طراحی پلتفرم و موتوربرقی ملی با کمک مشاوران خارجی انجام می‌شود

قطعه نیوز: یک طراح خودرو گفت: بیشترین وابستگی کشور ما در حال حاضر در بحث واردات قطعات خودروها و موتورسیکلت برقی، مربوط به باتری است.

علیرضا محمدزاده در گفت‌و گو با خبرنگار «قطعه نیوز» ادامه داد: طراحی ظاهر، بدنه یا قطعات داخلی مانند شاسی موتورسیکلت در کشور انجام می‌شود اما در بخش‌های فنی که تکنولوژی بالاتری را می‌طلبد، به دانش فنی خارجی وابستگی داریم و قطعات از خارج وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه در تولید خودرو و موتورسیکلت سه موضوع مطرح است، که طراحی، پلتفرم و موتور را شامل می‌شود، عنوان کرد: در قسمت طراحی خودرو و موتورسیکلت، در داخل کشور تقریبا به خودکفایی رسیده‌ایم، اما در مورد پلتفرم و موتور باید از مشاوران خارجی کمک بگیریم.

وی ادامه داد: استفاده از دانش خارجی‌ها در طراحی و تولید پلتفرم و موتور می‌تواند به صورت ورود دانش فنی و تولید در داخل باشد، یا به این صورت که کل مجموعه از دانش فنی تا تجهیزات و یا بخش‎هایی از آن به کشور وارد شود.

وی گفت: مطالعات در حوزه ساخت پلتفرم و موتور برقی در کشور در حال انجام است، اما به آن شکل نیست که بتوان نتایج آن را خیلی سریع اعلام کرد.

وی با اشاره به اخبار منتشر شده درباره تولید موتور ملی در کشور تاکید کرد: با توجه به شرایط کشور از لحاظ دانش فنی، به احتمال بسیار، مشاور خارجی در کنار پروژه حضور دارد. البته به دلیل وجود تحریم‌ها، نمی‌توان از شرکت‌های خارجی نام برد چراکه این شرکت‌ها درگیر مسائل تحریمی می‌شوند و امکان ادامه کار با مشکل مواجه خواهد شد.

این طراح صنعتی، با بیان اینکه بعضی از قطعات موتور و باتری تکنولوژی سخت و پیچیده‌ای دارند، افزود: با توجه به این موضوع، مجبوریم از طرف‌های خارجی این قطعات را تهیه کنیم، یا اگر قصد تولید آن را داریم، از مشاور خارجی استفاده کنیم.

محمدزاده عنوان کرد: شرایط تحریمی باعث شده است که تامین قطعه از کشورهای خارجی و نیز دریافت مشاوره از آنها برای ساخت داخل دشوار شود. با این حال هر دوی اینها در حال انجام است.

وی درباره عمق داخلی‌سازی ۱۰ هزار موتور سیکلت برقی که با محوریت ایدرو قرار است در کشور ساخته شود، گفت: درباره جزییات آن اطلاع ندارم اما تقریبا می‌توان با اطمینان گفت که به دلیل «های‌تک» بودن قطعات آن، در چنین پروژه‌هایی یک مشاور خارجی یا شرکتی که بخشی از قطعات از طریق آن تامین شود، وجود دارد.

وی با بیان اینکه هنوز اطلاعات ضد و نقیضی درباره این ۱۰ هزارم موتورسیکلت به گوش می‌رسد، اظهار داشت: بعضی شنیده‌ها حاکی از این است که بخشی از قطعات وارداتی است، اما عده‌ای هم می‌گویند که تولید داخل هم وجود دارد و مشاور خارجی کمک می‌کند.

وی افزود: همچنین بعضی دیگر از شنیده‌ها حاکی از آن است که این موتورهای برقی در مرحله آزمایش است و هنوز امکان استفاده از آن بر روی خودرو و موتورسیکلت وجود ندارد.

خبرنگار: علیرضا نوریان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.