قطعه‌ای حیاتی برای خودرو که به‌دست جوانان اردبیلی ساخته شد

قطعه نیوز: جوانانی از این مرز و بوم وارد عمل شده و بدون توجه به تحریم‌ها و مسائل اقتصادی در جهت رفع مشکل تسمه تایم که خرابی اش ایجاد مشکل اساسی برای موتور خودرو می‌شود اقداماتی اساسی انجام داده اند.

وحید رشیدزاده: این روزها جوانان و نخبگان ایران اسلامی با تکیه بر توان و هوش و استعداد داخلی بدون توجه به تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی در میدان نبرد تولید ایستاده‌اند و هیچ‌گاه برای عبور از بن‌بست‌ها و مشکلات بهانه نیاورده‌اند، بلکه راه حل آن را یافته و کار خود را پیش برده‌اند.

تسمه تایم؛ یک تسمه پلاستیکی که قسمتی از موتور احتراق داخلی خودرو است و در داخل پیشرانه قرار دارد و میل لنگ خودرو را به میل سوپاپ یا سوپاپ‌ها متصل می‌کند تا ۴ عمل اصلی موتور یعنی مکش، تراکم، انفجار و تخلیه صورت گیرد. اقدام نکردن در زمان مناسب برای تعویض تسمه تایم باعث فرسایش دندانه‌ها می‌شود.

وظیفه این تسمه، تنظیم زمان صحیح باز و بسته شدن سوپاپ‌ها است، این تسمه سوپاپ‌ها را به چرخش در می‌آورد و کنترل می‌کند. در خودروهای مختلف محل قرارگیری میل سوپاپ با یکدیگر متفاوت است ولی در اکثر موارد این قطعه در سر سیلندر خودرو جایگذاری شده است.

بروز مشکل در این قطعه از خودرو باعث خواهد شد تا آسیب جدی به موتور خودرو وارد شود، اما برای رفع این مشکل نیز جوانانی از این مرز و بوم وارد عمل شده و بدون توجه به تحریم‌ها و مسائل اقتصادی در جهت رفع مشکل اقدام کرده‌اند.

چند روز پیش که در فضای مجازی خبرها را دنبال می‌کردم، ناگهان خبر برگزیدگان جشنواره ملی جهادگران علم و فناوری نظرم را به خود جلب کرد.کمی بیشتر کنجکاو و مشغول مطالعه خبر شدم تا اینکه  نام بهمن طاهری، پژوهشگر و مخترع اردبیلی را دیدم که از بابت اختراع قطعه هوشمند هشدار دهنده خوردگی تسمه تایم خودرو در این جشنواره مقام برتر را کسب کرده بود.

با این مخترع و پژوهشگر هم‌صحبت شدم…

در ابتدا کمی از خودتان برایمان بگویید

طاهری: من بهمن طاهری، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل که  به‌‌عنوان داور بین‌المللی مجلات رشته برق، تاکنون موفق به چاپ بیش از ۲۰ عنوان مقاله علمی در مجلات معتبر بین‌المللی و داخلی شده‌ام.

لطفا اختراعتان را برای ما معرفی کنید

طاهری: این اختراع با عنوان سیستم هشداردهنده خوردگی، سائیدگی و پارگی تسمه ‌تایم خودرو به ثبت رسیده که تشخیص خرابی سریع واتر پمپ، فرسودگی تسمه تایم، پارگی یا سائیدگی تسمه ‌تایم، شل شدگی تسمه سفت کن و هشدار به راننده با قطع آنی برق استارت خودرو از قابلیت‌‌های این محصول است.

ایده این اختراع از کجا به ذهنتان آمد ؟

طاهری: با توجه به اینکه صد درصد خودروهای تولید داخل دارای تسمه تایم هستند و این قطعه خودرو به هر دلیل ممکن است پارگی داشته باشد و باعث خسارت شدید به موتور خودرو و تحمیل هزینه ۵ تا ۲۰ میلیون تومانی شود، در سال ۹۵ با همکاری ۴ نفر از همکاران جوان ایده اولیه این طرح مطرح شد و نهایتا در سال ۹۸ به تولید رسید و هم اکنون هم  این محصول به بازار ارائه شده است.

آیا این محصول مشابه خارجی دارد ؟

طاهری: این محصول هیچ‌گونه مشابه خارجی ندارد و ما تنها تولید کننده آن هستیم که دانش فنی‌اش را در اختیار داریم و خودروسازان خارجی و مطرح دنیا به‌دلیل اینکه نتوانستند دانش فنی تولید آن را به‌دست آورند، سیستم تولید خودروهایشان را از تسمه تایم به زنجیر تغییر داده‌اند که آن هم مشکلات و مسائل جدید خود را به بار آورده است.

سرمایه اولیه‌تان برای تولید انبوه این محصول چقدر بود؟ آیا حمایتی از شما شد؟

 طاهری: این محصول با سرمایه اولیه ۵۰۰ میلیون تومان به تولید انبوه رسید و روانه بازار شد که متاسفانه هیچ‌گونه حمایت مالی انجام نگرفت. ۳ میلیارد تومان برای حمایت از این طرح تصویب شده بود که متاسفانه به فراموشی سپرده شد و تخصیص نیافت.

برای چند نفر توانستید اشتغال‌زایی کنید؟

 طاهری: در حال حاضر ۱۰ نفر به‌طور مستقیم در واحد تولیدی مشغول به‌کار هستند و به ۱۲۰ نفر هم در سراسر کشور نمایندگی فروش اعطا شده که در صورت حمایت مالی از مجموعه و حصول توافق با خودروسازهای داخلی میزان تولیدات به‌شکل چشم‌گیری افزایش خواهد یافت و اشتغال‌زایی این طرح تا ۳ برابر افزایش پیدا می‌کند.

بازار هدف  و پیش بینی شما برای صادرات و ارزآوری این محصول چیست؟

طاهری: نصب این سیستم بر روی خودروهای تولید داخل کشور و در نتیجه آن جلوگیری از هزینه‌های تعمیرات ناشی از پارگی تسمه تایم خودرو به اذعان خودروسازهای داخلی می‌تواند تا ۶۲ میلیون دلار از خروج ارز برای واردات قطعات یدکی جلوگیری کند.

علاوه بر آن هم اکنون از ۳ خودروسازی مطرح دنیا یعنی ولوو سوئد، مرسدس بنز آلمان و پژو ترکیه درخواست رسمی برای این محصول ارائه شده که این امر هم می‌تواند در صورت همکاری مسؤولان ذی‌ربط ارزآوری بالایی برای صنعت خودروسازی کشورمان داشته باشد.

قدم و هدف بعدی شما چیست؟

طاهری: مردم با مشکلات متعددی رو به‌ رو هستند و معتقدیم که به کمک تکنولوژی و پشتکار می‌توان بسیاری از این مشکلات را حل کرد پس تمام تلاش خود را برای حل این مشکلات به کار می‌گیریم.

انتظارتان از مدیران و مسؤولان چیست؟

طاهری: تنها انتظاری که از مسؤولان دارم این است که اگر قولی مبنی بر مساعدت به تولید کننده می‌دهند حتما عمل کنند و حمایتشان صرفا در حد افتتاح مجموعه و گرفتن عکس یادگاری نباشد.

منبع: فارس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.