مهلت ترخیص موتور سیکلت‌های رسوبی تمدید شد

قطعه نیوز: سردار مهدی حاجیان سخنگوی ناجا در چهارمین نشست خبری خود که امروز دوشنبه (۲۷ بهمن ماه) برگزار کرد، با اشاره به عملکرد ناجا در یک سال گذشته اظهار کرد: در یک سال گذشته تعدادی از مردم عزیزمان را از دست دادیم و در این بحران هم عده زیادی همراهی موثری با شبکه بهداشت و درمان و نیروی انتظامی داشتند.

وی افزود: اولین شهیده پرستار از همکاران ما در نیروی انتظامی بود، دختر یکی از همکاران ناجا با شیوع کرونا جان خود را از دست داد.

سردار حاجیان گفت: ماموریت نیروی انتظامی از مرز تا مرکز و پهنای جمهوری اسلامی است و حفظ نظم و امنیت و آسایش عمومی بر عهده نیروی انتظامی است. با شیوع بیماری کرونا نهاد‌های زیادی پای کار آمدند محدودیت‌هایی اعمال شد و کار در نیروی انتظامی تعطیل بردار نبود، در این زمان بحران اگر برخی از ادارات با محدودیت در محل کار حضور پیدا می‌کردند، اما نیروی انتظامی نه تنها از ماموریتش کم نشد بلکه ماموریت نیروی انتظامی افزایش یافت.

سخنگوی ناجا ادامه داد: در ایام شیوع کرونا، تمام کارکنان نیروی انتظامی آماده باش بودند و کار خود را انجام دادند. با فرمان رهبری قرارگاه بهداشت و درمان امام رضا در نیروهای مسلح اجرایی و در نیروی انتظامی راه اندازی شد و ۹۲۸ جلسه در این قرارگاه برگزار کردیم و وظایف نیروی انتظامی در بحث محدودیت‌هایی که اعمال می‌شد مشخص شد، همه امکانات و تجهیزات نیروی انتظامی در اختیار شبکه بهداشت قرار گرفت، ۳۴ کلینیک و ۹ بیمارستان را در اختیار وزارت بهداشت قرار دادیم. ۲۲۵ هزار بیمار مشکوک کرونا به بیمارستان‌های نیروی انتظامی مراجعه کردند، ۷ هزار و ۴۵۰ نفر از بیماران کرونایی در بیمارستان‌های نیروی انتظامی بستری شدند و ۵ هزار پزشک، پرستا و بهیار در اختیار شبکه بهداشت ناجا قرار داشت که ۲۴۸ پزشک و پرستار را در اختیار دانشگاه علوم پزشکی کشور قرار دادیم.

وی افزود: ۸ هزار و ۷۵۰ کیلومتر مرز را دژبانی میکنیم و نیروی انتظامی از مرز تا مرکز ماموریت دارد. در ایام کرونا عده ای هم سوء استفاده کردند و اقدام به احتکار و گران فروشی کردند، که نیروی انتظامی با اقتدار واردمبارزه با محتکران شد.

سردار حاجیان تصریح کرد: بیش از ۵۱۷ هزار نیرو را به کار گرفتیم که در هزار و ۹۸۵ نقطه استقرار داشتند. نیروهای ما در ۶ هزار و ۵۰۰ نقطه حضور داشتند و نیروی انتظامی در این بحران ۱۰۰ درصد نیروی خود را به کار گرفت.

سخنگوی ناجا افزود: در بحث بازدید از صنوف، یک میلیون و ۳۶۸ هزار بازدید داشتیم، ۳۴ هزار واحد پلمب شدند، ۷۴۵ هزار واحد هم تذکر شفاهی گرفتند. نظارت‌های دائم در حوزه قاچاق دارو داشتیم و بیش از ۲۲ میلیون را که احتکار شده بود کشف کردیم و بیش از یک میلیون و ۲۷۳ هزار لیتر مواد شوینده احتکار شده را کشف و ضبط کردیم و برای متخلفان پرونده قضایی ایجاد شد.

وی ادامه داد: در بحث محدودیت‌های شبانه و محدودیت‌هایی که اعلام می‌شد پلیس مقتدرانه برخورد می‌کرد، بیش از ۵۱۷ هزار نیرو در سراسر کشور مستقر کردیم که تعدادی نیرو‌های راهور و تعدادی نیرو‌های انتظامی بودند.

