گسترش پول در آوردن به روش آبونمان یا اشتراک در صنعت خودرو

قطعه نیوز: دریافت خدمات هشدار تله سرعت برای اجتناب از جریمه، مستلزم پرداخت آبونمان است. البته راه بهتر این است که اصلاً سرعت غیرمجاز نروید.

خدمات اشتراک و آبونمان امروزه به قدری رایج شده است که هر نهاد و سازمانی دوست دارد که از این کیک سهمی داشته باشد. شرکت خودروسازی ب ام و ابتدا تلاش کرد که از ارائه خدمات کارپلی کمپانی اَپل سالانه آبونمان دریافت کند که از آن عقب نشینی کرد اما حالا یک سیستم اشتراک به نام «خدمات اطلاع رسانی دوربین های ترافیکی» معرفی کرده است که به رانندگان از وجود دوربین های سرعت در مسیر از پیش با کمک ردیاب های راداری هشدار می دهد. این خدمات را هم ابتدا سه ماه رایگان و آزمایشی روی برخی از مدل های سال ۲۰۲۱ نصب می کند که در صورت تمایل مشتری ۲۵ دلار برای ۱۵ ماه بعد دریافت می کند.

این سیستم قادر است دوربین های ثابت و متحرک و دوربین های جریمه کننده عبور از چراغ قرمز را به کمک ردیاب های راداری شناسایی کند و از قبل به راننده هشدار دهد تا خود را برای جریمه نشدن آماده کند. این خدمات ب ام و که به خدمات TCI‌ معروف است و بخشی از مجموعه ی فناوری های موسوم به ConnectedDrive کمپانی ب ام و است. این فناوری در خودرو را به شبکه های اینترنت متصل کرده و می توان با خودروهای متصل به اینترنت اطرافش هم ارتباط برقرار کند و داده رد و بدل نماید. این سیستم به اپلیکیشن Wave‌ از گوگل شباهت زیادی دارد. اَپ گوگل روی تلفن همراه نصب می شود و باید در این نرم افزار بخش مکان های «تله سرعت» را فعال کنید که البته همیشه مطمئن و قابل اتکا نیست.

سیستم اشتراک و آبونمان در حال گسترش در بخش های مختلف زندگی مردم است نمونه آن دیدن فیلم های سینمایی در نتفلیکس، گوش کردن به موسیقی در اسپاتیفای و اودیبل و غیره است طوری که مردم مثل پرداخت قبض آب و برق، به پرداخت اشتراک این خدمات عادت کرده اند. خودروسازان هم از این قافله عقب نمانده اند. برای مثال کادیلاک سوپرکروز با تکنولوژی نیمه خودران، برخی از خدمات خود را اشتراکی و آبونمانی کرده است. در برخی از موارد برخی از خدمات هنوز در بین اکثر خودروسازان رایگان است اما ب ام و تلاش کرده است که این خدمات را پولی کند.

ب ام و ابتدا از مشتریان خود خواست که برای استفاده از کارپلی در خودرو ماهانه ۸۰ دلار بپردازند. اگر کسی هم علاقه داشت می توانست با ۳۰۰ دلار آبونمان ۲۰ سال را بپردازد. اما ب ام و از این طرح عقب نشینی کرد. مدل های سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ اصلا نیاز به پرداخت آبونمان ندارند. با این حال پول سازی از خدماتی که تاکنون رایگان بوده اند، وارد زندگی مردم شده و به تدریج گسترش بیشتری پیدا می کند. خودروسازان هم به تدریج برای ارائه و روزآمدی نرم افزارهای مخصوص ابزارهای روی داشبورد مثل سیستم صوتی،‌ تصویری و اینترنتی (اینفوتینمنت) از مشتریان پول دریافت خواهند کرد. هر چقدر هم که دنیای فناوری بیشتر در دنیا خودرو نفوذ می کند و امکانات بیشتری در اختیار می گذارد، فرصت پولسازی از خدمات نرم افزاری و روزآمدی آن بیشتر می شود.

منبع: سایپا نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.