شناسه‌دار کردن ۶۰ قطعه اصلی ۸۰ درصد قاچاق را کم می‌کند

قطعه نیوز: شناسه‌دار کردن قطعات خودرو به عنوان راهکاری برای جلوگیری از قاچاق قطعات تقلبی و بی‌کیفیت در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است تا با کنترل لوازم یدکی موجود در بازار از طریق یک کد، نارضایتی‌های مردم و البته خطرات نصب قطعه بی‌کیفیت بر روی خودرو کاهش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار «قطعه نیوز»، جلسات مرتبط با شناسه‌دار کردن کالاها حدود چهار سال است که با محوریت وزارت صمت برگزار می‌شود، اما در این مدت تنها ۱۷ قطعه شناسه مخصوص به خود را دریافت کرده‌اند.

با وجود ۲ هزار قطعه در خودرو، دبیر انجمن قطعه‌سازان می‌گوید که لازم نیست همه ۲ هزار قطعه شناسه بگیرند و تنها حدود ۶۰  قطعه اصلی وجود دارد که قابلیت قاچاق دارند و اگر این ۶۰ قطعه شناسه‌دار شوند، حدود ۸۰ درصد از کل مصرف بازار قابل کنترل خواهد بود.

مازیار بیگلو در این زمینه به خبرنگار «قطعه نیوز» گفت: کل قطعات لازم نیست شناسه‌دار شوند، قطعاتی نیاز به شناسه دارند که بیشترین درخواست را در بازار دارند و تقاضای زیاد برای آنها، منجر به قاچاق این قطعات می‌شود.

وی تاکید کرد: لازم نیست هر دو هزار قطعه شناسه‌دار شوند، چراکه همه قطعات مصرف خدمات پس از فروش ندارند، برای مثال صندلی امکان قاچاق ندارد، پس به شناسه هم نیاز ندارد.

وی اضافه کرد: تاکنون ۶۰ قطعه با این شرایط شناسایی شده است و  17 مورد از این قطعات شناسه‌دار شده‌اند و گمرک هم در حال حاضر بر اساس همین شناسه‌ها این کالاها را ترخیص می‌کند.

به گفته بیگلو، قطعاتی که در این ۶۰ عنوان قرار نمی‌گیرند، قطعاتی هستند که به صورت موردی و بر اساس نیاز، شناسه‌دار می‌شوند، مانند مواردی که در گمرک نیاز به شناسایی دقیق آن وجود دارد، برای مثال، رادیاتور، کاربراتور، کندانسور بسیار به هم شبیه‌اند و ممکن است برای گمرک قابل شناسایی نباشند.

بیگلو خاطرنشان کرد: با شناسه‌دار شدن قطعات، جلوی ورود قاچاق گرفته می‌شود و درنتیجه تقاضای بازار به سمت قطعه‌سازان شناخته شده و ثبت شده سوق پیدا می‌کند.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.