وی افزود: ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تخلف رانندگی شناسایی اعمال قانون شدند و ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو به محدودیت‌ها ورود کردند.

سردار حاجیان با اشاره به اینکه حدود ۶۰ درصد مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا مستقیم و یا غیر مستقیم به پلیس مرتبط بود، گفت: در همین بحث مقابله با کرونا، برای اینکه مردم کمتر بتوانند در محل‌های عمومی حضور پیدا کنند، موضوع هوشمندسازی را در دستور کار قرار دادیم که سامانه پلیس من و نوبت دهی راه اندازی شد.

سخنگوی ناجا درباره ترخیص موتور سیکلت‌های رسوبی، گفت: در همین ایام هم موتور سیکلت‌هایی که رسوبی بودند و به هر دلیلی توقیف شده بودند، تخفیف‌هایی برای حق پارکینگ‌ آنها گرفته شد تا موتور‌ها به دست صاحبانشان برسند. ۶۹ هزار و ۵۹۸ موتور سیکلت رسوبی تحویل داده شده است که از مردم درخواست داریم به پلیس راهور استان مراجعه کنند و موتور سیکلت‌های خود را تحویل بگیرند.

وی ادامه داد: مهلت ترخیص موتور سیکلت‌ها از پارکینگ‌ها تا بهمن ماه بود، اما این مهلت تمدید شده و مردم می‌توانند تا پایان سال مراجعه کنند.

سردار حاجیان درباره برخورد پلیس با اراذل و اوباش، گفت: مردم پلیس مقتدر و مهربان را می‌خواهند. پلیس با کسانی که امنیت و آسایش مردم را برهم میزنند، مقتدرانه برخورد می‌کند و اجازه نمی‌دهد اراذل و اوباش امنیت مردم را سلب کنند.

وی افزود: رضایتمندی مردم از پلیس بیشتر شده است و پلیس خود را موظف می‌داند که خدمت گذار مردم باشد.

سخنگوی ناجا درباره آمار دستگیری محتکران، بیان کرد: ۲ هزار و ۶۶ نفر محتکر کالای بهداشتی و پزشکی دستگیر شدند، ۲ هزار و ۴۴ پرونده در این خصوص پرونده قضایی دستگیر شده است.

سردار حاجیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عدم تاثیر جریمه‌ها بر کاهش جرایم رانندگی، به چه میزان است گفت: نمره منفی‌هایی که مدنظر قرار می‌گیرد با این هدف است تا افرادی که نمره منفی بالایی دارند مجدد آموزش ببینند و صرفا جریمه در دستور کار پلیس نیست.

وی درباره پیامک‌های کشف حجاب اشتباه، گفت: موضوع کشف حجاب در قانون جرم انگاری شده است، نیروی انتظامی به عنوان مجری قانون سازکاری را برای اجرای این قانون انجام داده است، این سامانه مربوط به کسانی است که در خودرو کشف حجاب داشته اند، بعد از مراجعه به پلیس امنیت تذکراتی به افراد داده می‌شود. قانون برای ما این گونه تعریف کرده است و قانون ما براساس شرع است و نیروی انتظامی باید پیگیری کند.

سخنگوی ناجا درباره اقدامات ناجا در موج چهارم کرونا، گفت: طبق آنچه در ستاد ملی مبارزه با کرونا مصوب شود، نیروی انتظامی آمادگی لازم را دارد که تخت‌های مراقب‌های ویژه را ۳ برابر و تخت‌های بستری را دو برابر کند.

وی درباره درآمد حاصل از جریمه‌ها گفت: فرایند آن کامل مشخص است و فرآیند خود را طی می‌کند و اینکه گفته شده به نیروی انتظامی پرداخت شده صحت ندارد و یک فرایند قانونی از پیش تعیین شده دارد.

وی ادامه داد: نیروی انتظامی یک نقش انضباط بخشی را برعهده دارد و ما هم تعدادی از همکاران خود را از دست دادیم و در این راه شهید شده اند. باتوجه به اینکه پلیس بیشترین ارتباط را با مردم دارد تعداد مبتلایان نیرو‌های ما به کرونا شاید بیش از سایر ارگان‌ها باشد.

