اگر هنگام روشن شدن صدای مهیبی از خودرو شنیدید: مبدل کاتالیستی شما به سرقت رفته است

قطعه نیوز: پلیس کالیفرنیا مبدل های کاتالیستی سرقت شده به ارزش ۴۰۰ هزار دلار را کشف کرده است.

شاید اطلاع نداشته باشید که حتی خودروهای متوسطی که برای کاهش آلایندگی به مبدل های کاتالیستی تجهیز شده اند پر از فلزات باارزش نظیر پلاتین است. در حین گسترش و جهانگیر شدن ویروس کرونا این معضل در آمریکا و به خصوص ایالت کالیفرنیا شدت بیشتری پیدا کرد.

دامنه این سرقت ها به قدری گسترش پیدا کرده که پلیس مجبور شده است وارد عمل شود و حتی بخشی از این مبدل های سرقت شده را در ناحیه لس آنجلس هم کشف کرده است. در هفته ای که گذشت، ایستگاه پلیس منطقه دره ی سانتا کلاریتا در لس آنجلس تیمی برای کشف و جست و جوی را تشکیل داد و چهار نقطه از لس آنجلس را هدف قرار داد و ظرف مدت کوتاهی ۲۵۰ مبدل کاتالیستی به سرقت رفته را به همراه حدود ۱۰۰ هزار دلار پول نقد پیدا کردند در این ماجرا ۱۹ نفر هم دستگیر شده اند.

در گزارش های مطبوعاتی ارزش این مبدل های به سرقت رفته را ۷۵۰ هزار دلار تخمین زده اند که البته کمی قیمت آن را بالا در نظر گرفته اند؛ با این رقم، ارزش هر مبدل کاتالیستی حدود ۳ هزار دلار باید باشد اما تعمیرات این قطعه، ۱۶۰۰ دلار تعیین شده است. بالاترین قیمت در بین مبدل های کاتالیستی، مربوط به تویوتای پریوس است و تعویض مبدل کاتالیستی پریوس با اجرت، ۲۷۵۰ دلار است و دلیل آن به کار رفتن مقادیر بیشتری از فلزات گرانبها در این قطعه ی ضدآلایندگی است.

این قطعات هم کوچک هستند و هم باز کردن آن آسان است. البته باید حتماً از جک برای بالا بردن خودرو استفاده شود و هم نیاز به اره های دوجهته reciprocating  است یعنی اره باید بتواند هم جهت عقربه های ساعت و هم خلاف آن بچرخد.

کسانی که مبدل کاتالیستی آنها به سرقت رفته همان صبح فردا متوجه می شوند چون مبدل کاتالیستی سر راه موتور به اگزوز قرار گرفته و با برداشته شدن این مبدل ها صدای موتور به صدا خفه کُن در اگزوز نمی رسد؛‌ در نتیجه، وقتی خودرو روشن می شود صدای آن بسیار مهیب است.

برای سرقت مبدل کاتالیستی از خودروهای وانت پیکاپ و خودروهای شاسی بلند (اس یو وی) که احتیاج به جک هم نیست و دزد ها این نوع خودروها را بیشتر ترجیح می دهند.

پلیس چند راه را برای پیشگیری از دزدیده شدن مبدل های کاتالیستی پیشنهاد می کند اما واقعیت این است که اگر گاراژ و پارکینگ امن نداشته باشید کار زیادی نمی توان انجام داد. پیشنهاد پلیس این است که خودروهای خود را شب ها در خیابان رها نکنید و حتماً به گاراژ یا پارکینگ ببرید.

وجود دوربین های مداربسته تا حدودی اثر بازدارنده دارد و معمولاً سارقان به دنبال سرقت های کم دردسر هستند. حک کردن شماره پلاک خودرو روی این مبدل ها فکر خوبی است چون سارقان فرصت پیدا نمی کنند اول مبدل را چک کنند و بعد مبادرت به سرقت کنند و در صورتی که پلیس مبدل به سرقت رفته را پیدا کند حداقل شماره پلاک روی آن حک شده است. یک راه دیگر هم وجود دارد که کار را برای سارقان سخت می کند و وقتی چنین حالتی را ببینند از خیر مبدل می گذرند و آن جوش کاری کردن نقاط اتصال مبدل کاتالیستی به سامانه اگزوز خودرو است. یک راه هم خرید محافظ مبدل است و در حال حاضر انواعی از آن در بازار موجود است.

از زمانی که سرقت مبدل کاتالیستی زیاد شده، شرکت هایی هم اقدام به ساخت محافظ مبدل کرده اند که از جنس فلزات سخت است و دیگر بریدن آن با اره های معمولی و عادی اصلا امکان پذیر نیست.

البته همین اخبار انتشار یافته در مورد دستگیری سارقان و فعال شدن تیم های پلیس برای شناسایی سارقان در کاهش سرقت ها مؤثر است. جالب این جا است که مبدل های کاتالیستی به خاطر کاهش آلایندگی تعبیه شده اند و کسانی که این قطعه را به سرقت می برند فقط به صاحب خودرو زیان نمی رسانند بلکه به نوعی به جامعه و حتی خودشان خسارت وارد می کنند.

منبع: سایپانیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.