جیپ می خواهد سبزترین برند تولید کننده شاسی بلند دنیا باشد

قطعه نیوز: وقت صحبت از شاسی بلند باشد، قدرت،‌ عملکرد و در نتیجه مصرف بالای سوخت به ذهن متبادر می شود و صحبت از شاسی بلندِ سبز به نوعی تناقض به نظر می آید.

کریستین مونیر Christian Meunier رئیس کمپانی جیپ در یک تِلِه کنفرانس گفته است: «بلندپروازی ما این است که می خواهیم سبزترین برند اس یو وی دنیا باشی».

خوب است اعتراف کرده که چنین کاری بلندپروازی است.

شاید عجیب و دور از دسترس نبود اگر سازندگانی مثل ریویان و بولینگر از راه نرسیده بودند، تازه نفس هایی که از همان ابتدا اساس و پایه ی کارخانه های خود را برای تولید محصولات تمام برقی طراحی کرده اند. جیپ برای رسیدن به این بلندپروازی باید بتواند سالانه بیش از ۱.۵ میلیون دستگاه خودروی برقی به فروش برساند تا سبزترین برند اس یو وی باشد.

مونیر در همین تِلِه کنفرانس گفته است که صاحبان جیپ دوست دارند در دل طبیعت «بی سر و صدا رانندگی کنند» و می گوید: «بازاریابان امیدوارند که ‘جیپ-دوستان’ که به بودن در فضای باز علاقه دارند رانندگی بدون سر و صدا در دل طبیعت را دوست داشته باشند».

برای مشتریان و هواداران همیشگی جیپ این اظهار نظر، به نوعی خبر جدید به نظر می رسد چون آنها بی صبرانه منتظر جیپ رانگلر روبیکان ۳۹۲ هستند و تا جایی که می دانیم این جیپ رانگلر ۸ سیلندر دارد و اصلا بی سر و صدا نیست. پیمایش جیپ گراند چروکی با موتور ۶.۴ لیتری ۱۵ مایل به ازای هر گالن است (به بیان دیگر ۱۵ لیتر برای پیمایش ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف می کند) و به احتمال زیاد روبیکان ۳۹۲ کمی بهتر از گراند چروکی است.

سبزترین برند اس یو وی در دنیا در حرف شعار زیبایی است اما نگاهی به پیمایش در ازای مصرف سوخت برحسب مایل به ازای هر گالن محصولات زیر بیندازید:

چروکی ۲۰۲۱ بسته به اندازه و نوع بین ۲۱ تا ۲۶ (صدی ۹ تا ۱۱ لیتر)

کامپس ۲۰۲۱: ۲۵ (صدی ۹.۴ لیتر)

گلادیاتور ۲۰۲۱:  بین ۱۶ تا ۲۴ (بین صدی ۱۲ تا ۱۵)

گراند چروکی ۲۰۲۱: بین ۱۵ تا ۲۱: هشت سیلندر ۵.۷ لیتری حدود ۱۷ مایل به ازای هر گالن و موتور هشت سیلندر با حجم موتور ۶.۴ لیتری حدود ۱۵ مایل به ازای هر گالن

رنه گید ۲۰۲۱: بین ۲۴ تا ۲۷ (صدی ۹.۴ تا ۸.۷ لیتر)

رانگلر ۲۰۲۱: بین ۱۹-۲۵ که بهترین مصرف سوخت در این نوع مربوط به اکودیزل با حجم موتور ۳ لیتر است.

در حال حاضر اندازه گیری انجام نشده و خبری در این زمینه منتشر نشده است که عنوان سبزترین برند خودروهای شاسی بلند به کدام برند تعلق می گیرد. حتی در مورد این که چه خودروهایی در دسته بندی «شاسی بلند» یا «اس یو وی» می گنجند هم اختلاف نظر هست و معلوم نیست که آیا کراس اور ها را باید در سگمنت اس یو وی دسته بندی کرد یا نه. در افکار عمومی خودروهای کراس اور یا بلندقامت های اندازه کوچک را هم اس یو وی می بینند اما بر اساس تعریف اس یو وی یا Sport Utility Vehicle به آن دسته از خودروهایی اطلاق می شود که مخصوص دشت و دمن و راه های ناهموار طراحی می شوند. شاید در حال حاضر سبزترین برند اس یو وی در دنیا برند میتسوبیشی باشد اما هنوز کسی اندازه گیری نکرده و به یقین نمی داند.

به هر حال اگر جیپ بتواند از عنوان سبزترین برند شاسی بلند استفاده کند، حتماً به فروش آن در بازار اروپا کمک خواهد کرد و حجم فروش را بالا خواهد برد،‌ چون مشتریان جیپ واقعاً دوست دارند بدون سر و صدا در دل طبیعت از جاده های ناهموار و صخره ها سخت عبور کنند. البته رانگلر ۴xe‌ تاکنون موفق به عبور از مسیر روبیکان Rubicon Trail‌ در وضعیت تمام برقی شده است. اما این که بتوان رانگلر را سبزترین شاسی بلند به حساب آورد راه درازی در پیش است.

منبع: سایپا نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.