وی با اشاره به مرکز مشاوره ناجا گفت: سامانه ۰۹۶۵۸۰ را راه‌اندازی کردیم که به بیش از ۳۰ هزار نفر خدمات مشاوره ارایه شد. در همین ایام نیز ۵۲۰ هزار پرونده به مراکز و داوئر مشاوره در کلانتری‌ها ارجاع شد و حدود ۷۰ درصد از این پرونده‌ها به مصالحه انجام شد و ۳۳۰ هزار پرونده ختم به خیر شد.

صدور مجوز تردد از خط ویژه برای نمایندگان مجلس کذب است

سردار حاجیان درباره پرونده سرباز پلیس راهور، گفت: آن سرباز وظیفه قانونی خود را انجام داده است و خودرو هم مجوز ورود به خط ویژه نداشت، از نوع رفتار این سرباز همواره حمایت شده است و قانون برای همه مساوی است. نیروی انتظامی از حق کارکنان خود با قاطعیت دفاع خواهد کرد و مردم هم از این موضوع دفاع کردند. فرمانده نیروی انتظامی سربازان را مانند فرزندان خود می‌داند، این اتفاق که افتاد فرایند قانونی در حال طی شدن است و مطالب هم بر هیات نظارت بر رفتار نمایندگان اعلام شده و فرایند در حال انجام شدن است.

وی با اشاره به اخبار مختلف مبنی بر صدور مجوز به نمایندگان مجلس برای تردد از خط ویژه، گفت: صدور مجوز تردد از خط ویژه برای نمایندگان مجلس کذب است و هیچ مجوزی از آن تاریخ تاکنون درخواست نشده و داده نشده است. یکی دیگر از موضوعات این بود که نماینده مجلس به دیدار سردار اشتری آمد. آن عکس مربوط به ۵ ماه قبل بود و بعد از این اتفاق هیچ دیداری صورت نگرفته است. همه نمایندگان هم از این موضوع ناراحت بودند و ناجا یک نهاد تعاملی است و به دنبال اختلاف نیستیم، این اختلاف بین سرباز و نماینده بود و آن چه مربوط به ناجاست، حمایت از کارکنان خود است.

جریمه افراد بدون ماسک در پمب بنزین توسط پلیس تکذیب شد

سخنگوی ناجا درباره جریمه افراد بدون ماسک در جایگاه‌های سوخت، گفت: خبری در فضای مجازی پخش شده بود و دیدیم که ادعا شده بود، پلیس در پمب بنزین، رانندگان بدون ماسک را جریمه می‌کند که این خبر کذب است و صحت ندارد. رانندگان بدون ماسک جریمه نشدند و فقط تذکر داده شده است.

سردار حاجیان گفت: در پمب بزنین جریمه نداریم، اما در محدودیت‌هایی که مناطق زرد و قرمز است، راننده موظف به داشتن ماسک و اگر سرنشین در خودرو باشد و ماسک نزده باشند، جریمه ۵۰ هزار تومانی خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه آیا دست پلیس در برخورد با مخدوش ‌کنندگان پلاک در محدویت های شبانه، بسته است گفت: خودروهایی ‌که پلاکشان مخدوش شده است مرتکب جرم شده اند و باید پرونده قضایی برای آنها تشکیل شود. دست پلیس در برخورد با این افراد بسته نیست، پلیس با گرفتن عکس از پلاک اصالت پلاک را مشخص می ‌کند و برخورد لازم را خواهد کرد.

سردار حاجیان درباره افزایش سرقت ها، گفت: پلیس وظیفه پیشگیری و کشف جرم را دارد. در کشف جرم، آمارها نشان می دهد بسیار موفق بوده ایم، سرقت هایی که اتفاق افتاده است سرقت های خرد بوده است و باید قدر و سهم سازمان ها در پیشگیری از سرقت مشخص شود، پیشگیری از سرقت مولفه های زیادی دارد و تنها وظیفه پلیس نیست. در حوزه کاهش سرقت تمام نهادها باید پای کار باشند.

وی درباره نظر پلیس درخصوص زیست شبانه، بیان‌ کرد: مخالف اجرای زیست شبانه هستیم، درحال حاضر در شرایط کرونایی قرار داریم، حرف از محدودیت میزنیم و زیست شبانه متناقض با این محدودیت هاست.

سخنگوی ناجا درباره وضعیت پادگان ها برای سرباز ها، گفت: وضعیت پادگان ها بسیار خوب کنترل شده و در این زمینه مشکلی نداشتیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.