کرونا عامل اصلی یاتاقان زدن صنعت خودروسازی

قطعه نیوز: بیکاری گسترده نیروی انسانی ناشی از بحران کرونا در صنایع و کاهش دستمزدها توام با عدم تمایل سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو، تاثیر منفی در بازار و عرضه محصولات جدید به دنبال دارد، به گونه‌ای که ۶۰ بازار خودرویی در جهان تا سال ۲۰۲۴ با سقوط ۵ درصدی برای فروش و تولید مواجه خواهند بود.

از بدو شیوع ویروس منحوس کرونا، اقتصاد جهان به تبع آن صنعت خودروسازی در سراشیبی رکود قرار گرفت. نقدینگی به پایین‌ترین سطح ممکن رسید و پیشرفت فناوری در صنایع نیز با ۶ سال تعویق مواجه شد. تمام این مسائل در کنار کاهش تامین مواداولیه منجربه افت تیراژ تولید و کاهش فروش خودروسازان در دنیا شد. تولیدکنندگان خودرو و قطعات نیز به ناچار برای کنترل نقدینگی خود، تعدیل و اخراج نیروی انسانی را در دستور کار قرار دادند. با این تفاصیل در این گزارش به بررسی اخراج نیروی انسانی موجود در صنعت خودرو چند خودروسازی بزرگ جهان پرداختیم.

انگلیس ۱۱هزار و ۵۰۰ نفر را اخراج  کرد
از زمان شیوع کرونا تا کنون، در کشور انگلیس ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر شغل خود را از دست دادند. بحران حفظ سلامت انسان‌ها، شرکت‌ها را مجبور کرد که نیروی انسانی خود در بخش‌های تولید، فروش، خدمات پس از فروش و تامین را تعدیل یا اخراج کند. دلیل این تصمیم‌گیری، تعطیلی دو ماهه صنایع در این کشور برای عدم انتشار کرونا بود. شوک اقتصادی که کرونا به پیکره صنعت خودرو انگلیس و دنیا وارد کرد، چند سال زمان برای بازسازی نیاز خواهد داشت. هرچند که اوضاع صنعت خودروسازی در انگلستان پیش از کرونا نیز چندان مطلوب نبود، اما کرونا خودروسازان این کشور را به چالش جدی کشاند.

تاکنیک آلمانی برای کرونا
تعطیلی کرونایی در اواسط ماه مه میلادی سال گذشته پایان یافت و واحدهای صنعتی تولید خود را از سر گرفتند، اما به دلیل اختلال تامین مواداولیه خودروسازان و قطعه سازان آلمانی همچنان در وضعیت توقف قرار داشتند. این مساله نه تنها طرح‌های توسعه دهنده این شرکت‌ها را زمین گیر کرد، بلکه سبب بی کاری نیروی انسانی نیز شد. شرکت زد اف آلمان تولید کننده گیربکس و قطعات گیربکس یکی از اولین شرکت‌های بود که تعدیل ۶ هزار نفری را برای تثبیت بودجه، آغاز کرد. پس از آن گروه خودروسازی ب ام‌و و سایر خودروسازان مستقر در مونیخ کارکنان خود را به ترتیب اخراج کردند. این مساله سبب شد تا برنامه کاهش ۱۰ درصدی نیروی انسانی در صنایع خودروسازی آلمان تا سال ۲۰۲۵ مورد توجه قرار گیرد.

برنامه ژاپنی برای خودروساز فرانسوی
ژاپنی‌ها به محض شیوع همه گیری کرونا، در گام نخست برای کاهش هزینه‌ها و نجات اتحاد نیسان، رنو و میتسوبیشی حدود ۱۴ هزار و ۶۰۰ نفر از نیروی انسانی خود را در سراسر دنیا تعدیل کرد. از سوی برنامه مجدد برای بازسازی و تولید محصولات را در دستور کار خود قرار داد تا از سرنوشت شش ماه بعد از فعالیت مطمن شود. گفتنی است که این گروه خودروسازی برنامه تعطیلی سایت‌ها خود در کشورهای اسپانیا و اندوزی را در برنامه دارد. هرچند که توسعه محصولات را در برزیل، روسیه و رومانی را متوقف کرده، اما نتوانستد سبب کاهش زیان خودروسازان شود.

