زیان شدید مکانیک‌ها به دنبال کاهش سفرهای بین شهری در دوره کرونا/اصرار مردم بر استفاده از قطعات دست دوم به دلیل ارزانی

قطعه نیوز: رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران اعلام کرد: کاهش تعداد سفرهای بین شهری بر اثر شیوع کرونا باعث شده است تعمیرگاه‌های خودرو متضرر شوند.

علیرضا نیک‌آیین در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» شرح داد: مردم هر سال پیش از عید نوروز خودروی خود را برای بررسی و انجام تعمیرات به مکانیکی می‌بردند اما مسافرت‌های نوروزی سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد که در نتیجه مکانیک‌ها نتوانستند درآمد هر سال خود را داشته باشند.

وی ادامه داد: سفرهای تابستانی نیز به دلیل شیوع کرونا لغو شد و تعمیرکاران از تعطیلات تابستانی نیز نتوانستند بهره ببرند و آنطور که پیش‌بینی‌ می‌شود نوروز سال پیش‌رو نیز مسافرت چندانی صورت نخواهد گرفت و بنابراین مکانیک‌ها همچنان شاهد کاهش مراجعات خواهند بود.

به گفته نیک‌آیین، واردات قطعات یدکی با سختی صورت می‌گیرد و نظارتی هم بر قطعات موجود در بازار وجود ندارد و بی کیفیتی این قطعات و لوازم باعث شده است که تعمیر یک خودرو به دفعات انجام شود که این موضوع، معضل بزرگی برای تعمیرکاران ایجاد کرده است.

گرانی باعث شده است مردم روغن موتور را دیر تعویض ‌کنند

رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران با بیان اینکه گرانی و بی‌کیفیتی روغن موتور بر کار تعمیرکاران تاثیر داشته است، اضافه کرد: مردم روغن خودروی خود را به دلیل گرانی دیرتر تعویض می‌کنند و این موضوع باعث آسیب به موتور خودرو می‌شود که در نهایت مشتری آن را از چشم تعمیرکننده می‌بیند.

نیک‌آیین عنوان کرد: تعداد زیادی از خودروهایی که در سطح شهرها تردد می‌کنند، نیاز به تعمیرات دارند، اما مالکان خودرو به دلیل مسائل اقتصادی و گرانی قطعات برای تعمیرات مراجعه نمی‌کنند.

وی اظهار کرد: به دنبال افزایش قیمت خودرو، لوازم یدکی نیز گران شده است و در نتیجه توان مردم برای تعمیر خودرو و به دنبال آن مراجعات به تعمیرگاه‌ها کم شده است. 

پیش از تعمیر خودرو از مشتریان رضایت‌نامه دریافت می‌شود

رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران اعلام کرد: به دلیل وجود لوازم یدکی بی‌کیفیت در بازار و همچنین ترویج استفاده از قطعات دست دوم، اتحادیه شرایطی را ایجاد کرده است که تعمیرکاران پیش از تعمیر خودرو از مشتری رضایت‌نامه‌ای مبنی بر اطلاع از این موضوع دریافت کنند.

نیک‌آیین اضافه کرد: استفاده از قطعه دست دوم ممنوع است، بنابراین اگر مالک خودرو بر استفاده از قطعات دست دوم اصرار داشته باشد، باید در این زمینه رضایت‌نامه‌ای به تعمیرکار بدهد. 

وی عنوان کرد: بسیاری از صاحبان خودرو به استفاده از قطعات دست دوم اصرار دارند، چراکه قطعات نو بسیار گران شده است.

وی بیان کرد: تعدادی قطعات دست دوم اروپایی و ژاپنی به کشور وارد شده است که در حال حاضر بیشتر از این قطعات استفاده می‌شود و از آنجا که نرخ پایین‌تری دارد، استقبال مردم از آن بیشتر است.

انعقاد تفاهم‌نامه بین اتحادیه تعمیرکاران و امداد خودرو

به گفته رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران، وارد نشدن قطعات و تولید قطعات یدکی بی‌کیفیت، عده‌ای از سودجویان را بر آن داشته است تا قطعات دست دوم را به اسم ضایعات خریداری، بازسازی و به عنوان قطعات نو بسته‌بندی کنند و به فروش برسانند کار بسیار خطرناکی است.

نیک‌آیین ادامه داد: برای مقابله با این خطرات، اتحادیه بازرسی زیادی از تعمیرگاه‌ها دارد و بازرسان ما اگر قطعه بی‌کیفیت در تعمیرگاه‌ها ببینند، اطلاع می‌دهند و با تعزیرات هماهنگ می‌کنیم تا برخورد لازم صورت بگیرد.

وی اعلام کرد: اتحادیه با امداد خودروی ایران تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌ است که طبق آن خودروهایی که در سطح شهر امداد می‌شوند، به تعمیرگاه‌های مجازی که اتحادیه اعلام می‌کند منتقل می‌شوند.

وی گفت: یکی از بزرگترین معضلات خودروهایی که در خیابان با مشکل مواجه می‌شد، انتقال به تعمیرگاه‌های غیرمجاز بود که با انعقاد این تفاهم‌نامه این مشکل به زودی حل خواهد شد.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.