بورس ۷ دی؛ خودرو بیشترین سهم از معاملات را داشته است

قطعه نیوز: یک کارشناس بازار سرمایه با بررسی روند طی شده در بازار سرمایه روز یکشنبه – هفتم دی‌ماه – گفت: امروز بازار یکدست قرمز بود و شرایط خوبی را تجربه نکردیم.

محسن رضایی، اظهار کرد: به طور کلی بورس امروز وضعیت خوبی نداشت و به رغم آنکه دیروز سهم‌های کوچک بازار روز خیلی خوبی داشتند اما امروز بازار یکدست قرمز بود و شرایط خوبی را تجربه نکردیم.

وی افزود: شاخص کل امروز به یک میلیون و ۴۱۹ هزار و ۵۲ واحد رسید و نسبت به دیروز ۴۵۱۸ واحد معادل ۰.۳۲ درصد افت داشت که افت محسوسی است هر چند که در ابتدای بازار فشار فروش بالا بود اما در ادامه بسیاری از سهم‌های بزرگ بازار که در محاسبه شاخص کل ضریب دارند، رشد خوبی را تجربه کردند و افت اولیه خود را تا حدودی جبران کردند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بسیاری از سهم‌های بازار از محدوده منفی توانستند تا یک یا دو درصد رشد مثبت داشته باشند اما در ادامه فشار فروش افزایش یافت و بازار در محدوده قرمز به کار خود پایان داد.

رضایی افزود: شاخص کل هم وزن با توجه به حجم بالایی که اغلب سهم‌های این گروه داشتند افت زیادی را تجربه کرد و حتی نتوانست همچون شاخص کل روند کوتاهی از بهبود را طی کند و به طور محسوسی وضعیت منفی را پشت سر گذاشت به احتمال بسیار زیاد در روزهای آینده شرایط بازار مقداری متلاطم باشد اما رشد یا افت قابل توجهی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه بازار به دنبال اخبار جدید و امید بخشی است که انتظار می‌رود به آن تزریق شود، ادامه داد: قیمت‌های جهانی کامودیتی ها افزایش داشته است اما بازار فعلاً به این افزایش قیمت واکنش نشان نداده است و اغلب سهم‌های بزرگ که بر پایه کامودیتی ها فعالیت می‌کنند وضعیت خوبی ندارند که این موضوع موجب تعجب بسیاری از تحلیلگران شده است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه این ساختار سرمایه گذاران بازار را به سمت سهم‌های خرد سوق داده و موجب رشد آن‌ها شده است، گفت: به طور کلی برای دوره‌های میان مدت و بلند مدت سهم‌هایی که بر پایه کامودیتی ها هستند می‌توانند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری باشند و با توجه به اینکه در این دوره رشد زیادی نداشتند طبیعی است که بسیاری از سهامداران بزرگ بازار منتظر رشد این سهم‌ها هستند و انتظار افزایش قیمت بیشتری برای آن‌ها وجود دارد.

رضایی با بیان اینکه گروه سرمایه گذاری، گروه‌های بیمه، کانی‌های فلزی و صنعت غذایی می‌توانند آینده خوبی پیش رو داشته باشند، افزود: با توجه به اتفاقاتی که اخیراً درباره بودجه و درگیری بین مجلس و دولت افتاده است شک و شبهه در کلیت بازار ایجاد شده که فضای سرمایه گذاری را از حالت ایده آل خارج کرده و باعث شده است بسیاری از سرمایه گذاران با تصمیم قاطعانه عمل نکنند و تصمیم‌گیری آن‌ها هیجانی باشد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر برخی حقوقی‌های بازار با رفتارهای نوسانی ثبات بازار را از بین برده و باعث می‌شوند بسیاری از افرادی که سرمایه گذار هستند با مشکلاتی رو به رو شده و فعلاً صبر کنند تا شرایط بازار تثبیت شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: امروز بیشترین حجم معاملات مربوط به سهم‌های خودرو، خساپا وتجارت، خگستر، وپارس، وبصادر و شپنا بود. البته نوسانات شدید این سهم‌ها از حدود منفی تا محدوده‌های صفر تابلو حتی مثبت نشان دهنده این است که در آینده نه چندان دور منتظر اتفاقات بهتری در این گروه باشیم.

رضایی افزود: حرهشا، فوکا، نگین، پدرخش، شزنگ، سدبیر و بوعلی از جمله سهم‌های کوچکی است که حجم‌های قابل توجهی به نسبت حجم کلی سهمشان داشته‌اند. خریداران حقیقی در سهم‌های سیمان اصفهان، کگهر،  آ س پ، بموتو، خودکفا، بگیلان و جوین سرمایه گذاری کرده‌اند.

وی ادامه داد: فروشندگان حقیقی نیز بیشتر در سهم‌های وآیند، سامان، اعتماد، آکورد، بوتان، سکارون، غبهنوش و لازما فعالیت کردند. خروج از صندوق‌های با درآمد ثابت نشان می‌دهد بسیاری از فعالان بازار به شرایط آینده بازار امیدوار شده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به اتفاقات اخیر افق سرمایه گذاری کوتاه شده و با توجه به افت قابل توجه چند ماه پیش رفتار سرمایه گذاران ریسک گریز شده و به محض آنکه هر ناحیه مقاومتی را شناسایی می‌کنند بلافاصله اقدام به خروج می‌کنند و تمایلی به ریسک در سبد سرمایه گذاری خود ندارند همین رفتارها باعث نوسانات شدید خواهد شد و انتظار داریم در آینده نزدیک با ثبات بازار اصلاح شود و در مجموع با گزارش بیشتر اخبار مثبت و همگرا شدن وضعیت بنیادی سهام بازار ثبات یابد.

رضایی افزود: در گروه‌های سهام کوچک و بزرگ در آینده سهم‌های مستعد رشد پیدا می‌شود که برای سرمایه گذاران مفید باشد.

منبع: ایرنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.