مشکل قطعه‌سازان و فولادسازان این‌بار هم با ریش‌سفیدی حل می‌شود؟

رفع انحصار و قیمت‌گذاری دستوری راهکار پایان یافتن اختلاف میان فولادسازان و قطعه سازان است.

قطعه نیوز: چالش میان صنایع فولاد و خودرو بر سر قیمت فروش فولاد هر از گاهی سر بر می‌آورد. راهکار آن نیز توسط کارشناسان آزادسازی قیمت خودرو در کنار خروج این صنعت از انحصار عنوان می شود.


یک کارشناس اقتصادی درباره راهکار ممکن برای حل این معضل در شرایط کنونی و بدون تغییر قیمت خودرو به خبرنگار «قطعه نیوز» گفت: کشمکش میان قطعه‌سازان و فولادسازان هر از گاهی تازه می‌شود و گاهی با ریش‌سفیدی چند نفر اوضاع آرام می‌گیرد.


جعفر خیرخواهان بیان کرد: متاسفانه وقت فولادساز و قطعه‌ساز در جلساتی برای حل این موضوع هدر می‌رود و در حالی که این تولیدکنندگان باید به دنبال راه حلی برای افزایش تولید خود باشند، با چنین موضوعاتی درگیر هستند.


وی با بیان اینکه هر کدام از دو طرف استدلال‌هایی را برای خواسته خود دارند، اظهار کرد: بخشی از استدلال‌ قطعه‌سازان این است که دولت انرژی را خیلی ارزان و به نوعی رایگان به فولادسازی‌ها می‌دهد و بنابراین سازندگان فولاد نمی‌توانند محصول خود را به قیمت فوب خلیج فارس به تولیدکننده داخلی بفروشند.


وی عنوان کرد: برای موافقت و مخالفت با هر گروه می‌توان دلایل زیادی بیان کرد و در این شرایط این موضوع هیچ‌گاه حل نخواهد شد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: این معضل تنها یک راهکار دارد و آن هم پیاده‌سازی اقتصاد آزاد است. در این صورت بازار خودرو به سمت رقابت پیش می‌رود.


خیرخواهان افزود: در شرایط اقتصاد بازار بخش خصوصی سهامدار است و قیمت را تعیین می‌کند و دولت یارانه‌های بی‌حساب و کتاب پرداخت نمی‌کند.


وی گفت: در چنین شرایطی صنعت فولاد نیز به درستی تصمیم می‌گیرد که کالای خود را با چه قیمتی بفروشد و اینکه آیا آن را در داخل به فروش برساند یا آن را صادر کند.
وی تاکید کرد: به جای اقتصاد آزاد در حوزه خودرو، علاوه بر قیمت گذاری، انحصار نیز ایجاد کرده‌ایم و شرایط فعلی این صنعت در اثر فسادها، محدودیت‌ها، لابی‌ها و توسط افرادی که هر کدام منافع خود را دارند به وجود آمده است.

منافع افراد مختلف با حالت کنونی صنعت خودروی کشور درگیر است و دولت و مجلس برای رای گرفتن یا دور ماندن از هجوم نارضایتی‌ها این صنعت را دستوری و انحصاری نگه داشته‌اند.


وی با اشاره به اینکه این تجربه در کشورهایی مانند شوروی نیز وجود داشت که منجر به فروپاشی آن شد، گفت: در شوروی خودروی لادا تولید می‌شد که حالت انحصاری داشت و در حالی که کشورهای دیگر در حوزه خودرو در حال پیشرفت بودند، این خودرو کیفیت خوبی نداشت و با یارانه دولت تولید می‌شد.

خیرخواهان عنوان کرد: منافع افراد مختلف با حالت کنونی صنعت خودروی کشور درگیر است و دولت و مجلس برای رای گرفتن یا دور ماندن از هجوم نارضایتی‌ها این صنعت را دستوری و انحصاری نگه داشته‌اند.


وی تاکید اظهار کرد: بودجه‌ای که باید برای بیکاری خرج شود، صرف خودروسازی با کیفیت نامناسب می‌شود و به دنبال آن کسری بودجه به وجود می‌آید و مردم از جای دیگر اثرات تورمی حاصل از این تصمیم‌ها را می‌پردازند که در اثر چاپ پول برای زنده نگه داشتن صنعت خودرو است.


وی تاکید کرد: تورم ۳۰ درصدی را با چنین روش‌هایی به ۶۰ درصد می‌رسانیم و دلمان خوش است که قیمت خودرو را افزایش نداده‌ایم.
وی افزود: این در حالی است که رانت توزیع شده به دست مصرف کننده نهایی نمی‌رسد، بلکه سود آن را واسطه‌ها می‌برند و با ادامه این روند چالش میان قطعه‌سازان و فولادسازان رفع نخواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.