چرخ کامیون‌ها پنچر شد
شیوع کرونا تولیدکنندگان وسایل نقلیه تجاری اعم از اتوبوس و کامیون را بیش از گذشته با چالش همراه ساخت. در اوایل ماه ژوئیه سال میلادی گذشته، اولا کولنیوس، مدیر اجرایی مرسدس بنز-دایملر، گفت: مشکل قابل توجه و مهمی با شیوع کرونا همراه شده است، این مساله نیز مربوط به دستمزدها بوده که شرکت‌های خودروساز برای حفظ ترازنامه مالی باید به آن توجه ویژه کنند. همگام با این موضوع ولوو به عنوان یکی از خودروسازان تجاری مطرح در دنیا حدود ۴ هزار و ۱۰۰ نفر از کارکنان خود را کاهش و فولکس واگن ۵ هزار نیروی کار را اخراج کرد.
تا پایان سال ۲۰۲۰ خودروسازان کاروتجاری در آمریکایی شمالی و انگلیس به ترتیب ۳هزار و ۵۰۰ و یک هزار و ۶۰۰ نفر از کارمندان خود را تعدیل کردند. از سوی مراکز فروش و خدمات پس از فروش نیز در مناطق مذکور کاهش یافت.

فرجام خودروسازان چه خواهد بود؟
بنا به تعریف تئوری اقتصادی، پس از دوره‌های رونق و کاهش شوک، سطح استخدام و اشتغال باید در پشت محرک‌های پولی و مالی افزایش یابد. هرچند اطمینانی نسبت به این موضوع در دوران پسا کرونا کم است، اما دولت‌ها در سراسر جهان باید علاوه بر حمایت از صنعت نسبت به توزیع واکسن جهت کاهش انتقال این ویروس اقدام کنند تا مشاغل از دست رفته مجدد بازسازی شود. هرچند تولیدکنندگان برای کاهش کرونا برنامه تولیدات خود را با کاهش مواجه کردند، این مساله فاصله شدیدی میان زنجیره تامین و صنعت خودرو ایجاد کرد که بهبود آن زمان طولانی را نیاز خواهد داشت. این عامل سبب عدم جذب نیروی کار برای صنعت خودرو در سال‌های آینده خواهد شد. به طور مثال خودروسازان انگلیسی امسال ۸۸۰ هزار دستگاه تولید محصولات خود را کاهش دادند.

ادغام به شرط کاهش هزینه
ادغام رنو-نیسان-میتسوبیشی نمونه‌ای از هدف مشترک خودروسازان برای کاهش هزینه‌های تولید بود و هست. شیوع کرونا سبب شد که رنو دو میلیارد دلار هزینه ثابت را طی سه سال آینده کاهش و ظرفیت تولید را به همان مدت ثابت نگهدارد. بنابراین ظرفیت جهانی ۴ میلیون دستگاه در سال را به ۳.۳ میلیون دستگاه در سال تا ۲۰۲۴ را در برنامه خواهد داشت. برهمین اساس نیسان ظرفیت ۲.۸ میلیارد دلاری را کاهش و تولید ۵.۴ میلیون دستگاه خودرو در سال را به ۷.۲ میلیون دستگاه تا سال ۲۰۲۴ خواهد رساند. هرچند که نیسان به امید افزایش ظرفیت، سایت‌های خود در اسپانیا، اندونزی و آمریکایی شمالی را تعطیل کرد. اما برنامه‌ای که در پیش دارد بسیار با ریسک مواجه خواهد بود.

ربات جایگزین کارگر
کاهش نیروی انسانی در خطوط تولید و ایجاد موج بیکاری در صنعت خودرو، خودروسازان را برآن داشت که با یافتن راه حلی جهت کاهش ضرر و افزایش سرمایه گذاری به دنبال توسعه پیش بروند. این مساله منجربه تشکیل ادغام‌های جدید در صنعت خودرو جهان شد. ادغام پژو-سیتروئن با فیات-کرایسلر نمونه بارز این مساله هست که سه کشور آمریکا، فرانسه و ایتالیا به دنبال بهبود شرایط تولید توام با جذب سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو هستند. هرچند که این مساله در نوع خود تهدیدی برای سایر خودروسازان محسوب می‌شود، اما رقابت سبب شده در یک برنامه بلند مدت خودروسازان به توسعه اتوماسیون روی آورند. زیرا این مساله هزینه کمتری و جذب نیروی پایین‌تری را نیاز دارد. با توجه به این شرایط در حال حاضر تکنسین‌های موجود در خطوط تولید خودروهای الکتریکی یا زنجیره تامین مربوط به آن با واهمه از دست دادند شغل خود مواجه هستند.

با توجه به روندهای مذکور و تصمیمات خودروسازان که ناشی از بحران کرونا در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ بود، بیکاری گسترده نیروی انسانی در صنایع و کاهش دستمزدها توام با عدم تمایل سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو، تاثیر منفی در بازار و عرضه محصولات جدید ایجاد خواهد شد. ۶۰ بازار خودرویی در جهان تا سال ۲۰۲۴ با سقوط پنج درصدی برای فروش، افزایش ظرفیت و تولید مواجه خواهند بود.

منبع: بازار

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.