابط بین‌المللی، از جمله توافق نامه امضا شده با کشور چین و زمزمه های احیای برجام، پیشنهاد شد که یک سند بالادستی در خصوص تعیین خط مشی و مسیر همکاری‌های صنعت خودرو و قطعه‌سازی با شرکای خارجی تدوین شود.


دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور در این دیدار اظهار کرد: پس از آنکه رهبر انقلاب نام «تولید، پشتیبانی ها، مانع زدائی ها» را برای سال ۱۴۰۰ اعلام کردند، نوعی بسیج عمومی در زمینه های مختلف را برای اجرای این موارد و تحقق واقعی جهش تولید شاهد بودیم که به نظر می رسد برای استفاده بهتر از این فرصت، لازم است نوعی هم افزائی و هم صدائی در فعالان صنعت خودرو و قطعه‌سازی شکل بگیرد.


آرش محبی نژاد ادامه داد: در هفته های گذشته، افکار عمومی، به ویژه اصحاب رسانه در تماس با انجمن همگن قطعه‌سازی جویای نقطه نظرات اعضای انجمن در خصوص توافق نامه ایران با چین بودند؛ حال آنکه جزئیاتی از این امر منتشر نشده و فعالان صنعت خودرو و قطعه‌سازی نمی توانند اظهار نظر مناسبی داشته باشند.


وی گفت: علاوه بر این موضوع، زمزمه هایی نیز برای احیای برجام و رفع احتمالی تحریم های غرب شنیده می‌شود که می تواند به آغاز دور جدیدی از همکاری های بین‌المللی منجر شود؛ از این رو، لازم است همکاری خودروسازان ایرانی و شرکت های خارجی براساس یک سند بالادستی به گونه ای ریل گذاری شود که تلاش ها و دستاوردهای اخیر قطعه‌سازان کشور در زمینه افزایش ساخت داخل، تهدید نشود.


علاوه بر دبیر، سایر اعضای هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور نیز نقطه نظرات و مسائل مرتبط با حوزه کاری زنجیره تامین خودروسازی کشور را مطرح کردند که استفاده از پتانسیل سایپا برای رفع برخی مشکلات قطعه‌سازان به ویژه در امور گمرکی، نقش قطعه‌سازان در پروژه های جدید سایپا، استمرار بازدیدها و جلسات مشترک با مدیرعامل سایپا در سال جدید، تکمیل تعدیل قیمت‌های قرارداد قطعه‌سازان و نظم بیشتر در پرداخت مطالبات زنجیره تامین از جمله مهمترین این موارد بود.


مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز در این دیدار با بیان اینکه در صنعت خودرو و قطعه‌سازی، یکپارچگی لازم وجود ندارد، افزود: این صنعت از سیاست گذاری‌ها و برنامه‌ریزی های غیرکارشناسی رنج می‌برد و زیان می‌بیند. هر زمان هم که برای اصلاح این سیاست ها اراده ای ایجاد می‌شود، برخی امور پوپولیستی مانع ادامه و اجرای برنامه های صحیح می‌شود.


جواد سلیمانی گفت: در سال ۱۴۰۰ برای تولید ۴۶۰ هزار دستگاه خودرو در سایپا برنامه ریزی کرده ایم و عمده این خودروها، محصولات جدید و به روز خواهد بود و محصولات قدیمی را به اندازه ای تولید خواهیم کرد که بتوانیم به تعهدات گذشته خود عمل کنیم.


سلیمانی با بیان اینکه سالی سخت اما با فرصت های خوب پیش رو خواهیم داشت، ادامه داد: بین ۶۰ تا ۱۰۰ هزار محصول شاهین در سال ۱۴۰۰ تولید خواهد شد؛ تولید انبوه آریا را نیز در نیمه نخست امسال آغاز خواهیم کرد و در سال ۱۴۰۱ نیز حداقل سه خودرو جدید توسط سایپا تولید و به روانه بازار خواهد شد.


منبع: روابط عمومی انجمن صنایع همگن و قطعه‌سازی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.