جنجال میان قطعه‌سازان بر سر جزئیات به‌روزرسانی قراردادها با خودروسازان

قطعه نیوز: افزایش بی‌رویه نرخ ارز در طول سال جاری، فریاد بخش‌های مختلف تولید کشور را در آورد و صنعتگران را با چالش‌های اساسی روبه‌رو کرد.

به گزارش خبرنگار «قطعه نیوز»، در این میان قطعه‌سازان نیز از این چالش‌ها در امان نماندند، به‌ویژه اینکه اخبار مرتبط با مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان، گویای حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی است. بدهی‌هایی که همگی بر اساس قراردادهای مبتنی بر نرخ ارز در ماه‌های پیشین است و برای تسویه حساب، لازم است این قراردادها به روز شوند.

وجود تعداد بالای قطعات و قطعه‌سازان طلبکار، موضوع به‌روزرسانی قراردادها را به چالشی جدی تبدیل کرده است. در این میان هر‌ از گاهی اختلاف‌نظرهایی میان قطعه‌سازان برای نحوه به روز کردن قراردادها رخ می‌نماید.

بر اساس پیام‌های مختلف رسیده به خبرنگار «قطعه نیوز»، در هفته‌های اخیر مباحثی میان اعضای انجمن همگن قطعه‌سازان در این خصوص مطرح شده است. محور بحث‌ها حول نحوه به‌روز رسانی قراردادها و آنالیز قیمت‌های جدید می‌چرخیده است.

تعدادی از اعضا خواستار تعیین درصدی مشخص برای افزایش قیمت همه قطعه‌ها بوده‌اند تا قراردادها مطابق با دستورالعمل معینی، همگی به روز شوند.

اخبار رسیده به «قطعه نیوز» گویای این موضوع است که اعضای هیات‌مدیره انجمن مذکور حاضر به پیگیری چنین پیشنهادی نشده‌اند؛ استدلال‌شان هم این است که برای انواع مختلف قطعه‌ها و شرکت‌ها با شرایط متفاوت، نمی‌توان یک فرمول مشخص تدوین کرد و برای همه قطعات، تعیین یک شیوه یکسان، ممکن نیست.

این پایان جریان اختلاف نظر نبود و ماجرا ادامه داشت، به طوری که در روزهای گذشته خبرهای جدیدی درباره این موضوع شنیده شد که قطعه‌سازان عضو انجمن همگن، پیشنهاد تعیین درصد مشخص برای آنالیز قیمت‌ها را به انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو- دیگر انجمن فعال در حوزه قطعات خودرو- برده‌اند و کار به‌روز رسانی قراردادها در آن انجمن با فرمول ۳۰ تا ۳۵ درصد برای همه قطعات در حال انجام است.

پیگیری‌های خبرنگار «قطعه نیوز» بیانگر تکذیب اعضای هیات‌مدیره انجمن صنفی قطعه‌سازان درباره این موضوع است، به طوری که آنها این اخبار را شایعاتی دانستند که توسط بعضی قطعه‌سازان در حال انتشار است.

قراردادها به صورت علی الحساب و تفاهمی به روز می‌شود

دبیر انجمن قطعه‌سازان در این باره به «قطعه نیوز» گفت: در آخرین مذاکرات انجمن با سایپا و ایران‌خودرو، تفاهم بر این شد که این دو خودروساز کار به‌روزرسانی قراردادها را با حداقل با زمان و به صورت علی الحسابی و تفاهمی انجام دهند.

مازیار بیگلو ادامه داد: تعیین درصد مشخصی برای کل قراردادها امکان‌پذیر نیست، چراکه ساختار شرکت‌ها، قطعه‌ها و نوع هزینه‌ها با هم متفاوت است.

وی اعلام کرد: در زمان سرپرستی آقای مدرس خیابانی، ایشان دستور داد که به روزرسانی‌ها به صورت تفاهمی و علی‌الحسابی انجام شود تا وقتی قیمت‌ها تثبیت شد آنالیز دقیق صورت بگیرد. انجمن هم هر جا مشکلی در کار پیدا شود، به صورت حَکم ورود می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: درخواست و گلایه ما از خودروسازان این است که حتی اجرای این تفاهم هم طولانی شده است، البته ما می‌دانیم که به روزرسانی قرارداد ۱۷ هزار قطعه ایران خودرو و ساپکو و ۱۳ هزار قطعه سایپا کار سختی است، به خصوص که قرار است این کار ۳ ماه یک بار انجام شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.