وزیر تقاضای دیدار خودروسازان را بدون پاسخ گذاشت/ تداوم کاهش تولید خودرو در بهمن‌ماه

قطعه نیوز: دبیر انجمن خودروسازان گفت: کاهش تولید خودرو علاوه بر دی‌ماه، در بهمن‌ماه نیز ادامه داشته‌است.
احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» بیان کرد: به دلیل زیان‌دهی، خودروسازان توان پرداخت مطالبات قطعه‌سازان را ندارند و این موضوع توان تولید قطعه‌سازان را کاهش داده است و باعث پایین آمدن آمار تولید خودروسازان شده است.
وی تصریح کرد: از ابتدای وزارت آقای رزم‌حسینی از ایشان درخواست کرده‌ایم زمانی را به خودروسازان اختصاص بدهند تا در یک نشست مسائل و راهکارها را با ایشان مطرح کنیم اما هنوز به درخواست ما پاسخ نداده‌اند.
وی عنوان کرد: قیمت‌گذاری دستوری باعث زیان هر روزه خودروسازان شده است و با افزایش تولید بر میزان این زیان افزوده می‌شود و توان پرداخت مطالبات قطعه‌سازان توسط خودروسازان کاهش پیدا می‌کند.
وی اضافه کرد: به رییس بانک مرکزی گفته‌ایم که اگر خودرو به طور صحیح قیمت‌گذاری شود، سازندگان آن از وام‌های بانکی بی‌نیاز می‌شوند.
وی مطرح کرد: در ۹ ماه ابتدای سال‌جاری خودورسازان ۱۷ هزار میلیارد تومان زیان کرده‌اند اما بانک مرکزی تنها ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار در سال گذشته را به خودروسازان پرداخت خواهد کرد.
وی بیان کرد: متاسفانه شهامت تصمیم‌گیری برای آزادسازی قیمت خودرو در مدیران دولتی وجود ندارد و عملکرد آنها در این زمینه به گونه‌ای است که گویا می‌خواهند وارد آب شوند اما پای آنها خیس نشود.
وی با اشاره به اینکه قیمت هر کالا را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند، گفت: خودروسازان در ۹ ماه ابتدای سال جاری ۲۶ درصد و در ۱۰ ماه حدود ۲۰ درصد افزایش تولید داشته‌اند و درواقع سعی کرده‌اند با افزایش عرضه جلوی بالا رفتن قیمت را بگیرند، اما برای کاهش تقاضای بیشتر خودرو باید تک نرخی شود.
به گفته نعمت‌بخش، بررسی‌های خودروسازان نشان می‌دهد ۸۰ درصد از متقاضیان خودرو تقاضای کاذب دارند و اگر به خودروسازان اجازه بدهند که خودرو را در حاشیه بازار به فروش برسانند تقاضا کم و درنتیجه قیمت‌ها متعادل می‌شود.
وی اضافه کرد: برای مثال پژو پارس در کارخانه بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان قیمت دارد، و در بازار با قیمت ۲۳۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. اگر اجازه بدهند خودروسازان در هنگام تحویل خودرو قیمت حاشیه بازار را دریافت کنند، ۸۰ درصد تقاضا کنار می‌رود و قیمت حاشیه بازار نیز به مرور کاهش پیدا می‌کند.
وی تاکید کرد: بارها گفته‌ایم قیمت‌های دستوری باعث زیان خودروسازان و قطعه‌سازان و به‌هم‌ریختگی صنعت خودرو می‌شود و به دنبال آن، تولید کاهش پیدا می‌کند و تعداد خودروهای ته‌نشین شده نیز زیاد می‌شود.

لزوم دریافت خسارت از شرکت‌های فرانسوی در صورت بازگشت به ایران

دبیر انجمن خودروسازان درباره شیوع اخباری مبنی بر وعده شرکت‌های فرانسوی برای بازگشت به بازار ایران گفت: در این باره خبری نشنیده‌ام اما اگر چنین اتفاقی بیفتد مدیران خودروسازی باید از این شرکت‌ها خسارت دریافت کنند و علاوه بر آن در همکاری با این شرکت‌ها در جهت تعمیق ساخت داخل گام بردارند.
وی با بیان اینکه می‌توان یک خودروی مشترک با فرانسوی‌ها طراحی و تولید کرد، افزود:
علاوه بر چنین اقداماتی باید اجازه دهیم از صفر تا صد سرمایه‌گذاری، تولید، فروش و خدمات پس از فروش بعضی خودروها توسط شرکت‌های خارجی انجام شود تا رقابت صحیحی شکل بگیرد.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.