افت ۳۰ درصدی مراجعات به مراکز خدمات پس از فروش؛ شرکت‌ها برای تامین قطعات ارز کافی دریافت نمی‌کنند

قطعه نیوز: یک عضو هیات‌مدیره انجمن خدمات پس از فروش  گفت: تامین قطعات یدکی برای خودروهای خارجی وضعیت خوبی ندارد و تامین قطعه از زمان ثبت سفارش تا ترخیص کالا حداقل شش ماه زمان می‌برد.

یعقوب ولی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» با بیان اینکه طبق اطلاعاتی که انجمن دارد، همه برندها در تامین قطعه با مشکل روبه‌رو هستند، اظهار کرد: وجود مشکلات در تامین قطعه باعث شده است که مشتریان با وجود تلاش شرکت‌ها برای تامین سریع لوازم یدکی، مدتی در انتظار تامین قطعه بمانند.

وی اضافه کرد: به دلیل وجود چنین مسائلی، مراجعات به مراکز خدمات پس از فروش بیش از ۳۰ درصد افت داشته است.

ولی‌پور تصریح کرد: تنها برای ۳۰ درصد از شرکت‌های خدمات پس از فروش، تخصیص ارز صورت گرفته است و ۷۰ درصد از تخصیص ارز مربوط به تامین قطعات، به واردکنندگان برای بازار اختصاص یافته است.

وی افزود: این در حالی است که فعالان بازار بر خلاف شرکت‌های خدمات پس از فروش پاسخگویی به مراجع قانونی ندارند.

به گفته این فعال حوزه خدمات پس از فروش خودروهای خارجی، شرکت‌های خدمات پس از فروش باید ارزش افزوده پرداخت کنند و این باعث افزایش قیمت خدمات می‌شود، بنابراین مشتریان ترجیح می‌دهند قطعه مورد نیاز خود را از بازار تهیه کنند.

ولی‌پور تاکید کرد: این در حالی است که کنترلی بر بازار وجود ندارد و مواردی مانند دست دوم نبودن قطعه و استاندارد بودن آن مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.

وی افزود: در بازار فاکتور ارائه نمی‌شود و ارزش افزوده پرداخت نمی‌شود، اما شرکت‌های خدمات پس از فروش باید قوانین را رعایت کنند.

وی مطرح کرد: شرکت‌های خدمات پس از فروش گاهی برای تامین قطعه مجبور به خرید از بازار هستند و خرید آنها از بازار خطرپذیری دست دوم بودن و استاندارد نبودن را به همراه دارد.

وی افزود: تلاش شرکت‌های خدمات پس از فروش بر آن است که مشتریان در انتظار تامین قطعه نمانند، حتی اگر آن را از بازار را تهیه کنند.

دولت و مجلس شرکت‌ها را برای تامین قطعه یدکی یاری کنند

عضو هیات‌مدیره انجمن خدمات پس از فروش عنوان کرد: در حال حاضر شرکت‌های خدمات پس از فروش خودروهای خارجی از طرفی با تحریم‌های خارجی روبه‌رو هستند و از سوی دیگر با تحریم‌های داخلی. 

به گفته ولی‌پور، تحریم‌ها باعث شده است که شرکت‌های خارجی همکاری خوبی با شرکت‌های خدمات پس از فروش ایرانی نداشته باشند.

وی بیان کرد: پول‌های واریزی شرکت‌های خدمات پس از فروش در کشورهای شرکت‌های مادر بلوکه شده است، شرکت‌ها تهاتر قطعه نمی‌کنند و برای حواله ارز با مشکل مواجهیم. همچنین برای حمل قطعات به کشور مشکل وجود دارد.

وی با بیان اینکه با بانک‌ها برای تامین ارز مشکل داریم، ادامه داد: در حال حاضر بانک‌ها ۳۵ درصد از نرخ هر حواله بانکی را به صورت سپرده ریالی دریافت می‌کنند و پول شرکت‌ها گاهی تا چندین ماه در بانک می‌خوابد و گردش نقدینگی شرکت‌ها را دچار مشکل می‌کند.

وی افزود: با توجه به مشکلات نقدینگی که شرکت‌ها به آن دچار هستند،  مبلغ بلوکه شده در بانک، می‌تواند برای تامین قطعه صرف شود تا زمان انتظار مشتریان کاهش پیدا کند.  

وی گفت: بخشنامه‌های هر روزه بانک مرکزی درباره تخصیص ارز و ثبت سفارش‌ها، فرایند تامین قطعه را سخت کرده است.

وی اظهار کرد: مشکلات تامین قطعه را با نمایندگان مجلس و مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح کرده‌ایم. با وزیر اقتصاد هم درباره مشکلات گمرک و تخصیص ارز مکاتبه کرده‌ایم که امیدواریم مسوولان از شرکت‌های خدمات پس از فروش حمایت کنند.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.